پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹
ضرورت پیگیری هفته کتاب درسطح ملی

به گفته مدیر فروشگاه نشر ققنوس اقدامات برای هفته کتاب باید در قالب طرح ملی انجام شود تا در صداوسیما و بیلبوردهای شهر تبلیغ برای هفته کتاب و طرح‌های حمایتی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود. سازمان‌ها و نهادهای مختلف با درنظرگرفتن زمان تخصیص داده شده به کتاب، اقداماتی برای کاهش مشکلات این حوزه و افزایش سرانه مطالعه انجام می‌دهند.

مهدی حسین‌زادگان، مدیر فروشگاه نشر ققنوس با اشاره به تاثیر همه‌گیری بیماری کووید19 و مشکلات اقتصادی بر برگزاری هفته کتاب، به لزوم توجه به این هفته در قالب طرح ملی تاکید کرد.
 

 
هفته کتاب امکانی است تا شاید بتوان به برخی از مشکلات حوزه کتاب که با همه‌گیری بیماری کووید19 چند برابر شده‌است، پرداخت. به نظر شما چه اقداماتی باید در هفته کتاب انجام شود؟
اقداماتی که باید در این هفته انجام شود، کم نیستند اما متاسفانه تجربه سال‌های گذشته نشان داده که بخش از این اقدامات، آنطور که بایدعملیاتی نمی‌شوند و برخی در حد حرف و شعار باقی‌می‌مانند. البته دولت هم توانایی مالی محدودی دارد و نمی‌تواند این موارد را پوشش دهد. عملا به‌عنوان مظلوم‌ترین بخش، نمی‌توان کار چندانی برای فرهنگ و کتاب انجام داد. آنقدر شرایط سخت و ناامید کننده‌است که اگر درباره اقدامی برای هفته کتاب صحبت کنم، جنبه شعار پیدا می‌کند.

آیا ققنوس در بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب برنامه خاصی دارد؟
در دوران همه‌گیری بیماری کووید19 انسان‌ها نمی‌توانند برای فردای خود برنامه‌ریزی کنند. ما در این دوره هفته کتاب مانند دوره‌های گذشته تخفیفی برای مشتریان قائل هستیم. این سنت از دوره‌های قبل برجای مانده‌است. پارسال می‌خواستیم یکی از مراکز ققنوس را در هفته کتاب افتتاح کنیم که به روز آخر این هفته موکول شد. متاسفانه شرایط و محدودیت‌های درنظرگرفته‌شده برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورتی است که امسال هم نمی‌توانیم برنامه خاصی در آن مرکز داشته‌باشیم. شرایط به‌حدی سخت است که حتی نمی‌دانیم فردا می‌توانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و تا ساعت چند می‌توانیم به مشتریان خدمات ارائه دهیم. بنابراین هیچ برنامه‌ریزی برای این دوره از هفته کتاب نمی‌توان کرد.
 
پاندمی بیماری کووید 19 موجب محدودیت در رفت‌وآمد‌ها شد؛ مساله‌ای که در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری انتظار برای بالا رفتن سرانه مطالعه را ایجاد کرده‌بود. به نظر شما آیا ممکن است در هفته کتاب فعالان این حوزه و مسئولان بتوانند اقدامی برای یادآوری نقش کتابخوانی داشته‌باشند؟
شاید با ایجاد جو و شور، اقداماتی مسکن‌وار انجام شود که تاثیر خوبی هم برای کتاب‌فروشان و ناشران خواهدگذاشت. به‌عنوان ناشر زمانی متوجه برگزاری طرح پاییزه شدم که پیغام تمدید مهلت ثبت‌نام را دریافت کردم. اطلاع‌رسانی درباره هفته کتاب و طرح‌های حمایتی خیلی ضعیف است و باید این اقدامات در قالب طرحی ملی، فراتراز موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انجام شود تا در صداوسیما و بیلبوردهای شهر شاهد تبلیغ برای هفته کتاب و طرح‌های حمایتی باشیم.
 
انتشارات و کتاب‌فروشی‌های ققنوس در دوره‌های قبل هفته کتاب فعال بودند. آیا شرایط روانی هم در کاهش اقدامات مطرح است؟
بله از همه‌گیری بیماری کووید19 تا نابسامانی اقتصادی؛ همه مسائل دست‌به‌دست هم داده‌اند. در طرح‌های حمایتی دوره‌های گذشته شاهد بودیم که مردم با لیست وارد کتاب‌فروشی می‌شدند، می‌دانستند چه کتابی را می‌خواهند بخرند. همچنین با دوستان و آشنایان برای خرید می‌آمدند تا بتوانند چندنفری از امکان تخفیف طرح استفاده کنند. اما در طرح تابستانه بیشتر مشتریان، تازه در زمان خرید در کتاب‌فروشی متوجه می‌شوند که تخفیفی وجود دارد و این تخفیف شاید منجر به این شود که یک کتاب بیشتر بخرند.

اتفاق عجیبی در این طرح‌ها به‌ویژه در سه یا چهار دوره اخیر نیفتاده, این درحالی است که وقتی این طرح‌ها شروع شد، در وسع خود سعی کردیم و به رونق آن کمک کنیم. شبکه‌های مجازی را برای تبلیغ به‌کار گرفتیم، دولت و موسسه خانه کتاب و ادبیات هم همراهی می‌کردند، اما الان کار به جایی رسیده‌است که هفته کتاب و طرح‌های حمایتی فقط طرحی است که می‌خواهند انجام شود و برود.
 
با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و اینکه امسال نمایشگاه کتاب برگزار نشد، آیا می‌توان از بودجه هفته کتاب برای غنی‌سازی کتابخانه‌ها استفاده کرد؟
بودجه مشخصی برای حوزه کتاب در نظر گرفته نشده‌است تا همان بودجه که برای مثال برای نمایشگاه کتاب کنار گذاشته شده‌است، در هفته کتاب خرج شود. آن‌قدر وزارت فرهنگ و ارشاد مشکل دارد که اگر نمایشگاه کتاب برگزار نشود، تنها مقداری از بدهی آن‌ها کم می‌شود. به نظرم اقدامی در این‌باره انجام نخواهدشد و اگر انجام شود، به‌صورت محدود و گزیده خواهدبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط