سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
جیب خالی دانش‌آموزن برای خرید کتاب

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش استان آذربایجان‌شرقی گفت: خیلی از دانش‌آموزان به دلیل نداشتن پول کافی قادر به خرید کتاب نیستند؛ این مسئله را نباید کم‌اهمیت تلقی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، گرانی، تورم، بیکاری، شرایط کرونایی و صدها عامل دیگر در جامعه، فشار مضاعفی را به خانواده‌های ایرانی تحمیل کرده‌اند و شاید دغدغه بسیاری از خانواده‌ها در حد تامین خوراک و پوشاک محدود شده است. این روزها که گرانی بیداد می‌کند، خیلی‌ها مجبور به مدیریت ریاضتی‌تر هزینه‌ها هستند، هزینه‌های غیرضروری یا غیر مهم حذف می‌شوند و چه تلخ است که حوزه فرهنگ و کتاب از نظر برخی‌ها اولین اولویت حذف از چرخه زندگی است و دانش‌آموزان خواه‌ناخواه به عنوان بخش مهمی از جامعه درگیر این فضای فرهنگی و اقتصادی هستند و به طور قطع از شرایط تاثیر می‌پذیرند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و پرورش آذربایجان‌شرقی با اذعان بر اینکه مشکلات اقتصادی سبد فرهنگی خانواده‌ها را محدودتر کرده است، در این رابطه به خبرنگار ایبنا گفت: متاسفانه خیلی از بچه‌ها امکان خرید کتاب را ندارند وگرنه همه آن‌ها تشنه خواندن و مطالعه هستند. من هر ساله شاهد استقبال و حضور دانش‌‌آموزان در نمایشگاه‌ کتاب تبریز هستم که با چه شوقی کتاب می‌خرند، اما این‌ها تنها قطره‌ای از دریای دانش‌آموزی هستند.
 
«طاهر علمی» با انتقاد از اینکه متاسفانه خیرین بیشتر به سمت ساخت‌و‌سازهای فیزیکی تمایل دارند تا محتواهای علمی و نرم‌افزاری ادامه داد: حتما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. این روزها جای خالی حضور خیرین در این بخش بیش از قبل احساس می‌شود. البته ما در اداره کل همواره از خانواده‌ها می‌خواهیم تا کتاب‌هایی را که یک بار خوانده‌اند یا دیگر لازم ندارند، به کتابخانه‌های مدارس اهدا کنند؛ اما این کافی نیست و باید نهادهای متولی امور فرهنگی به صورت جدی به این قضیه ورود کنند تا زمینه برای کتاب‌خوانی تمام فرزندان مملکت محیا شود.
 
وی در رابطه با برگزای مسابقات دانش‌آموزی کتابخوانی اظهار کرد: در طول سال چندین برنامه مرتبط با کتاب با هدف پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و افزایش سطح آگاهی این قشر برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به جشنواره ملی دانایی و توانایی اشاره کرد. از طرفی بحث کاروان کتاب را داریم که طی آن 2500 جلد کتاب به‌صورت رایگان در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.
 
علمی تشریح کرد: در آذربایجان‌شرقی سال گذشته از بین 700 هزار دانش‌آموز 110 هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده بودند که بیش از یک هفتم جمعیت را شامل می‌شد. با توجه به هدف‌گذاری جشنواره هر دانش‌آموز در کل 12 کتاب غیردرسی را مطالعه می‌کند و به احتمال قوی امسال کتاب‌ها به صورت پی دی اف در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد و فرایند آزمون هم مجازی برگزار شود تا سلامت هیچ کس به دلیل کرونا به خطر نیافتد.

وی برگزاری 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه را یکی دیگر از طرح‌های کشوری در حوزه کتاب دانست و افزود: در این طرح کتاب‌ها با تخفیف 40 تا 60 درصدی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرند. و استان ما هفت سال متوالی رتبه نخست این طرح را به خود اختصاص داده است. البته امسال به دلیل شرایط کرونایی احتمالا نمایشگاه به صورت مجازی برگزار و کتاب‌های خریداری شده به وسیله پست به محل زندگی دانش‌آموزان ارسال شوند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و پرورش استان، عمده هدف برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی در استان را علاوه بر فرهنگ‌سازی در زمینه مطالعه، بیشتر با رویکرد نشاط‌آفرینی و جلوگیری از بروز افسردگی بین کودکان و نوجوانان عنوان کرد.
 
علمی در رابطه با سرانه کتاب در مدارس استان گفت: تا سال گذشته این سرانه هفت جلد کتاب به ازای هر دانش‌آموز بود، اما با تلاش‌های صورت گرفته در اداره کل آموزش و پرورش توانسته‌ایم این آمار را به 9 جلد کتاب برسانیم.
 
وی بیان کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، زمینه همکاری و مشارکت خانواده‌ها در امور تحصیلی دانش‌آموزان بیشتر فراهم شد. از طرفی خانواده‌ها به دلیل نگرانی از حضور فرزندانشان در بیرون از منزل، سعی دارند به هر نحو ممکن با ایجاد سرگرمی آن‌ها را در خانه نگه دارند و به همین دلیل استقبال از کتاب بین خانواده‌ها افزایش یافته است.
 
علمی با تاکید بر اینکه رویکرد آموزش‌و پرورش، نه تنها مطالعه کتاب‌های درسی بلکه سوق دادن دانش‌آموزان به سمت کتاب‌های مفید غیر درسی هم هست، گفت: اینکه گفته می‌شود معلم‌ها تمایل چندانی به مطالعه آزاد دانش‌آموزان ندارند، درست نیست، چرا که رسالت معلم در ابتدا تدریس مطالب درسی و علمی است و برای همین بیشتر روی مباحث تکمیلی آموزشی تاکید دارند تا سایر زمینه‌ها.

علمی تصریح کرد: به نظر من مهم‌ترین مانع مطالعه کتاب‌های غیر درسی بین دانش‌آموزان، بحث کنکور و حساسیت خانواده‌ها به این قضیه است. به طوری که باعث ایجاد دید منفی والدین به کتاب‌های غیر درسی شده است. البته گویا خانواده‌ها نیز کم کم متوجه شده‌اند که خواندن هر نوع کتابی بهتر است بازی و سرگرمی‌های بی‌ارزش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها