پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
می‌خواستم ادای احترامی به قیصر امین پور کرده‌ باشم

قیصر امین‌پور، استاد دانشگاه تهران، چهره ماندگار، شاعر و نویسنده فقید روزگار ما، یکی از کسانی است که هیچ‌گاه از یاد شاگردان و خوانندگان آثارش نمی‌رود. به مناسبت سالروز درگذشت او، هشتم آبان ماه، مصاحبه‌ای با شیرین‌علی گلمرادی ترتیب داده‌ایم که کتابی را به این مناسبت منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) شیرین‌علی گلمرادی از شاعران معاصر ماست که بیشتر در زمنیه ادبیات پایداری فعالیت کرده و سروده است. اخیرا کتابی با عنوان چو گلدان خالی از او منتشر شده است. این کتاب که نام آن از یکی از اشعار قیصر امین‌پور برگرفته شده است، به مناسبت سیزدهمین سالروز فوت مرحوم قیصر امین‌پور به چاپ رسید. 

در ابتدا از شیرین‌علی گلمرادی درباره آشنایی‌اش با قیصر امین‌پور پرسیدیم او گفت: «ده سال پیش از فوت قیصر با ایشان دیداری داشتم که به دوستی نیز ختم شد. من از زمان شروع بیماری ایشان در جریان اتفاقات بودم و از فوت این شاعر بزرگ بسیار متاثر شدم.»

                                         

او درباره فعالیت‌های پیشین خود گفت: «من ده سالی را در حوزه دفاع مقدس و ادبیات آن فعالیت می‌کردم. تعدادی کتاب هم با همین موضوع و با همکاری دوستانی مانند مشفق کاشانی منتشر کرده‌ام؛ اما بیشتر تلاش ما در برگزاری کنگره‌هایی با موضوع دفاع مقدس و ادبیات آن بود. فکر می‌کنم حدود سیزده کنگره و همایش با این موضوع از سوی ما برگزار شده است. من تحصیلات زیادی ندارم، اما همیشه در حوزه ادبیات مطالعه می‌کردم و فعالیتم نیز در همین زمینه بوده است.»

گلمرادی درباره علت و بهانه انتشار این کتاب و تقدیمش به امین‌پور توضیح داد: «قیصر امین‌پور نه‌تنها یکی از شاعران خوب ایران بود، بلکه استاد بسیار خوبی هم بود. احترام و اعتقادی که من به ایشان داشتم باعث شد تصمیم بگیرم کتابی به مناسبت سالروز فوت ایشان منتشر کنم. این کار باعث شناختن بیشتر این استاد به جامعه می‌شد. من می‌خواستم ادای احترامی به ایشان کرده‌ باشم. کتابی که به مناسبت سیزدهمین سالگرد فوت قیصر امین‌پور منتشر کرده‌ام یک مجموعه شعر است.»

گمرادی درباره آنچه در این کتاب می‌آید گفت: «این مجموعه شعر دو بخش دارد. قسمت اول آن مقدمه‌ای هست برای بقیه کتاب. در این مقدمه نگاهی به اشعار قیصر امین‌پور انداخته‌ایم و نقدی بر آن نوشته‌ایم. تعدادی شعر نیز در این بخش از کتاب آمده است. بخش دوم کتاب حدود پنجاه صفحه شعر است که در قالب‌های مختلف درباره شخصیت قیصر امین‌پور سروده شده است. رباعی، غزل، غزل‌مثنوی و شعر نو از قالب‌های این کتاب هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها