شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
پیگیری‌ تامین تسهیلات کاغذ به ناشران/ رونق کتاب‌فروشی‌ها بر نمایشگاه مجازی اولویت دارد

محسن جوادی، از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع دغدغه ناشران در مساله کاغذ، تصمیم بر «پروپیمان» برگزار شدن پاییزه و نهایی‌شدن آئین‌نامه نمایشگاه مجازی در ایام آتی خبر داد.

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آخرین تصمیمات برای تامین کاغذ نشر، گفت: برای تامین کاغذ، تلاش‌هایی در حال انجام است. نخست باید مساله تخصیص ارز به باقی‌مانده سفارش‌هایی که در سال گذشته ثبت شده، انجام شود.

پیگیری‌ها برای ارائه تسهیلات کاغذ به ناشران
وی افزود: این اقدام، بخشی از نگرانی‌های صنعت نشر را رفع می‌کند. بخش دوم؛ پیگیری درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تخصیص کاغذ به ناشران است که همچنان پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد و جزئیات آن بعد از نهایی شدن، اعلام خواهد شد.

جوادی از همکاری دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری، برای ارائه تسهیلات به ناشران برای تامین کاغذ است. پیشنهاد شده بود تا با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این تسهیلات به‌صورت قرض‌الحسنه و بدون سود، برای دور ماندن ناشران از نوسانات قیمت کاغذ ناشی از نوسانات قیمت ارز، تامین و پرداخت شود. مقدمات این همکاری بین دو وزارتخانه در حال انجام است و امید‌واریم تا یکی‌دو هفته آینده نیز جلسات نهایی آن برگزار شود.  
           
نمایشگاه مجازی بعد از پاییزه‌ پُر‌وپیمان
جوادی درباره آخرین تحولات برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، بیان کرد: در جریان برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، باید رویکرد فراگیری به حلقه‌های مختلف نشر از‌جمله ناشران، اهل قلم، ‌کتاب‌فروشان و حتی چاپخانه‌داران داشته باشیم؛ بنابراین در مرحله مطالعات و بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که بهتر است پیش از نمایشگاه مجازی و با توجه به اینکه در فصل فروش کتاب‌فروشی‌ها قرار داریم در گام نخست، طرح پاییزه کتاب،برگزار شود.  
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این مطلب که تاخیر در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب نباید به معنای ناتوانی در پیش‌ بُرد برنامه‌ها تلقی شود، گفت: تصمیم برای عقب انداختن زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب براساس مطالعه، بررسی کارشناسانه پیشنهادات مختلف از‌جمله دیدگاه‌های صنف، اتخاذ شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آئین‌نامه اجرایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب چه زمانی تدوین خواهد شد و ثبت‌نام ناشران برای شرکت در این رویداد، از چه‌زمانی آغاز می‌شود، اظهار کرد: ابعاد فنی نمایشگاه مجازی کتاب از سوی همکاران در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در حال پیگیری است. علاوه‌بر‌این آئین‌نامه اجرایی این نمایشگاه نیز که طبیعتا با نمایشگاه فیزیکی متفاوت است، در‌ مراحل نهایی قرار دارد.

جوادی درباره زمان برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، عنوان کرد: برای ایجاد یک فضای مناسب از همه دیدگاه‌ها در صنف، منتقدان و موافقان نمایشگاه مجازی کتاب، استفاده شده‌است. زمان برگزاری نمایشگاه هم هرچند مشخص شده‌ اما برای اعلام آن منتظر رونق گرفتن کتاب‌فروشی‌ها هستیم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ابراز امید‌واری نسبت به برگزاری نمایشگاه مجازی در اواخر فصل پاییز بر ضرورت برگزاری طرح پاییزه کتاب با یارانه «پُر‌وپیمان» تاکید کرد.

حمایت بیشتر از ترجمه آثار دفاع مقدسی
جوادی در پاسخ به سوال دیگر ایبنا، درزمینه ایجاد نهضت ترجمه در حوزه آثار دفاع مقدسی و تصمیماتی که مقارن با برگزاری نمایشگاه دستاورد‌‌های نمایشگاه دفاع مقدس درباره اتخاذ شد، گفت: در بخش‌ها و غرفه‌های مختلف این دوره از نمایشگاه دفاع مقدس، برگزاری برنامه‌های کتاب‌محور از‌جمله رونمایی کتاب، قابل‌توجه بود اما میزان ترجمه آثار حوزه دفاع مقدس از سوی ناشران خارجی برابر با میزان انتظارات نیست.

معاون امور فرهگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نقش گرنت و حمایت از انتشار آثار دفاع مقدسی به زبان‌های دیگر یادآور شد: البته نباید فراموش کنیم در بخش گرنت، تابع اقدام ناشران و آژانس‌های ادبی هستیم.

وی افزود: آمار دبیر‌خانه گرنت، تنها بخشی از جریان ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس را شامل می‌شود؛ چراکه فعالیت نهاد‌هایی مانند سوره مهر (حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی) و حتی ناشران علاقه‌مندی که بدون حمایت گرنت به ترجمه این آثار توجه دارند را نیز باید در نظر داشت.

جوادی با بیان این مطلب که جریان ترجمه آثار حوزه دفاع مقدس مطلوب است و نگران‌کننده نیست؛ ادامه داد: جریان ترجمه کتاب‌های دفاع مقدسی را نباید به آمار حمایت‌های گرنت محدود کرد. به‌نظر می‌رسد این جریان خوب است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید آثار بیشتری را در گرنت پوشش دهیم. دبیر‌خانه گرنت در‌حال بررسی تقاضا‌های جدید ناشران خارجی برای ترجمه و نشر آثار حوزه دفاع مقدس است که امید‌واریم زود‌تر به نتیجه برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط