یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
8.5 درصد جمعیت استان زنجان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از عضویت 85 هزار نفر (معادل 8.5 درصد از کل جمعیت استان) در کتابخانه‌های عمومی خبر داد.

امیرعلی نیک‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: امسال به علت شیوع ویروس کرونا برنامه‌های هفته کتاب به صورت مجازی در حال اجراست. یکی از سیاست‌هایی که در اجرای مجازی برنامه‌ها دنبال می‌شود، تبدیل شرایط کرونایی به یک فرصت است؛ به نحوی که فقط نوع کتابخوانی عوض شود و سرانه مطالعه کاهش پیدا نکند.

نیک‌بخش ادامه داد: نشست‌های کتابخوان مجازی، برگزاری مسابقات کتابخوانی در شهرستان‌ها، نشست معرفی کتاب، اهدای کتاب به مراکز آموزشی، ادارات و سازمان‌های دولتی و مردم نهاد، 5 برنامه نقد کتاب در فضای مجازی، تجلیل از خادمان کتاب، ناشر، نویسنده، مترجم، کتابفروش و چاپخانه‌دار از جمله برنامه‌هایی است که طی هفته کتاب در حال اجراست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه امسال حتی عضویت رایگان در کتابخانه‌ها نیز به صورت مجازی و از طریق سایت انجام شد، افزود: در همین راستا روز 24 آبان‌ماه طرح سراسری عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی انجام و همچنین عضویت همه اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور به مدت یک‌سال تمدید شد.

وی با اشاره به عضویت 85 هزار زنجانی معادل 8.5 درصد از کل جمعیت استان در کتابخانه‌های عمومی زنجان گفت: تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها نیز یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۱۳ جلد است.

نیک‌بخش افزود: همچنین تعداد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان 98 باب است که از این تعداد 20 باب به صورت مشارکتی با همراهی خیرین ساخته شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان درباره وضعیت فعالیتی کتابخانه‌های عمومی استان نیز گفت: تمام خدمات کتابخانه‌های عمومی در سطح استان در جریان بوده است، اما سالن‌های مطالعه بنا به تصمیمات ستاد کرونا استان به دلیل تجمع افراد در سالن‌ها تعطیل است.

وی درباره افزایش سرانه فضای فیزیکی مطالعه در استان نیز افزود: یکی از برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان استفاده از ظرفیت خیرین در ساخت کتابخانه و افزایش سرانه مطالعه است.

مسؤول کتابخانه خیرساز مهدی زنجان نیز از اجرای چالش معرفی کتاب در فضای مجازی خبر داد و گفت: در این چالش هر نفر با ضبط ویدئوی یک‌دقیقه‌ای متن کتاب محبوبش را بخواند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

مرضیه خیبری گفت: در این چالش هر شرکت کننده 3 نفر از دوستانش را به شرکت در این رویداد فرهنگی دعوت می‌کند.

وی مهلت شرکت در این چالش را 30 آبان اعلام کرد و افزود: برنده این چالش از بین ویدئوهای ارسالی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها