چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
وجود 2800 موقوفه در زنجان/ کمتر از 2 درصد موقوفات استان قرآنی است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از وجود 36 موقوفه قرآنی در زنجان خبر داد و با بیان اینکه کمتر از 2 درصد موقوفات، قرآنی است، گفت: این موقوفات برای ساخت دارالقران، خرید کتاب قرآن برای مساجد و بقاع متبرکه و ترویج معارف قرآنی وقف شده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با اشاره به جایگاه وقف در دین اسلام، گفت: وقف مصداق کامل صدقات جاریه است که بعد از فوت واقف از ثمرات معنوی آن بهره می‌برد و واقفین هوشمندترین افراد در اسلام هستند؛ زیرا بهترین نوع تصرف در مال خود انجام می‌دهند، چراکه با وقف پس از مرگ نیز بر اموال خود تصرف دارند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طی سنوات گذشته در کشور و استان زنجان توجه بسیاری به این سنت حسنه شده و نتایج خوبی هم از لحاظ رشد موقوفات داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از وجود 2800 موقوفه در قالب 31 هزار رقبه در این استان خبر داد و افزود: 50 درصد موقوفات مربوط به روضه‌خوانی برای اهل بیت (ع)، 18 درصد مربوط به سلامت و مابقی نیز مربوط به سایر بخش‌هاست.

وی یکی از خلأ‌های وقف در استان زنجان را کمبود موقوفات قرآنی اعلام کرد و افزود: تعداد موقوفات قرآنی زنجان 36 مورد است که با نیت ساخت دارالقرآن، تعویض قرآن مساجد و بقاع متبرکه و ترویج معارف قرآنی، هبه شده است.

کرمی بیان اینکه تعداد موقوفات قرآنی زنجان کمتر از 2 درصد کل موقوفات استان را شامل می‌شود، افزود: در حال حاضر نبود موقوفات قرآنی در زنجان مشکلاتی را فراهم کرده است که امیدواریم با همت خیرین و مردم نیکوکار قسمتی از وقف‌ها به این سمت هدایت شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: علت کم بودن موقوفات قرآنی تبیین نشدن جایگاه وقف قرآنی است، در حالی که افزایش این موقوفات کمک شایانی به افزایش فعالیت‌های قرآنی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اوقاف استان زنجان برای برطرف کردن نیازهای استان در این بخش طرح وقف مشارکتی در حوزه قرآن را اجرایی کرد، افزود: در طرح وقف مشارکتی قرآن کریم، نام و مشخصات و نیت واقف در صفحه نخست جلد قرآن کریم ثبت می‌شود.

کرمی ادامه داد: امسال و سال گذشته در قالب طرح وقف مشارکتی قرآن کریم 7500 جلد قرآن کریم در بین مساجد و بقاع متبرکه توزیع و نسبت به تعویض قرآن‌های فرسوده این اماکن مقدس اقدام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: البته برخی از خیرین نیز هستند که به‌صورت دوره‌ای و با همکاری اوقاف در طرح تعویض قرآن‌های فرسوده بقاع متبرکه مشارکت می‌کنند.

وی از وجود موقوفه‌ای به نیت توزیع کتاب در زنجان نیز خبر داد و افزود: در قالب این موقوفه خیر، کتاب‎هایی را به نیت شهدا بین مردم توزیع می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها