چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
فیرحی قرائتی انسانی‌تر و مدرن‌تر از فقه شیعه ارائه کرد

به گفته احمد بستانی مرحوم فیرحی می‌کوشید بر قرائت‌های مدرن‌تر و انسانی‌تر از فقه شیعه متمرکز شود و کارهای مهمی که درباره فقه مشروطه و یا نسبت فقه با مباحث سیاسی مهمی چون تحزب، قانون‌گذاری و دولت مدرن انجام داده بود درنوع خود بسیار ارزشمند بودند.

احمد بستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره خدمات علمی زنده‌یاد دکتر داوود فیرحی گفت: زنده‌یاد دکتر فیرحی چند ویژگی مهم داشت که او را از بسیاری از پژوهشگران حوزوی متمایز می‌کرد؛ اولین ویژگی‌اش این بود با اینکه حوزوی بود و لباس روحانیت به تن داشت و به پروژه‌های فقهی و الهیاتی می‌پرداخت، دروس دانشگاهی را در رشته علوم سیاسی با جدیت در دانشگاه تهران به اتمام رسانده بود و به همین دلیل بینش کاملا علمی و آکادمیک نسبت به زمینه مطالعاتی خود یعنی نسبت دین و سیاست داشت.

او ادامه داد: این موضوع برای کسی که در زمینه دانش سیاست کار می‌کند، اهمیت بسیاری دارد. دومین موضوع این است که مرحوم فیرحی یکی از پرمطالعه‌ترین استادان اندیشه سیاسی در ایران و بسیار پرکار بود و در زمانه‌ای که کمتر استادان ما می‌نویسند، او بسیار می‌خواند و خوب می‌نوشت.

بستانی با بیان اینکه زنده‌یاد فیرحی پروژه فکری مشخصی داشت، گفت: شاید نتوانیم او را یک فیلسوف سیاسی بخوانیم، ولی از زاویه یک اندیشمند برجسته حوزوی کار او ظرافت‌ها و دقت‌های خاص خود را درباب سیاست داشت. او یکی از کسانی بود که فقه را به عنوان یک دانش مهم در تمدن اسلامی جدی می‌گرفت و همیشه معتقد بود شکل‌گیری جمهوری اسلامی بهانه‌ای برای ماست که عمیق‌تر به فقه نگاه کنیم و نقش آن را در حیات سیاسی و اجتماعی ایرانیان واکاوی کنیم. در حقیقت مرحوم فیرحی می‌کوشید بر قرائت‌های مدرن‌تر و انسانی‌تر از فقه شیعه متمرکز شود و کارهای مهمی که درباره فقه مشروطه و یا نسبت فقه با مباحث سیاسی مهمی چون تحزب، قانون‌گذاری و دولت مدرن انجام داده بود درنوع خود بسیار ارزشمند بودند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش زنده‌یاد حجت‌الاسلام فیرحی در عرصه دانشگاهی گفت: زنده‌یاد فیرحی در نهادسازی و تربیت دانشجو در دانشگاه‌های تهران و موسسات قم و در زمینه ترویج اندیشه سیاسی در سی‌سال اخیر به خصوص در فقدان افرادی مانند دکتر طباطبایی، دکتر عنایت و دکتر رضوی در دانشگاه، نقشی کلیدی داشت. از اواسط دهه هفتاد که رشته‌های علوم انسانی در قم شکل گرفت دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مفید و باقرالعلوم به دانش‌های جدید توجه نشان می‌دادند و دکتر فیرحی بنیانگذار سنتی در مطالعات سیاسی در قم بود که امروز بسیار تناور شده و شاگردان ایشان مراکز پژوهشی این حوزه مطالعاتی را اداره می‌کنند.

روحیات شخصی مرحوم فیرحی موضوع بعدی بود که بستانی به آن اشاره کرد و گفت: هرکس مرحوم فیرحی را دیده باشد می‌داند او بسیار انسانی متشخص، متساهل، اهل گفت‌وگو و متواضع بود؛ انسانی جویای علم و دانش و همیشه در طلب یادگیری بود. خلاء او برای رشته علوم سیاسی و به ویژه برای حوزه اندیشه سیاسی در اسلام به راحتی جبران شدنی نخواهد بود.

او درباره عشق زنده‌یاد داوود فیرحی به ایران بیان کرد: فیرحی انسانی وطن دوست و دلسوز بود. او اهل زنجان بود و کودکی بسیار سخت و پرمشقتی را تجربه کرده بود. در سال‌های اخیر دغدغه مشکلات و معضلات کشورمان همواره قلب او را می‌آزرد. انسانی شریف به تمام معنی بود و شاگردان و دوستان او می‌دانند که تا چه اندازه به میهن مان عشق می ورزید و در خدمت به منافع و مصالح جمعی ایرانیان کوشا بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها