یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
ناشر هرمزگانی «صفحات مذاب» شاعر اهوازی را روانه کتابفروشی‌ها کرد

جدیدترین مجموعه‌ شعر «افسانه نجومی» شاعر اهوازی با عنوان «صفحات مذاب» به‌همت انتشارات «سمت روشن کلمه» در بندرعباس، چاپ و راهی بازار کتاب شد.

یدالله شهرجو، مدیر نشر «سمت روشن کلمه» با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، درباره ویژگی‌های این مجموعه شعر، گفت: تعلیق و تعویق معنا، تخریب روایت و بسط و گسترش خرده‌روایت‌های متکثر در قالب ساختار زبانیِ بُرش‌های گسسته-پیوسته‌ در بستر نوشتار که درنهایت با گره خوردن به شبکه‌ای از سازوکارهای سیال زبانی - بیانی، در محور هم‌نشینی، رویکردهای خاص اندیشگی - زبانی شاعر را به نمود گرفته‌، ‌نگرش‌های او را پیرامون رخدادهای متناقض اجتماعی نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: جلب مشارکت مخاطب در تکمیل برش‌های روایی و دریافت مفاهیم از طریق تداعی‌‌های سیال و لغزان و آشنایی‌زدایی از وجوه شعری که گاهی با طفره رفتن از معناهای قطعی و گاهی با گرفتن بیانیتی روایی، زنجیره‌ای از مفاهیمی را دربرمی‌گیرند که در لایه‌های لغزان و تودرتوی معناها، چشم‌اندازی عینی از رخدادهای جهان پیرامون را با رویکردی اجتماعی طراحی می‌کنند، از سوی دیگر، از مبانی زیبایی‌شناسانه و اختصاصات زبانی - بیانی به‌شمار می‌آیند که شاخصه‌ها و مولفه‌های زبانی سطرهای «صفحات مذاب» را در پرداخت پدیده‌ها و مفاهیم، سامان می‌دهند.

وی افزود: اجراهایی که به یاری آن‌ها «افسانه نجومی» توانسته است، رویکردهای اجتماعی خود را در برش‌هایی بازتاب دهد که از جهان‌نگری‌های او مایه گرفته‌اند. به‌ هر روی، در شعرهای این مجموعه، درون‌مایه‌های جهان‌گرایانه، به لحاظ زبانی، ضمن جهت دادن به تداعی‌های سیال مخاطب، ترویج معناهایی چندوجهی را مد نظر می‌گیرند که قادرند وجوه متناقض‌نمای رویدادها را بازتاب دهند و با  تخریب روایت‌های منتشرشده در پس‌زمینه‌ برش‌های متنی، می‌کوشند تنگناها و مسیر متلاطم وقایع را به‌نحوی در سویه‌های نگارشی تعبیه کنند تا همچنان که مفاهیم در عبارت‌ها به تعویق می‌افتند، مخاطب هنگام خوانش و دریافت شعرها، بتواند با سویه‌های متکثر آن‌ها همراه شود.

این شاعر تصریح کرد: همچنین فضای اندیشگی، در این مجموعه، فضایی منتقدانه است و شاعر که با ثبت فرازوفرودها و تلاطم‌های اجتماعی، نمودهای ذهنی و زبانی‌ خود را در گستره‌ کلمه‌ها و عبارت‌های متنی‌ سامان می‌دهد، این توانایی را می‌یابد تا تجارب زیستی فردی - جمعی خود را در تقابلی متکثر و سیال چه به لحاظ ساختارهای زبانی و چه به لحاظ معنایی به گونه‌ای در سطرها بازتاب دهد که مخاطب پس از خوانش شعرهای این مجموعه، با درک و دریافتی سیال اما به شکلی حسی و ملموس با رخدادهای جهان پیرامون رو‌به‌رو شود.

شهرجو در معرفی افسانه نجومی هم توضیح داد: وی شاعر، داستان‌نویس، پژوهشگر و منتقد ادبی و متولد اهواز است و تاکنون آثار متعددی را در حوزه شعر، نقد و داستان کوتاه منتشر کرده یا در دست چاپ دارد که عبارتند از: مجموعه‌شعر: «فینیقیه زنی بود با کلاه مدرج» (نشر لاجورد، 1381)، «سیزیف پرت خنده‌ آدم» (نشر داستان‌سرا، 1382)، «کارون با طعم توت فرنگی» (نشر نصیرا ،1393)، «چند دقیقه رمانس» (نشر نصیرا، 1394)، «برای حجامت لب‌هایم اهواز بیاور» (نشر هشت، 1396)، «شرجی سرد، شعر بلند» (نشر هرمز، 1397)، پژوهش و نقد ادبی: «نمای درشت، آنتولوژی شعر زنان شاعر خوزستان» (نشر ترآوا، 1389)، «قاف‌نقد، بازخوانی شعر معاصر فارسی» (نشر نصیرا، 1392 ) و داستان کوتاه: «زیرا که هم‌چنان» (نشر هشت، در دست چاپ).

یادآوری می‌شود، «صفحات مذاب» هفتمین مجموعه شعر «افسانه نجومی» است که 67 قطعه سروده وی را دربرمی‌گیرد. این اثر در 152 صفحه و در 500 نسخه به‌همت انتشارات سمت روشن کلمه و به بهای 30 هزار تومان منتشر و به بازار کتاب روانه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها