دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
بیکاری در چاپخانه‌های استان مرکزی/ ناشران تمایلی به چاپ کتاب ندارند

مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران استان مرکزی از رکود کاری در میان چاپخانه‌داران و ناشران خبر داد و گفت: بسیاری از ناشران استان تمایلی به چاپ و انتشار کتاب ندارند و فقط سراغ کتاب‌هایی می‌روند که می‌دانند در بازار فروش دارند یا با مشارکت مولف کتاب چاپ می‌کنند.

مسعود ادیمی مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه‌داران استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت چاپخانه‌داران این استان توضیح داد: وضعیت چاپ و نشر کتاب در استان خوب نیست و به عنوان مثال من خودم که جواز نشر دارم، از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون نتوانسته‌ام هیچ کتابی چاپ کنم؛ چراکه از بازار موجود مطمئن نبودم.
 
وی افزود:‌ البته همه ایران درگیر مشکلات ریز و درشت اقتصادی است و انجام فعالیت‌های چاپی در گیرودار دلار ۳۰ هزار تومانی، اصلا به‌صرفه نیست؛ زیرا مواد مصرفی مورد نیاز ما وارداتی‌اند و گران شدن کاغذ و مرکب و سایر ملزومات، آسیب‌های جدی به کار ما وارد کرده است.
 
ادیمی با اشاره به افزایش قیمت مرکب در روزهای اخیر گفت: ما سال گذشته هر کیلو مرکب را ۶۴ هزار تومان خریداری می‌کردیم، اما روز گذشته مجبور شدیم با مهلت پرداخت ۱۵ روزه، مرکب کیلویی ۱۶۸ هزار تومان خریداری کنیم. با این حجم گرانی، من چطور به‌عنوان یک تولیدکننده می‌توانم به کارم ادامه دهم؟
 
وی تاکید کرد: بسیاری از ناشران استان نیز به‌دنبال این مشکلات، تمایلی به چاپ و انتشار کتاب ندارند و فقط به سراغ کتاب‌هایی می‌روند که می‌دانند در بازار فروش دارند؛ یا اینکه با مشارکت مولف کتاب چاپ می‌کنند.
 
ادیمی همچنین درباره سنتی بودن فعالیت چاپ و نشر استان مرکزی توضیح داد: بخش عمده چاپخانه‌های استان هنوز به‌صورت سنتی کار می‌کنند، به عرصه چاپ دیجیتال وارد نشده‌اند و به‌صورت محدود، عده‌ای در بخش ریسوگرافی فعالیت دارند؛ اما به‌صورت حرفه‌ای در این بخش کار نمی‌کنند.
 
به گفته وی، اگرچه چاپ دیجیتال می‌تواند در حوزه نشر، کمک زیادی به ناشرانی بکند که کتاب‌ها را در تیراژهای پایین چاپ کنند اما تمایل زیادی به انجام این کار نیست؛ چراکه بسیاری از چاپخانه‌ها در بحران مواد اولیه ترجیح می‌دهند کارهای روزمره خود را ادامه دهند و به فکر توسعه نیستند.
 
ادیمی یادآور شد: حتی خبر دارم یک چاپخانه بزرگ و معتبر استان که کارهای بسیار خوبی هم انجام می‌داد، در دوره کرونا مجبور به تعطیلی شده و جز یک نگهبان، کسی در چاپخانه نیست. امیدوارم این شرایط سخت زودتر به‌پایان برسد و کسب و کار فعالان این صنف رونق پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها