یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
وقف کتاب از رایج‌ترین نوع وقف در میان مسلمانان بوده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی گفت: وقف کتاب از همان آغاز صدر اسلام به عنوان یک عمل خیر و سنّت نیکو و پسندیده در شمار صدقه جاریه و باقیات الصالحات به حساب می‌آمده است و وقف کتاب شاید رایج‌ترین نوع وقف در میان مسلمانان بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: یکی از دلایل شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی تجلی روحیه احسان و نیکوکاری، نوع دوستی و خیرخواهی در قالب سنت حسنه وقف و انجام امور خیریه و عام المنفعه است.

وی با بیان اینکه وقف کتاب از همان آغاز صدر اسلام به عنوان یک عمل خیر و سنّت نیکو و پسندیده در شمار صدقه جاریه و باقیات الصالحات به حساب می‌آمده است، افزود: پاداش و اجر فراوان اخروی و شهرت و نام نیک و جاودانگی یاد و خاطره واقف را به همراه داشته است.

این مسئول در ادامه سخنان خود وقف کتاب را به عنوان رایج‌ترین نوع وقف در میان مسلمانان عنوان کرد و ادامه داد: از وقف‌نامه‌های مربوط به کتاب، آگاهی‌های تاریخی بسیاری استفاده می‌شود و علاوه بر این، در تاریخ اسلام، سهم عمده‌ای در پیدایش کتابخانه‌های گوناگون داشته است، بیشتر کتاب‌های خطی اسلامی موجود در کتابخانه‌های جهان، نتیجه همین عمل خداپسندانه بوده است.

حجت الاسلام خدایاری افزود: هر یک از پیروان اسلام که به سرنوشت علمی، فرهنگی و معنوی جامعه اسلامی علاقه داشت و به اندازه استعداد و به قدر امکان خویش به این کار که از باقیات صالحات و سنت‌های حسنه بود اقدام می‌کرد و به این عمل خیر افتخار می‌کرد.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در این راستا بسیاری معتقد بودند که عمل وقف کتاب تنها عنصر مؤثر در تکوین و ایجاد کتابخانه‌های عمومی در تاریخ اسلام بوده است و نقشی اساسی را در این راه ایفا کرده است. و حقیقتاً می‌توان ادعا کرد که اوقاف، منبع اصلی تغذیه و غنای کتابخانه‌های عمومی و بزرگ جهان اسلام بوده است و این مسأله بیشتر مرهون واقفان کتابخانه‌ها و پس از آن سایر افراد خیّری بوده است که به تحوّل و پیشرفت کتابخانه‌های عمومی اهتمام فراوان داشته‌اند.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها