چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
اجرای بیش از 50 برنامه با محوریت کتاب در روستاهای استان گلستان

رئیس گروه فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: در سال 98 بیش از 50 برنامه با محوریت کتاب در روستاهای استان اجرا شده است.

«فرشته آل‌نبی» رییس گروه فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، ضمن گرامیداشت روز روستاها و عشایر و اشاره به نقش روستاها و عشایر در ماندگاری فرهنگ، آداب و سنن هر اقلیم و پتانسیل بالای آن در رشد و توسعه هر سرزمینی در وجوه مختلف، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره‌کل در روستاها با محوریت کتاب ویژه سال 98 پرداخت.

وی گفت: بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌ گلستان و جاری شدن سیل در آستانه نوروز 98 شهرهای گنبدکاووس، آق قلا، بندر ترکمن، گمیشان و روستاهای حاشیه آن‌ها دچار خسارت شد و بسیاری از هم استانی‌های عزیزمان به ناچار در محل کمپ‌های موقت اسکان داده شدند. از همان ساعت اولیه وقوع حادثه و عمدتا خودجوش؛ بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان گلستان در این محل‌های اسکان موقت حضور پیدا کردند و در کنار اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری، اهدای کتاب و  برنامه‌هایی مرتبط با فرهنگ کتاب و کتابخوانی اجرا کردند.

آل‌نبی در توضیح این فعالیت، گفت: بیش از هزاران جلد کتاب در چند مرحله به کودکان سیل‌زده ساکن در کمپ‌ها که تعداد قابل توجهی از آن‌ها از اهالی روستاهای یولمه خندان، سقل یلقی، سلاق، میرزاعلی یلقی، قانقرمه و ... شهرستان آق‌قلا، اهالی روستاهای خواجه‌نفس، گامیشلی‌نزار و... بندر ترکمن و روستای آرخ بزرگ و ... گمیشان بودند، اهدا شد.


رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ادامه داد: همچنین به‌همت انجمن‌های ادبی در محل کمپ‌های اسکان موقت برنامه‌های شعر خوانی و داستان خوانی در کنار اهدا کتاب برپا شد. همچنین در نوروزگاه‌های روستایی استان گلستان در سال 98، اقلام متنوع فرهنگی از جمله کتاب اهدا شد که می‌توان به نوروزگاه گز شرقی شهرستان بندرگز و نیز نوروزگاه آق توقای شهرستان مراوه تپه اشاره کرد.

وی افزود: آیین تپوری «شَکِل داری » یا پرده‌خوانی از دل تاریخ تپورستان کهن بیرون کشیده و به‌همت «مهدی کمالی» هنرمند گلستانی زنده شد و به مناسبت ٢٥ اردیبهشت سالروز گرامیداشت فردوسی در محل کتابخانه مستقل فرهنگ روستای بالاجاده شهرستان کردکوی به زبان محلی اجرا شد که بسیار مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

آل نبی، گفت: اهدای کتاب به دهداری روستای لیسه شهرتان مینودشت و دهداری و مدرسه روستای دارآباد شهرستان گالیکش، اهدای کتاب به کودکان روستای چناران شهرستان مراوه تپه به مناسب روز ملی کودک، اهدای کتاب به مدرسه راهنمایی روستای کُرد و مسابقه کتاب خوانی و اهدای کتاب روستای اوچ تپه مدرسه آمنه شهرستان آق‌قلا، اهدای کتاب به روستاهای حاجی کلا، ساور کلاله، حکیم‌آباد شهرستان علی‌آباد کتول از جمله دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.
 

 
رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ادامه داد: همچنین برپایی نمایشگاه کتاب در مدرسه راهنمایی دخترانه شهید ماسوریانس روستای ینقاق شهرستان گالیکش، نشست کتابخوانی اشعار مختوم قلی آق توغای و کارگاه تصویر سازی کتاب کودکان در روستای چناران و نمایشگاه کتاب در روستای چنارلی شهرستان مراوه تپه، اهدای کتاب کانون مسجد روستای نراب موسسه قرآنی آل‌یاسین روستای فارسیان و برپایی نمایشگاه در مدارس روستاهای قزلجه، خاندوز، ازدار تپه و  تیلان شهرستان آزادشهر از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته است.

آل نبی با تاکید بر نقش باشگاه‌های کتاب خوانی در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و موفقیت‌های استان گلستان در این حوزه و نیز روستاهای دوستدار کتاب، گفت: در استان گلستان باشگاه‌های فعالی در شهرستان‌های کلاله، گنبدکاووس و بندرگز مشغول هستند که در سال گذشته به‌عنوان نمونه؛ حمایت‌های کتاب محوری از باشگاه‌های فعال در روستاهای کنگور، قره آقاج، کاظم خوجه شهرستان کلاله و نیز داشلی علیا گنبد کاووس انجام شد.

رییس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در پایان با اشاره به اینکه در تلاش هستیم فعالیت‌ها را در حوزه روستایی گسترش دهیم، گفت:اهدا کتاب به 10 کتابخانه تازه تاسیس در سطح استان گلستان و نیز برپایی نمایشگاه در روستاهای زیارت گرگان، یساقی کردکوی و مرزبن آزادشهر و روستایی در مینودشت همزمان با برپایی جشنواره روستا و عشایر گلستان از دیگر اقدامات فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در سال 98 ویژه مناطق روستایی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها