یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
هفته کتاب فرصتی برای عادت‌دادن مردم به خرید از کتاب‌فروشی‌ها

مدیر انتشارات آیلار با اشاره به فعالیت‌ کتاب‌فروشی‌ها در هفته کتاب، به لزوم تهیه کتاب از کتاب‌فروشی جای نمایشگاه‌هایی که در مترو، پارک و ... برگزار می‌شود، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای مختلف با درنظرگرفتن زمان تخصیص داده شده به کتاب، اقداماتی برای کاهش مشکلات این حوزه و افزایش سرانه مطالعه انجام می‌دهند.

حسن قربانی، مدیر انتشارات آیلار بر لزوم همکاری ناشران، کتاب‌فروشی‌ها، توزیع‌کنندگان و دست‌اندرکاران این حوزه در هفته کتاب تاکید دارد. به‌گفته او باید به مردم یادآوری شود که کتاب را از کتاب‌فروشی تهیه کنند و نه از نمایشگاه‌هایی که در مترو، ادارات، پارک‌ها و ... برقرار می‌شود و در آن کتاب را با تخفیف بالا به‌فروش می‌رسانند.
 
بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در شرایطی برگزار می‌شود که جامعه و فعالان حوزه نشر با همه‌گیری بیماری کووید19 مواجه شده‌اند. به نظر شما در این دوره توجه به کدام مسائل از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
هفته کتاب یکی از هفته‌های مهم کشور جمهوری اسلامی ایران است و بنابراین همه ناشران، کتاب‌فروشان، توزیع‌کنندگان و دست‌اندرکاران باید کمک کنند که این هفته پربارتر از سال‌های گذشته برگزار شود. یکی از اتفاق‌های مهمی که در هفته کتاب می‌افتد، اجرای طرح‌های فصلی حمایتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است. طرح پاییزه اتفاق خیلی خوبی است، چراکه در طرح‌های فصلی به کتاب‌فروشی‌ها به لحاظ اقتصادی کمک می‌شود؛ زیرا خانواده‌ها کتاب را از کتاب‌فروشی‌ها تهیه می‌کنند. طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران موجب توجه افراد به تهیه کتاب‌های قانونی از مکان معتبر یعنی کتاب‌فروشی که جواز کسب دارد، می‌شود و این نکته مهمی است.
 
در هفته کتاب چه اقداماتی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران می‌تواند انجام شود تا از بار مشکلات ناشران کاسته شود؟
اطلاع‌رسانی خیلی مهم است. سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ای که وظیفه اطلاع‌رسانی و تبلیغات دارند، باید درباره این هفته و تسهیلات آن اطلاع‌رسانی کنند و به خانواده‌ها آگاهی دهند تا خانواده‌ها عادت کنند، کتاب‌هایشان را از کتاب‌فروشان بخرند.

این نکته مهی است که مردم کتاب را از کتاب‌فروشی‌ها بخرند. در گذشته کتاب‌فروشی‌ها پاتوق بودند، خانواده‌ها و خوانندگان کتاب وارد کتاب‌فروشی می‌شدند، گپ می‌زدند و نهایتا کتابی را می‌خریدند و می‌رفتند. آشتی‌دادن خانواده‌ها و مخاطبانِ کتاب با کتاب‌فروشی، مهم است. زیرا نمایشگاه‌هایی که در پارک‌ها، میادین، بیمارستان‌ها و ... برگزار می‌شود و همچنین بساط‌گستران غیرقانونی که کتاب را با تخفیف بالا ارائه می‌کنند، به کتاب‌فروشان و چرخه نشر لطمه می‌زنند.
 
ناشران در هفته کتاب چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟
همیشه در هفته کتاب برای کتاب‌هایمان تخفیف منظور می‌کردیم، اما چندسالی است که این وظیفه را موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اجرای طرح‌های فصلی برعهده گرفته‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط