چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
بخش اعظم آثار اهدایی به کتابخانه آستانه مقدسه فاطمی مربوط به مراجع عظام است

به گفته مدیر کتابخانه آستانه مقدسه فاطمی در قم، بخش اعظم آثار اهدایی به این کتابخانه، مربوط به مراجع عظام تقلید است.

محمد عباسی یزدی مدیر کتابخانه آستانه مقدسه فاطمی قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، در رابطه با آثار نفیس، خطی، چاپ سنگی و منابع ویژه این کتابخانه گفت: در کتابخانه آستان مقدس، هفت نوع اثر در گنجینه‌های مختلف نگهداری می‌شود؛ بیش از 1800 نسخه خطی در گنجینه نسخ خطی و 838 عنوان کتاب نفیس و 51 نقشه و 73 پوستر هم در گنجینه نفایس.

مدیر کتابخانه آستانه مقدسه فاطمی قم، علت نگهداری از این آثار را در گنجینه‌های مختلف کتابخانه متبوعش، نایاب بودن، نوع کاغذ و چاپ، قدمت، تصاویر، نقشه‌ها و قطعات خوشنویسی آنها عنوان و اضافه کرد: حدود 3000 کتاب چاپ سنگی، سربی در این گنجینه گرد آمده است که بعضی از نسخه‌ها، بسیار کمیاب است و علاوه بر آن کتاب‌های چاپی با قدمت بیش از 50 سال و با بیش از 6 هزار عنوان نگهداری می­‌شود.
 
عباسی یزدی در رابطه با گنجینه کتب چاپی، گفت: موجودی این گنجینه در حال حاضر، بیش از 170 هزار جلد کتاب است. با توجه به قدمت این کتابخانه، چاپ‌های نخستین و قدیمی بسیاری از کتاب‌ها به‌همراه چاپ‌های جدید آن، در گنجینه نگهداری می‌شود. بنابراین کتاب‌هایی در این گنجینه وجود دارد که چه بسا در اکثر کتابخانه‌ها موجود نباشد.
  
مدیر کتابخانه آستانه مقدسه فاطمی قم یادآور شد: اکثر محمل‌های اطلاعاتی موجود در کتابخانه اعم از نسخ خطی، کتب چاپ سنگی سربی­، نفایس، منابع ویژه و چاپی به کتابخانه از سوی مردم، مراجع، شخصیت‌ها، برخی نهادهای فرهنگی و ناشران به این کتابخانه وقف و اهدا شده و همچنان این اهدایی‌ها ادامه دارد.
 
این فعال حوزه کتاب و کتابخانه یادآور شد: بخش اعظمی از کتاب‌های اهدایی از آنِ مراجع عظام تقلید و شخصیت‌ها است و برای مثال آیت‌الله مرعشی نجفی با وجود اینکه خودشان کتابخانه بزرگی داشته‌اند، ولی حدود ۲۵۰ نسخه خطی و تعداد زیادی کتاب چاپ سنگی به کتابخانه آستان اهدا کرده‌اند.
 
وی بیان کرد: 1000 نسخه خطی از نسخه‌های خطی موجود در گنجینه مذکور در گذشته در قالب سه جلد کتاب فهرست‌نویسی شده و به چاپ رسیده است که هم به‌صورت چاپی و هم به‌صورت الکترونیک در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
عباسی یزدی افزود: هم اکنون 800 نسخه خطی دیگر که فهرست‌نویسی شده، در حال بازنگری نهایی است تا در قالب دو جلد به‌صورت محدود به چاپ برسد و نسخه الکترونیک آن هم در اختیار علاقه مندان قرار بگیرد.
  
وی در پایان گفت: نظر به اینکه همچنان اهدای کتب خطی به کتابخانه ادامه دارد، تعدادی از نسخ خطی موجود هنوز مراحل قبل از فهرست‌نویسی را طی می‌کنند و به محض آماده شدن در جلدهای بعدی فهرست‌نویسی خواهند شد و در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها