دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
دسترسی بی‌واسطه پژوهشگران به منابع کتابخانه‌ و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی تا پایان سال

معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از آغاز مرحله اسکن و دیجیتال‌سازی منابع سنگی و سربی این کتابخانه و بارگذاری آن روی سایت و اپلیکیشن مرکز اسناد خبر داد.

عبدالحسین مسلمی، معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تداوم فعالیت‌های کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه گفت: پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، کسانی نیستند که گاه‌به‌گاه از منابع کتابخانه‌ای استفاده کنند؛ بلکه پژوهشگرانی‌اند که به‌صورت تخصصی در حوزه علوم انسانی، حقوق، تحقیقات پارلمانی، ایران‌شناسی فعالیت دارند و از این منابع بهره‌مند می‌شوند؛ پژوهشگران حرفه‌ای که در طول سال به کتابخانه مراجعه می‌کنند.
 
وی افزود: هم‌چنین پژوهشگران دیگری نیز هستند که فعالیت‌های علمی و اشتغال آن‌ها نیز به منابع کتابخانه‌ای مجلس نیازمند است و بر این اساس، حتی یک روز هم کتابخانه مجلس را تعطیل نکردیم تا فرایند کاری این دوستان دچار اختلال شود.
 
مسلمی با بیان اینکه تعطیلی فیزیکی مکان کتابخانه به‌معنای عدم دسترسی مراجعان به منابع کتابخانه‌ای نیست، بیان کرد: شاید از لحاظ فیزیکی کتابخانه به‌لحاظ قانونی بسته باشد؛ اما از همان روز نخست اعلام کردیم که پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان از طریق ایمیل در حوزه کتابخانه‌ها، نشریات، مرکز اسناد و حتی کتب خطی و نفیس که شاید در گذشته محدودیت‌هایی به‌همراه داشت، به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته‌باشند. هم‌چنین دو نیرو متخصص را برای این کار درنظر گرفتیم تا منابع مورد نیاز مراجعان را ارسال کنند.
 
معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: فعالیت‌های کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی به‌روز و آنلاین به مراجعان و پژوهشگران ارائه می‌شود و هرکسی هم که بخواهد از این منابع بهره‌مند شود، آن‌ها را در اختیارشان قرار خواهیم داد.
 
وی با اشاره به محدودیت‌های موجود در ارائه منابع به مراجعان عنوان کرد: در بحث کتاب‌های چاپی که برای سال‌های اخیر است، با محدودیت انتشار باتوجه به بحث حق‌مولف مواجه هستیم و تا حدی که قانون اجازه داده‌است در این راستا نیز خدمت‌رسانی خواهیم کرد. البته در بحث دسترسی مخاطبان به کتاب‌های خطی، نفیس، نشریات و اسناد فعالیت‌های بسیاری موثر و خوبی صورت گرفته‌است.
 
مسلمی درباره چشم‌انداز فعالیت‌های کتابخانه‌ای مجلس در تداوم شرایط تعطیلی کتابخانه‌ گفت: کاری که در بحث اسناد، نشریات و کتاب‌های سنگی و سربی آغاز کردیم این است که کلیه این منابع را اسکن کرده و آن‌ها را در فضای سایت و اپلیکیشن کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بارگذاری شود و دیگر حتی اپراتور واسطی هم برای دریافت منابع‌شان وجود نداشته‌باشد.
 
به گفته معاون اشاعه اطلاعات کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یکی از برکاتی که ویروس منحوس کرونا علی‌رغم تمامی ویرانی‌هایی که به‌بار آورد، داشت، این بود که بتوانیم تا پایان سال نسخه دیجیتال تمامی منابع کتابخانه را در اختیار مراجعان قرار بدهیم تا هر کسی از هرجا دنیا که خواست، بتواند به این منابع دسترسی پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها