شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
تدوین پروژه «بازیابی هویت دینی و ملّی» در کانون پرورش فکری خراسان رضوی

«ابراهیم زره‌ساز»، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی از تدوین پروژه‌ای با عنوان بازیابی هویت دینی و ملّی با محوریت کتاب در این مجموعه خبر داد.

ابراهیم زره ساز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، گفت: کانون پرورش فکری استان در حال تدوین پروژه‌ای با عنوان بازیابی هویت دینی و ملّی با محوریت کتاب است و امیدواریم بتواند گام مهمی باشد در حوزه نقش آفرینی و شکل‌گیری هویت ملی و دینی نوجوانان بردارد.

وی با بیان اینکه نوجوانی آغاز مرحله جدیدی از زندگی یک انسان است، مرحله‌ای که در آن اساسی‌ترین پایه‌های زندگی آینده شکل می‌گیرد. گفت: پیاژه روانشناس معروف، دوره نوجوانی را رسیدن به تفکر انتزاعی می‌داند. در نتیجه رسیدن به تفکر انتزاعی و صوری نوجوان قابلیت تجسم احتمالات نامحدود را پیدا می‌کند و نه‌تنها به آنچه «هست» می‌اندیشد، بلکه به آنچه «می‌تواند باشد» نیز فکر می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های شناختی نوجوانان خودمحور بودن آنان است، افزود: خودمحور بودن به این معناست که نوجوان خود را موجودی خاص می‌پندارد. همچنین تجارب زندگی خویش را منحصر به فرد تلقی می‌کند. نوجوان خود را فردی استثنایی می‌داند، به همین خاطر خطرپذیری وی افزایش می‌یابد.

زره ساز ادامه داد: اریک اریکسون نیز یکی دیگر از روانشناسان معروف است که در زمینه هویت‌یابی در نوجوانی مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است. اریکسون تمام دوره زندگی افراد را به مراحلی تقسیم کرده است که فرد در هر مرحله تکلیفی را بر عهده دارد. تکلیف فرد در دوره نوجوانی حل بحران «هویت در برابر سردرگمی نقش» می‌باشد.

وی یادآور شد: بر این اساس و با توجه به تغییرات عمیقی که در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد به‌خصوص در حوزه شناختی و بحران هویت، مسئولیت برنامه‌ریزان فرهنگی در هر جامعه بسیار مهم خواهد بود. گروه سنی نوجوان یکی از مهمترین گروه‌های سنی مخاطب در کانون پرورش فکری است.

زره ساز همچنین با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشکیل شورایی از فعال‌ترین و موثرترین نویسندگان اقدام به تالیف و انتشار بیش از 100 عنوان کتاب رمان و شعر ویژه نوجوانان کرده است، گفت: همچنین کتاب‌های بسیاری در زمینه بازنویسی ادبیات کهن ویژه نوجوانان از سوی انتشارات کانون وارد بازار کتاب و همچنین مراکز کانون پرورش فکری شده است.

به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در حوزه کتاب‌های دینی و بازیابی هویت دینی مجموعه کتابهایی با عنوان «کتاب اندیشه» و همچنین در راستای شناخت اندیشه‌های ائمه معصومین مجموعه کتابهایی با عنوان «سخن دوست» منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های کتابخوانی نیز با تمرکز بر نیاز‌های گروه سنی نوجوان در مراکز کانون در حال اجراست، گفت: از آن جمله برگزاری ویژه برنامه‌ای با عنوان «دنیای من، دنیای کتاب» است که همزمان با زادروز یک نویسنده و با حضور شخص نویسنده در فضای مجازی اجرا می‌شود.

زره‌ساز ادامه داد: تاکنون چهار نشست با حضور نویسندگان و شاعرانی مانند سیدمهدی شجاعی، منیره‌هاشمی، جعفر ابراهیمی و محمود پوروهاب برگزار شده است. در این ویژه‌برنامه یکی از کتاب‌های نویسنده توسط اعضای نوجوان مطالعه شده و سپس به نقد و بحث گذاشته می‌شود. شرکت عموم نوجوانان و دیگر علاقه‌مندان و فعالان حوزه ادبیات کودک در این برنامه آزاد است.

وی گفت: از دیگر ویژه برنامه‌های نوجوانان در حوزۀ کتابخوانی، انجمن‌های ادبی آفتاب و مهتاب است. اعضای نوجوانی که کارگاه‌های ادبی را به پایان رسانده‌اند، در نشست‌های ویژه‌ای با حضور شاعران و نویسندگان به ارائه آثار ادبی خود در قالب شعر و داستان می‌پردازند. در این نشست‌ها اعضای نوجوان با مهمترین و جدیدترین جریات ادبی روز و آثار ادبی آشنا می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها