دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
فعالیتم را از یک انبار 6 متری شروع کردم

مدیر مجموعه پخش و توزیع «کتاب‌پردازان» در مشهد با بیان اینکه فعالیتش را از یک انبار 6 متری شروع کرده است، گفت: خوشبختانه هم‌اکنون آثار بیش از 100 ناشر را توزیع می‌کنیم که این کار به‌صورت مستقیم برای بیش از 10 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

«حجت جوان» مدیر مجموعه پخش و توزیع «کتاب‌پردازان» در مشهد، در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایینا) در خراسان رضوی، با اشاره به اینکه فعالیت خود را از سال 93 آغاز کرده است، اظهار کرد: کتاب‌پردازان یکی از مجموعه‌های فرهنگی است که در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، مهارتی و تربیتی فعالیت می‌کند و چندین زیرمجموعه دارد که یکی از این زیرمجموعه‌ها، پخش و توزیع کتاب است.

وی ادامه داد: قبل از شروع به کار پخش کتاب‌پردازان، بیشتر فروشگاه‌های کتاب مشهد سفارش‌های خود را از تهران و یا قم تامین می‌کردند و این خلأ کاملا در شهر احساس می‌شد، همین موضوع باعث شد تا با ارتباط‌گیری‌ با ناشران مختلف فعالیت خودم را از یک انبار 6 متری آغاز کنم.

جوان با بیان اینکه در مدت دو سال توانسته 30 ناشر را دعوت به همکاری کند، عنوان کرد: با گذشت چند سال کم کم فعالیت خود را گسترش دادم به‌طوری‌که اکنون با بیش از 100 ناشر همکاری دارم و فضای کاری خود را به انباری 400 متری ارتقا داده‌ام.

مدیر پخش کتاب‌ پردازان یادآور شد: به جرات می‌توانم بگویم تا قبل از فعالیت جدی کتاب‌پردازان در حوزه پخش کتاب تنها کتاب‌های ادعیه توسط ناشران در مشهد تامین می‌شد و امروز خوشحال هستم که با اشتغالزایی برای 14 نفر توانسته‌ام این خلا فرهنگی را پوشش دهم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پخش کتاب‌های مختلف و حتی تخصصی فعالیت می‌کند، گفت: مشهد شهری زائرپذیر است و هر ساله میزبان زائران زیادی از داخل و خارج کشور است در همین راستا در اطراف حرم مطهر رضوی کتابفروشی‌هایی با محوریت زائر فعالیت می‌کنند از زمان شیوع بیماری کرونا و منتفی شدن حضور زائران، فعالیت این کتابفروشی‌ها محدودتر شد و حتی برخی از آنها ناچار به تعطیلی مغازه‌های خود شدند.
 
کاهش پخش کتاب بر اثر شیوع بیماری کرونا
جوان از کاهش توزیع کتاب از ابتدای امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داد و اظهار کرد: شیوع این بیماری تاثیر منفی روی بسیاری از مشاغل گذاشته است و همانطور که می‌دانید افراد زیادی شغل خود را از دست داده‌اند؛ این موضوع برای کتابفروشی‌ها کمی متفاوت از سایر مشاغل بوده است.

وی ادامه داد: قبل از شیوع بیماری کرونا با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده، میزان درآمد بسیاری از خانواده‌ها با تورم و گرانی نمی‌خواند؛ به همین دلیل هم اولین اتفاق حذف سبد فرهنگی و خرید محصولاتی از جمله کتاب، رفتن به سینما و ... بود این موضوع باعث متضرر شدن کتابفروشان می‌شد اما با بروز این بیماری مشکلات این افراد دوچندان شد.

مدیر پخش کتاب‌پردازان عنوان کرد: برخی از کتابفروشی‌ها با استفاده از فضای مجازی و یا تغییراتی در نوع شغل خود مانند اضافه کردن فروش لوازم التحریر در کنار کتاب تلاش کردند تا جلوی متضرر شدن خود را بگیرند و البته برخی از آنها موفق بودند.

طرحی به نام «بیمه کتاب»
جوان با بیان این که مشکل کتابفروشان تنها مربوط به زمان شیوع کرونا نمی‌شود و باید فکر اساسی برای آنها که فعالیت فرهنگی دارند، انجام شود، تصریح کرد: به عنوان مثال پیشنهادی را مطرح کردم مبنی بر این که طرح «بیمه کتاب» در جامعه عنوان شود و آگاهی‌بخشی برای خانواده‌ها و اقشار مختلف در مورد تاثیرات کتاب و کتابخوانی صورت گیرد تا آنها ضرورت خرید کتاب را درک کنند.

وی افزود: کتاب‌های بسیاری در زمینه‌های آموزشی همانند ارتباط والدین با فرزندان یا حوزه کسب و کار و کارآفرینی و ... وجود دارد که مطالعه هر کدام از آنها فرد را در مقابل مسائل مختلف بیمه می‌کند به همین دلیل هم عنوان پیشنهاد خود را بیمه کتاب قرار دادم.

مدیر پخش کتاب ‌پردازان همچنین در ارتباط با این که آیا کتاب‌هایی که در بستر مجازی منتشر می‌شوند بر روی توزیع کتاب و کاهش خرید آنها تاثیر گذاشته است نیز اظهار داشت: فردی که علاقمند به مطالعه است شاید به دلیل گرانی قیمت کاغذ و ... نتواند کتاب‌های مورد علاقه خود را خریداری کند و از این رو با استفاده از فضای مجازی این خلا را پوشش دهد اما تمام این افراد بعد از مدتی دوست دارند تا به صورت فیزیکی کتاب را در دست بگیرند و مطالعه کنند همین موضوع باعث می‌شود تا تاثیر منفی بر روی فروش کتاب گذاشته نشود حتی تبلیغ و ترویجی برای کتاب و کتابخوانی نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها