دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
مطالعه در کاهش استرس دوران کرونا و ارتقاء سلامت روانی موثر است

زهرا عباسی از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در گرگان با بیان اینکه محرومیت در روستاها و مناطق دورافتاده مشکلی است که نمی‌توان چشم از آن برداشت، گفت: این محرومیت‌ها باعث به خطر افتادن سلامت روان دختران و زنان این مناطق شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، هفته ملی سلامت بانوان که همه ساله در آخرین هفته مهرماه برگزار می‌شود؛ امسال با در نظر گرفتن شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و با موضوع «سلامت زنان در دوره کرونا» از 24 تا 30 مهرماه در سراسر کشورمان برگزار می‌شود. به همین بهانه به سراغ «زهرا عباسی» از دوستداران پر و پا قرص ادبیات داستانی و از فعالان جلسات نقد و تحلیل کتاب و کتاب‌خوانی و تسهیلگر کتاب در شهرستان گرگان رفتیم. با او که مدیر یکی از مدارس در روستای «قوشجان‌آباد» شهرستان آق‌قلا در استان گلستان است، درباره نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقاء سلامت بانوان و به تبع آن نقش بانوان در ارتقاء سلامت روانی جامعه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

به باور شما نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقاء سلامت بانوان چیست؟

به‌طور کلی مطالعه یکی از لازمه‌های ارتقای سلامت روانی و اجتماعی انسان است و می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند. چه زن و چه مرد، باید بخشی از دوران فراغت خود را به این امر اختصاص دهند؛ چراکه تحقیقات نشان داده است که مطالعه روزانه می‌تواند بر کاهش استرس موثر باشد و در دنیای امروز که استرس و تنش عصبی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها شده، مطالعه می‌تواند راهکار خوبی برای دوری از این مسائل باشد.
 
خودتان به‌عنوان یک مادر کتابخوان، چه تاثیراتی را از این امر در زندگی شخصی در مواجهه با فرزندتان حس کرده‌اید؟

انسان همواره در حال آموختن است. نباید آموزش را مختص مدرسه و دانشگاه دانست. هر لحظه زندگی می‌تواند درسی به ما بدهد. ما اگر به مطالعه کردن به چشم آموزش نگاه کنیم و هر کتابی را یک کلاس و هر کتابخانه‌ای را یک دانشگاه بدانیم، می‌توانیم هر نکته‌ای که روزانه از مطالعه کردن به دست می‌آوریم، در جهت بهبود روابط خود به کار ببندیم.

مطالعه به من این فرصت را داده است که با آموختن مسائل و تکنیک‌های تربیت فرزند و ارائه یک رابطه خوبِ مادر و فرزندی، خواسته‌ها و صحبت‌های فرزندم را بهتر درک کنم و بتوانم در برابر سدها و مشکلاتی که در زندگی هر کس به وفور یافت می‌شود، تا حدودی ایستادگی کنم و زبان کودک خود را بفهمم و در جهت هموار شدن راه‌های ایجاد یک رابطه خوب، گام بردارم.
 
کرونا در کنار تمام تاثیرات روحی و اقتصادی که تا به امروز برجای گذاشته، در همان ماه‌های اولیه شیوع در کشور و به‌یژه در آستانه نوروز، فرصت خوبی را برای مطالعه فراهم آورد. از سوی دیگر امسال هفته ملی سلامت با موضوع «سلامت زنان در دوره کرونا» برگزار می‌شود. به باور شما ارتباط این دو مقوله چیست و چه تاثیر متقابلی می‌توانند بر روی هم بگذارند؟

همان‌طور که اشاره کردید دوران قرنطینه زمانی را فراهم کرد که خلوت با خودمان بیش‌تر شود و بتوانیم از این خلوت به نحو احسن استفاده کنیم و دست‌کم بهانه زمان نداشتن برای مطالعه را نداشته باشیم. در بالاتر هم به این نکته اشاره شد که یکی از راه‌های کاهش استرس، مطالعه کردن است.

این روزها که حجم عظیمی از اخبار بد و استرس‌آور از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به سرمان آوار می‌شود و می‌تواند استرس‌زا باشد، حفظ سلامت روان از اولویت‌های این روزهاست. خواندن کتاب‌هایی که در کنترل استرس کمک کنند و تکنیک‌هایی را در این جهت به ما آموزش دهند، راهکار خوبی برای کم کردن تنش‌هاست.
 
به باور شما نقش بانوان به‌ویژه زنانی که در جبهه‌های فرهنگی فعال هستند، در ارتقاء سلامت روانی جامعه چیست و چه راهکارهایی را برای توسعه آن پیشنهاد می‌دهید؟

قطعاً نقش بسزایی را می‌تواند ایفا کنند. هماهنگی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی مجازی در حوزه سلامت روان با حضور اساتید این امر و راه‌ انداختن گروه‌های مجازی برای نشر فرهنگ مطالعه و یا همخوانی کتاب‌، از راه‌هایی است که می‌تواند کمک کننده در این زمینه باشد.
 
به باور شما که مدیر مدرسه‌ای دخترانه در روستایی در شهرستان آق‌قلا هستید و زندگی‌تان هم با کتاب گره خورده است، نیاز دختر و بانوی نسل کنونی چیست؟

بجز نیازهای مادی که طبق هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو، پایه نیازهای بشری است و نبود آن باعث می‌شود رشد انسان کامل شکل نگیرد، نیاز فرهنگی هم یکی از نیازهایی است که در رشد و سعادت بشر نقش‌آفرین است. به بیانی دیگر هر دو این‌ها باید در کنار هم باشد تا انسان بتواند به تعالی برسد و نبود هر یک از این‌ها باعث نقصان در این زمینه خواهد شد.

متاسفانه محرومیت در روستاها و مناطق دورافتاده مشکلی است که نمی‌توان از آن چشم دوخت و این محرومیت‌ها باعث به خطر افتادن سلامت روان دختران و زنان این مناطق خواهد شد و برای برون‌رفت از این مشکل باید زیرساخت‌های ایجاد شغل، رفع محرومیت‌ها، ایجاد مراکز فرهنگی تقویت پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها