پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
خلق حماسه نو و انتقادی در اشعار جنگ، از ویژگی‌های بارز اشعار قیصر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: بکر بودن حماسه‌های نو و اعتراض‌آميز در اشعار جنگ با لحن ملایم و انتقادی از مهمترین ویژگی‌های اشعار قیصر امین‌پور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، قیصر امین‌‏پور متولد دوم اردیبهشت 1338 دزفول است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گتوند و دزفول به پایان برد، سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376 اخذ کرد. امین‌پور فعالیت هنری خود را از حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد. 

این شاعر خوزستانی در سال 1367 به عنوان سردبیر مجله سروش نوجوان فعال می‌کرد و در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. قیصر امین‌پور در سال 1363 اولین مجموعه شعر خود را با عنوان «تنفس صبح» که بخش عمده آن غزل بود، منتشر کرد و در همان سال نیز مجموعه شعر «در کوچه آفتاب» را به علاقه‌مندان عرضه کرد.

در اواسط دهه هفتاد دومین دفتر از اشعار امین‏‌پور با عنوان «آینه‌‏هاى ناگهان» به چاپ می‌رسد که بعدها در کتاب‌‏هاى درسى به‌عنوان نمونه‌هایى از شعرهاى موفق نسل انقلاب از آن یاد می‌شود. امین پور با استفاده از آرایه ایهام، تلفیق ویژگی‌های سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی، نوآوری در بلاغت، ثبات زبان و اندیشه در شعر توانست نگاهی نو به مخاطبان ارائه دهد.

این شاعر سرانجام در سال ۱۳۸۶ بر اثر بیماری کلیه و قلب در بیمارستان دی تهران دار فانی را وداع گفت و پیکرش در زادگاهش گتوند در کنار مقبره شهدای گمنام به خاک سپرده شد. هشتم آبان ماه سالروز این شاعر فرهیخته است و به همین مناسبت، امسال هم مراسم یادبودی در کنار آرامگاه او در گتوند برگزار می‌شود.
 
 

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا درباره این شاعر برجسته کشوری گفت: قیصر همزمان با آغاز جنگ از د‌هه 60 سرودن شعر در حوزه دفاع مقدس را آغاز کرد و یکی از پیشگامان عرصه شعر دفاع مقدس در کشور به شمار می‌آید.

وی با اشاره به تاثیرگذاری شعر قیصر بیان کرد: شاخصه شعری این شاعر، بکر بودن حماسه‌های نو، اعتراض‌آمیز و انتقادی در اشعار جنگ است که با لحن ملایم، انتقادی و دلسوزانه پیام صلح جهانی را در بر دارد. شعرهای او از حیث بلاغی ارزشمند بوده و بر ظرفیت‌ها و توانمندی زبان فارسی افزوده است.

این شاعر خوزستانی ادامه داد: اخلاق، سلامت نفس، پاکی و نجابت از مولفه‌های خاص امین‌پور بود که موجب شد پشتوانه معنوی مهمی در زمینه شعر و ادب فارسی بر جای بگذارد.

جوروند اضافه کرد: امین پور به انسانی توجّه دارد كه بسیار عاطفی و حساس است و با تسلیم در برابر اراده خداوند، متعهّدانه و جسورانه به تلاش می‌پردازد. هر چند جامعه ادبی او را به‌عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می‌شناسد، ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط