شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی میزبان بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی از برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی، در بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: به مناسبت فرارسیدن بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در روز ۲۴ آبان‌ماه طرح عضویت رایگان از طریق سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور «سامان» به آدرس  www.samanpl.ir  انجام می شود. این طرح باتوجه به شیوع ویروس کووید ۱۹، به صورت غیرحضوری خواهد بود و امیدواریم با اجرای این طرح  کتابخانه‌های عمومی رونق بیشتری پیدا کنند و میزان مطالعه بین  مردم استان ارتقا یابد.

وی همچنین از تمدید رایگان عضویت همه اعضای فعال کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عمومی استان به منظور تکریم اعضا و به دلیل تعطیلی‌های پیش آمده، خبر داد.

معصومی با اشاره به آغاز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 24 آبان، گفت: در این هفته بیش از ۲۰۰ برنامه فرهنگی از جمله نشست کتاب‌خوان، جلسات رونمایی و نقد کتاب، مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، جلسات مشاوره، کارگاه‌های آموزشی، نشست شعرخوانی، کارگاه‌های قصه‌گویی، نمایشگاه مجازی کتاب و ... در کتابخانه‌های عمومی استان و در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

این مسئول بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های پیش آمده در امانت کتاب به اعضا، طرح «کتاب پیک» همزمان با هفته کتاب در چهار شهر ارومیه، بوکان، مهاباد و میاندوآب اجرا می‌شود و در این طرح با درخواست امانت کتاب طی تماس تلفنی، کتب درخواستی با پیک رایگان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تحویل داده خواهد شد و اطلاعات تکمیلی این طرح از طریق صفحه ایسنتاگرام اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با شناسه @orumiyehpl_   و پورتال به آدرس www. Orumiyeh.iranpl.ir  اعلام خواهد شد.

معصومی، از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی را ارتباط بیشتر با مدارس ذکر کرد و افزود: در راستای ترویج  فرهنگ مطالعه تفاهم‌نامه هایی با سایر ارگان‌ها منعقد خواهد شد.   از تفاهم نامه‌های همکاری جاری می‌توان تفاهم نامه همکاری با دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در آذربایجان‌غربی، مؤسسه تولیت مقبره شمس تبریزی، بسیج عشایر استان و... را نام برد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: در سطح استان 71 باب کتابخانه عمومی زیرنظر نهاد کتابخانه‌های عمومی و 24 باب کتابخانه از نوع مشارکتی و مستقل هستند. این کتابخانه‌ها با داشتن یک میلیون و 513 هزار و 5 نسخه كتاب به 61 هزار و 756 عضو، خدمات فرهنگی متنوعی را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در راستای غنی‌سازی منابع کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی و ترویج سنت حسنه وقف، پویش «وقف کتاب، خیر ماندگار» همزمان با دهه وقف آغاز و به دلیل استقبال مردم و نهادها تا 30 آبان تمدید شده است و تاکنون بیش از 12000 جلد کتاب و 1 جلد نسخه نفیس  و خطی به کتابخانه‌های عمومی استان وقف شده است. و علاقمندان برای وقف کتاب به کتابخانه‌های عمومی، می‌توانند عدد 1 را به شماره 100045012 پیامک کنند تا كارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با ایشان تماس بگیرند.

معصومی بیان کرد: از دیگر طرح‌های در حال اجرا طرح «چهل برگ حماسه» در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و تا کنون بیش از 50 برنامه فرهنگی- ترویجی در قالب این طرح اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: با هدف ترویج كتابخوانی و غنی‌سازی اوقات فراغت، مجموعه برنامه‌های فرهنگی- ترویجی با عنوان «كتابخانه تابستانه» توسط اداره كل كتابخانه‌های عمومی استان و با حضور اساتید مجرب در بستر فضای مجازی اجرا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها