شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
طی 5 سال اعضای کتابخانه روستا را از 5 به 900 نفر رساندیم

روستای برزنون از توابع شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی با اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه کتاب و کتابخوانی توانست نام خود را در میان 11 روستای برگزیده در هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور، ثبت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در روزهای پایانی سال گذشته، 11 روستا از سراسر کشور را به‌عنوان روستاهای برگزیده و 15 روستا را هم به عنوان روستاهای شایسته تقدیر معرفی کرد. در این میان سهم استان خراسان رضوی از 26 روستای دوستدار کتاب در کشور، سه روستا بود که هر سه از توابع شهرستان نیشابور هستند که خود دارنده نشان پایتخت کتاب ایران در دومین دوره برگزاری این طرح بوده است.

امسال روستاهای بشرآباد و میان جلگه احمدآباد، عنوان شایسته تقدیر شدند و روستای برزنون در کنار روستاهایی از شهرستان‌های مهاباد، گرمه، ابهر، چابهار، پاسارگاد، انار، کردکوی، بهشهر، خاتم و بجنورد، به عنوان یکی از روستاهای برگزیده دوستدار کتاب در کشور معرفی شد.
 
«برزنون» در بخش سرولایت شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی واقع شده است و حدود 3000 نفرجمعیت دارد این روستا دارای اقلیمی کوهستانی است و آب و هوایی سرد و معتدل به‌ویژه در فصل تابستان (موسم حضور گسترده زائران در زیارتگاه امامزاده حسین‌اصغر، در نزدیکی برزنون) دارد.
 
عباسعلی برزنونی کتابدار روستای برزنون در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص قرار گرفتن نام این روستا در میان روستاهای برگزیده دوستدار کتاب می‌گوید: کتابخانه شیخ عطار روستای برزنون از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده است. فعالیت کتابخوانی ابتدا از یک کتابخانه خیلی ساده با کتب محدود شروع شد، کم کم تجهیزات را کامل کردم و شروع به عضوگیری در کتابخانه کردم، تا بتوانیم این خانواده کوچک را گسترده کنیم.
 

 
کتابدار روستای برزنون با بیان اینکه جهت افزایش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم طرح‌های متنوعی را اجرا کردیم، در تشریح این طرح‌ها توضیح می‌دهد: ابتدا فعالیت را از مدارس شروع کردم و سپس کتاب‌ها را در محافل کانون‌های فرهنگی مسجد جامع برزنون در معرض دید عموم قرار دادم و برای معرفی کتاب‌ها خلاصه‌ای از آنها را بیان می‌کردم.
 
برزنونی همچنین با اشاره به اینکه اقدامات ترویج کتابخوانی در محل کتابخانه شیخ عطار انجام می‌شود، می‌گوید: فعالیت‌هایی نظیر قصه‌گویی برای کودکان، برگزاری نمایشگاه کتاب، جمع‌خوانی کتاب، نمایشگاه‌های دائمی، برنامه‌های فرهنگی متنوع ویژه عموم اعضای کتابخانه انجام می‌شد، که باعث تشویق و روحیه جمعی در آنها شده بود.
 
کتابدار روستای برزنون در خصوص تاثیرپذیری دانش‌آموزان مدارس این روستا بیان می‌کند: بعد از عضوگیری در کتابخانه، به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با فعالیت‌های داخل کتابخانه با مدیران مدارس هماهنگ کردم که جهت بازدید دانش‌آموزان را به کتابخانه بیاورند تا با این محیط آشنا شوند.
 
وی می‌گوید: بعضی نشریات را در مکان‌های عمومی همچون درمانگاه و مکان‌های خرید قرار می‌دادیم، تا مطالعه حتی به صورت پاره وقت هم انجام شود.
 

 
عباسعلی برزنونی ادامه می‌دهد: اعضای کتابخانه از 5 نفر شروع شد و الان بالغ بر 900 نفر عضو فعال در کتابخانه با رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال داریم.
 
کتابدار روستای برزنون با بیان اینکه در کتابخانه عطار علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده کلاس‌های رایگان دیگر جهت تشویق اعضای این کتابخانه برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: کلاس‌هایی از جمله مشاوره به خانواده‌ها، قصه‌گویی، کلاس‌های قرآن، قصه‌های قرآنی، کلاس کامپیوتر، نقاشی، زبان انگلیسی و دانش‌آموزان با بهره‌گیری از این فرصت تحقیقات درسی را در کتابخانه انجام می‌دادند.
 
عباسعلی برزنونی بیان می‌کند: روستای برزنون محروم است ولی سعی کردم با کمترین امکانات بیشترین استفاده را برای اهالی روستا انجام دهم.
 
وی همچنین درباره دیگر فعالیت‌های این روستا در شرایط کرونایی هم می‌گوید: استفاده از فضای مجازی در این شرایط را از دست ندادم و با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی و انتشار خلاصه کتاب‌های برگزیده در کانال سعی کردم همچنان ارتباط اعضا با کتاب برقرار باشد.
 
عباسعلی برزنونی یادآوری می‌کند: همچنین در کانال شاد آموزش و پرورش، کانالی ایجاد کردیم با عنوان «دمی با کتابدار کتابخانه شیخ عطار روستای برزنون» که کتاب‌های مفید را به صورت خلاصه‌دار بارگزاری می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها