دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
می‌خواهیم نوری تازه بر میراث فلسفی و فرهنگی اصفهان بتابانیم

امیراحسان کرباسی‌زاده، مدیر انتشارات دانشگاه اصفهان با بیان اینکه این انتشاراتی کار خود را به چاپ کتب درسی محدود نکرده‌ است، می‌گوید: باید به روش‌های آنلاین هم برای انتشار معرفت و دانش فکر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، انتشارات دانشگاه اصفهان، فعالیت رسمی خود را از سال 1331 آغاز کرده و به‌نوعی از اولین ناشران اصفهان محسوب می‌شود؛ چراکه نخستین کتاب خود را در سال 1338 منتشر کرد. از آن سال تاکنون، انتشارات دانشگاه اصفهان بیش 730 عنوان کتاب به چاپ رسانده است.

در حوزه نشریات نیز دانشگاه اصفهان رتبه چهارم تعداد نشریات علمی پژوهشی را در کشور داراست و در حال حاضر بیش از ۴۰ نشریه فعال در این حوزه منتشر می‌کند. انتشارات دانشگاه اصفهان به چاپ و انتشار کتاب، در حوزه کتب درسی اکتفا نکرده و سال‌ها است در حوزه‌هایی همچون فلسفه، تاریخ، روانشناسی و علوم دیگر فعال است.

امیراحسان کرباسی‌زاده، مدیر این انتشارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن بیان اینکه وضعیت اقتصادی فعلی و نیز بیماری فراگیر کرونا وضعیت نشر را تحت الشعاع قرار داده است، اذعان کرد: وضعیت نشر اصلا خوب نیست. اما دلیل بر این نیست که ما خبرهای خوبی در حوزه نشر در انتشارات دانشگاه اصفهان نداشته باشیم.

وی در توضیح بیشتر در این رابطه، گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که به روش‌های دیگری از انتشار معرفت و دانش فکر کنیم؛ و آن داشتن روش‌های آنلاین است. همچنین جلسات مجازی درباره کتاب، کتابخوانی و کارگاه‌های آموزشی در حوزه مسائل علمی و فلسفی در دستور کاد ما قرار دارد. به همین جهت قسمتی را راه‌اندازی کرده‌ایم با عنوان «کارگاه‌ها» و در این مجموعه کارگاه‌ها، نشست‌هایی با حضور مخاطبان و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف ارائه خواهیم داد. در فضای اینستاگرام، برنامه‌هایی با مضمون معرفی و خوانش کتاب خواهیم داشت.

مدیر انتشارات دانشگاه اصفهان ادامه داد: بیش از 80 درصد کتب به چاپ رسیده در انتشارات دانشگاه اصفهان، درسی و یا کمک درسی است. ولی ما اخیراً فقط به کتب درسی کارمان را محدود نکرده‌ایم. از نمونه‌هایی که به‌زودی چاپ خواهد شد، نمایشنامه‌هایی از «گوتهولد افرایم لسینگ»، نویسنده و فیلسوف دوره روشنگری اروپا است. چند کتاب هم در حوزه میراث فلسفی، علمی و فرهنگی استان اصفهان به‌زودی توسط این نشر به چاپ خواهد رسید. این میراث که متعلق به مکتب فلسفی اصفهان و متمرکز بر دوران صفویه به بعد است، شامل حوزه‌هایی همچون فلسفه، ادبیات و تاریخ است.

کرباسی‌زاده گفت: قصد ما این است که در سلسه کتبی که چاپ می‌کنیم، گنجینه و میراث فرهنگی اصفهان را احیا و یا معرفی کنیم. همچنین با چاپ آثار انتقادی و بررسی محور از آثار گذشتگان، نور تازه‌ای بر میراث گذشته فکری و علمی اصفهان بیندازیم. 

وی تصریح کرد: از ابتدای سال 1398 تا به این لحظه، در حدود 50 عنوان کتاب در انتشارات دانشگاه اصفهان به چاپ رسیده است که طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ یعنی در کنار مرجع درسی بودنش می‌تواند برای یک علاقه‌مند غیر دانشجو هم مناسب باشد. به طور مثال نمونه کتاب «جامعه‌شناسی احساسات» و یا «شواهد تجربی پس از مرگ» کتاب‌هایی است که می‌تواند طیف زیادی از مخاطبان را شامل شود.
 
 
مدیر انتشارات دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه نشر مذکور در چند دوره پیاپی برنده جایزه دوسالانه کتاب اصفهان شده و ناشر برگزیده بوده است، ادامه داد: اگر بخواهم واقع‌بینانه بگویم، این انتشارات در میان قشر گسترده کتابخوانان و دانشجویان کمتر دیده شده است. تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد که کتاب‌های این نشر بیشتر دیده شود. یکی از این تلاش‌ها، فعالیت گسترده در فضای مجازی و بخش «کتاب شناخت» این انتشارات است. در این بخش ما به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازیم که ارزش خواندن دارند؛ ولی دیده نمی‌شوند.

کرباسی‌زاده همچنین گفت: پیش از انقلاب در این نشر کتاب‌های خیلی خوبی به چاپ رسیده و یکی از اهداف ما این است که بعضی از آنان را تجدید چاپ کنیم. البته وضعیت فعلی نشر متأسفانه مطلوب نیست و ما تلاش کردیم که با راه‌اندازی سامانه فروش کتاب و سفارش الکترونیکی آن دسترسی را به کتاب‌های این نشر بیشتر کنیم. کتاب‌های این نشر بر روی سامانه‌های فعال و اپلیکیشن‌هایی همچون «طاقچه» قرار می‌گیرد و به‌زودی الباقی کتاب‌ها هم در این سامانه بارگذاری خواهد شد.

وی در پایان افزود: همچنین ما سعی کرده‌ایم با مراکز دیگر در تهران همکاری‌هایی را رقم بزنیم. به‌طور مثال با دانشگاه علامه طباطبائی و یا پژوهشکده تاریخ و علوم دانشگاه تهران تفاهم نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم که منجر به انتشار آثار مشترک در حوزه هنر، تاریخ ، علوم و فرهنگ که به گونه ای با اصفهان در ارتباط هستند، خواهد شد. فراخوان‌هایی هم به‌زودی برای محققان و مؤلفان ارسال خواهد شد تا برای حوزه‌هایی که گمان می‌شود فقدانی وجود دارد، تألیف‌ها و پژوهش‌هایی انجام دهند.

مدیر انتشارات دانشگاه اصفهان در پایان تاکید کرد: تلاش ما این است که فعالیت انتشارات دانشگاه اصفهان تنها در حوزه درسی و کمک درسی نباشد و همچون روزهای اوجش دایره گسترده‌تری از مفاهیم و مخاطبین را دربربگیرد. هدف ما این است که بهترین ارتباط را با جامعه کتاب خوان داشته باشیم. البته که بنای ما در اولویت قشر دانشجو و دانشگاهیان است ولی محدود به آنها هم نیست و آغوشمان را به‌سوی اعضای جامعه کتابخوان ایران باز می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم تا به ما کمک کنند و ما به آنها در حد وُسع زیرساخت‌های انتشارات، خدمات ارائه خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها