یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
نویسندگان استان همدان هر روز یک کتاب برای اخذ مجوز ارسال می‌کنند

مسئول دبیرخانه کارگروه نظارت و صدور مجوز نشر کتاب استان همدان با اشاره به انتشار 155 کتاب در 6 ماه نخست سال‌جاری، از رسیدن 171 پیش‌نویس کتاب در این بازه زمانی به دبیرخانه مذکور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، در این روزهای کرونایی که اکثر تعاملات و فعالیت‌ها دگرگون و محدود شده است، بسیاری از فرصت ایجاد شده برای بیشتر خواندن و بیشتر وقت گذاشتن برای کتاب سخن گفتند و برخی نیز به فرصت ایجاد شده برای نوشتن که احتمالا در ماه‌ها و سال‌های آینده نتایج این فرصت‌ها نمایان می‌شود.

انتشار کتاب در ماه‌هایی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، گرچه به جهاتی بی‌تاثیر از شرایط ناشی از شیوع این ویروس نماند و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های اعمال شده برای تشکیل جلسات مانع از صدور به موقع مجوزها شد، اما به‌طور کامل هم تعطیل نشد و سعی بر حفظ پویایی خود داشت.

استان همدان نیز مانند سایر استان‌ها در صدور مجوز و چاپ کتب از کرونا تاثیر پذیرفت. لیلا درویشی مسئول دبیرخانه کارگروه نظارت و صدور مجوز نشر کتاب استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا آماری از کتب منتشر شده در 6 ماه نخست سال‌جاری در استان همدان ارائه کرد.

درویشی اعلام کرد: در نیمه اول سال‌جاری، 155 عنوان کتاب در استان همدان منتشر شد که در این میان 150 عنوان تالیفی و تنها 5 عنوان از کتب انتشار یافته، ترجمه‌ای بود.

مسئول دبیرخانه کارگروه نظارت و صدور مجوز نشر کتاب استان همدان افزود: همچنین 144 عنوان کتاب برای اولین بار منتشر شدند و 11 کتاب نیز به چاپ دوم خود رسید.

وی یادآور شد: در این بازه زمانی به‌طور میانگین در هر ماه حدود 35 مجوز نشر کتاب صادر شد؛ به عبارتی درمجموع 206 مجوز نشر صادر شده است و بیشترین آمار هم مربوط به تیرماه بود که 45 کتاب در این ماه مجوز گرفتند؛ همچنین در فروردین‌ماه امسال با توجه به تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی کم‌ترین تعداد مجوز صادر شد؛ در مجموع 15 فقره.

درویشی عنوان کرد: اکثر کتب معرفی شده بدون نیاز به اصلاح مجوز خود را دریافت کردند و در این میان 26 کتاب نیاز به اصلاح داشت اما هیچ کتابی مغایر با ضوابط نشر نبود.

مسئول دبیرخانه کارگروه نظارت و صدور مجوز نشر کتاب استان همدان از دریافت 171 پیش‌نویس کتاب در این مدت (6 ماه نخست سال) خبر داد و بیان کرد: تقریبا می‌توان گفت به ازای هر روز از 6 ماه نخست سال‌جاری پیش‌نویس یک کتاب به این اداره رسیده است. نکته دیگر آنکه توزیع این پیش‌نویس‌ها به‌صورت ماهانه نیز دارای تعادل بوده و هر ماه حدود 30 پیش‌نویس کتاب به این اداره می‌رسید.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیشترین تعداد اعلام وصول کتاب با 63 عنوان مربوط به مردادماه بوده است، گفت: علت این انحراف از میانگین به این دلیل بود که انتشارات دانشگاه بوعلی سینا همدان تمامی کتب خود را از سال گذشته تاکنون به صورت یک‌جا در این ماه جهت اعلام وصول ارسال کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها