پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
فروش دستگاه‌های دو چاپخانه در زنجان

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با اشاره به کاهش 60 درصدی فعالیت چاپخانه‌داران گفت: دو چاپخانه زنجان دستگاه‌های خود را به فروش گذاشته‌اند.

حسین ندرلو؛ رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، بیان کرد: صنعت چاپ به دلیل اشتغال زیاد و گردش مالی بالای آن، جزو سه صنعت پیشرو در سطح جهان به‌شمار می‎‌رود و طی دهه‌های گذشته توسعه و گسترش بسیاری داشته است.

وی صنعت چاپ را یکی از بخش‌های سخت‌افزاری مهم در تولید محصولات فرهنگی برشمرد و افزود: بااین‌حال با توجه به شرایط اقتصادی به‌وجود آمده، وضعیت صنعت چاپ در استان زنجان به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شده است.

ندرلو با اشاره به کاهش تیراژ چاپ روزنامه و کتاب در استان زنجان ادامه داد: این وضعیت متأثر از گرانی کاغذ به‌وجود آمده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان با بیان اینکه در سال جاری و با شیوع کرونا وضعیت چاپخانه‌داران بدتر هم شده، تصریح کرد: امسال دو چاپخانه زنجان دستگاه‌های خود را به فروش گذاشته‌اند، موضوعی که باعث بیکاری 15 کارگر می‌شود.

وی با اشاره به کاهش سفارشات چاپخانه‌داران تا 60 درصد، گفت: رسته چاپ کارت دعوت بیشترین ضرر را در این صنف داشته و شاید بتوان گفت تا 80 درصد فعالیت آن‌ها کاهش یافته است. با توجه به لغو مراسم‌های عزاداری، عروسی و حتی سفرهای زیارتی، درخواستی برای چاپ کارت دعوت و چاپ اعلامیه نیست، از همین‌رو صنف کارت دعوت به شدت متضرر شده‌اند.

ندرلو، نبود کارخانه برای انجام فعالیت‌های تکمیلی و بسته‌بندی را از دیگر دلایل ضرر چاپخانه‌داران دانست و افزود: چاپخانه‌داران جزو اصنافی نیستند که نیاز اصلی مردم باشند از همین‌رو شیوع کرونا ضرر مالی بسیاری برای این صنف به همراه داشته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران زنجان، درباره تسهیلات پرداختی ناشی از ضرر و زیان کرونا نیز اظهار کرد: وام پرداختی فقط 6 میلیون تومان است، رقمی که در مقابل زیان چاپخانه‌داران بسیار کم است.

حمایت وزارت ارشاد از مجموعه‌های فرهنگی
فاطمه کرباسی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز در این‌باره به خبرنگار ایبنا در زنجان گفت: مجموعه‌های فرهنگی و هنری در بحث کرونا بیشترین آسیب‌ها را در کل دنیا متحمل شده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از مجموعه‌‎های فرهنگی افزود: این تسهیلات 12 درصدی در سه سقف پرداخت می‌شود. کارفرمایان دارای کد گارگاه، به‌ازای هر کارمند یا کارکن شاغل در بنگاه 16 میلیون تومان، کارفرمایان خویش‌فرما 8 میلیون تومان و آزادکاران فاقد بیمه 6 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها