یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
624 میلیون تومان کتاب از خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با اینکه سالانه مطابق آمار وزارت ارشاد کتاب‌های زیادی در کشور مجوز چاپ و انتشار می‌گیرند اما درصد کمتری از آنها به سایر کشورها صادر می‌شوند.

افشین تحفه‌گر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، با اشاره به هم‌جواری خراسان رضوی با کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و ...، گفت: استان خراسان رضوی بسیاری از کالاهای صادراتی خود را به این کشورها ارسال می‌کند و کتاب نیز یکی از محصولات فرهنگی است که بازار هدف مطلوبی در همین کشورها دارد.

وی که در آستانه روز ملی صادرات با خبرنگار ایبنا گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه استان خراسان رضوی بعد از استان تهران بیشترین فعالیت را در حوزه نشر و چاپ کتاب و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه دارد، اظهار کرد: خراسان رضوی با استان قم در بستر فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی و نشر کتاب در رقابت است و همین موضوع باعث شده تا در برخی از حوزه‌ها استان خراسان رضوی و برخی دیگر استان قم رتبه بالاتری داشته باشد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در صادرات کتاب جایگاه سوم در کشور را داریم گفت: افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس هدف اصلی صادرات استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهد، البته با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی و پیوندهای زیادی که با کشورهای همسایه داریم، آمار صادراتی می‌تواند گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بخش اعظم کتاب‌های صادراتی محتوای آموزشی و مذهبی دارند، تصریح کرد: ما به‌صورت محدود کتاب‌هایی به کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان نیز صادر کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ارتباط با میزان صادرات کتاب از استان عنوان کرد: در شش ماهه نخست امسال هزار و 113 عنوان کتاب به ارزش ریالی 6 میلیارد و 238 میلیون ریال صادر شده است. همچنین شمارگان خروج کتاب از گمرک استان به میزان 193 هزار و 971 مورد بوده است.

تحفه‌گر با مقایسه آماری صادرات کتاب در شش ماهه نخست امسال با سال گذشته یادآور شد: سال گذشته در شش ماه نخست 694 عنوان کتاب صادر شده و شمارگان خروج کتاب یک میلیون و 524 هزار و 574 مورد بوده است و همانطور که مشاهده می‌کنید در تعداد عنوان کتاب صادراتی، امسال شاهد افزایش اما در میزان شمارگان شاهد کاهش بوده‌ایم.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، دلیل اصلی کاهش شمارگان صادرات کتاب را گرانی کاغذ عنوان کرد و افزود: اگر قیمت مواد اولیه از جمله کاغذ مناسب باشد ناشران بیشتری برای صادرات رغبت پیدا می‌کنند از طرفی قانونی وجود دارد که به ما در این حوزه کمک می‌کند به عنوان مثال کشوری درخواست خرید کتاب خاصی دارد می‌تواند کاغذ را وارد و مراحل چاپ انجام و سپس آن کتاب را به کشور خود بازگرداند در همین راستا برای حل مشکل گرانی کاغذ پیگیر اجرای این قانون و رایزنی برای انجام این اقدام هستیم.

وی یادآور شد: برگزاری نمایشگاه‌های داخلی کتاب کمک شایانی به معرفی عناوین جدید کتاب‌های چاپ شده می‌کند اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری بسیاری از فعالیت‌ها از جمله همین نمایشگاه‌ها لغو شد و این موضوع بر روی میزان صادرات نیز تاثیر می‌گذارد.

یادآور می‌شود از سال 1376 بيست و نهم مهرماه با تصويب شورای فرهنگ عمومي كشور، به عنوان روز ملی صادرات تعيين شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها