دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
تجلیل از بزرگان و فعالان ویرایش در هفته کتاب

دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی از تلاش برای برگزاری جایزه ویرایش برای تجلیل و توجه به بزرگان و فعالان حوزه ویرایش در هفته کتاب خبرداد.

مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های هفته کتاب این انجمن گفت: مسئولان انجمن ویرایش و درست‌نویسی تصمیم به تجلیل از بزرگان و فعالان حوزه ویرایش در هفته کتاب دارند. به همین منظور 10 نفر از پیشکسوتان این حوزه را برای تجلیل به‌صورت حضوری یا مجازی معرفی کردیم؛ استادان و بزرگانی حوزه ویرایش که تابه‌حال دیده نشده‌اند. در این رویداد، فعالان در بخش آموزش ویرایش و پژوهشگران حوزه ویرایش -باید توجه داشت که ممکن است در این حوزه‌ها بیش از یک نفر مورد تجلیل قرار بگیرد- نیز تجلیل خواهندشد.

او با اشاره به پیشکسوتان نسل دوم ویرایش و توجه انجمن ویرایش و درست‌نویسی به آن‌ها، ادامه داد: ناشران دولتی که در امر ویرایش اهتمام ورزیدند، همچنین ناشران خصوصی که به ویرایش توجه می‌کنند، باید دیده شوند. ویراستاران پرکار نسل جدید، مدرسان ویرایش، فعالان ویرایش در فضای مجازی، موسسه‌ها و انجمن‌های فعال، مولفان کتاب‌های حوزه ویرایش و درست‌نویسی، موسسه‌های فناور در این حوزه که فناوری ویرایش را توسعه می‌دهند، همه از مواردی است که مورد توجه انجمن ویرایش قرارگرفته است.

حضوری و مجازی از اساتید و بزرگواران تجلیل می‌شود
صالحی با اعلام برخی از مراسم‌هایی که انجمن ویرایش و درست‌نویسی در هفته کتاب برگزار خواهدکرد، گفت: جمعه 30 آبان در سرای اهل قلم، نشست تجلیل را برگزار می‌کنیم. اگر استادان و بزرگواران بتوانند در این مراسم حضور داشته باشند، با رعایت تمام شیوه‌نامه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم برگزار خواهد شد. البته به‌صورت مجازی هم در خدمت بزرگوارانی که به هر دلیل نتوانند تشریف بیاورند، خواهیم بود. اسامی منتخبان به‌مرور زمان اعلام خواهدشد.

او افزود: نشست ویرایش و متون دینی در 29 آبان در سرای اهل قلم برگزار خواهدشد. همچنین در این هفته، برای برگزاری برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در حال مذاکره هستیم.

برگزاری جایزه ویرایش در هفته کتاب
انجمن ویرایش و درست‌نویسی در نظر دارد با الگوسازی، شناسایی و استخراج ناشرانی که اصول ویرایش را رعایت می‌کنند، آن‌ها را به‌عنوان ناشران پیشرو معرفی کند. صالحی ادامه داد: چند سالی بود که در انجمن ویرایش و درست‌نویسی پیگیر جایزه «ویرایش» بودیم. سعی کردیم در هر حوزه‌ بحث ویرایش زبان فارسی را شاخص‌سازی کنیم و به شاخص‌ها امتیاز بدهیم. این مساله درحوزه کتاب تا کنون میسر نشده‌است، هرچند در بحث جایزه ویرایش، انتخاب و معرفی ویراستاران برترِ مجموعه‌های آموزشی، مجموعه‌های زبان فارسی و ناشرانی که گروه ویرایشی دارند، مورد بررسی قرارگرفته‌است.

او با اشاره به اینکه مجموعه‌های دیگر تابه‌حال مراسم‌های برای تجلیل از بزرگان ویرایش برگزار کردند، افزود: تلاش‌هایی برای تجلیل از بزرگان و فعالان ویرایش انجام خواهیم داد تا مقدمه‌ای برای جایزه ویرایش باشد.

به گفته صالحی، در حوزه‌های مختلف مانند سینما، کسب و کارهای مجازی و... بحث جایزه زبان فارسی که در واقع جایزه ویرایش است مطرح بود، اما تخصیص این جایزه به حوزه کتاب با حمایت خانه کتاب و ادبیات ایران در حال پیگیری است.

بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط