چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
چاپخانه‌های استان گلستان حال و روز خوشی ندارند

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان گلستان گفت: در سطح استان گلستان ۱۰ تا ۱۵ واحد چاپی پاسخگوی نیاز ناشران هستند که حال و روز خوشی ندارد زیرا تیراژ کتاب بسیار پایین آمده است و چاپ کتاب صرفا برای اعلام وصول شده یا اینکه افراد اعلام کنند ما نویسنده یا ناشر هستیم.

حمید سلیمانی رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان گلستان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت فعالیت چاپخانه‌ها در این استان گفت: ‌۲۲۰ واحد صنفی در رسته‌های مختلف قبل از چاپ، چاپ و بعد از چاپ در گلستان فعال هستند. از این میان؛ ۳۵ چاپخانه افست داریم که تعداد محدودی از آن‌ها می‌توانند صفر تا صد کار کتاب را انجام ‌دهند.
 
وی ادامه داد: در بخش نشر کتاب، در سطح استان ۱۰ تا ۱۵ واحد پاسخگوی نیاز ناشران هستند که البته حال‌وروز خوشی ندارند؛ زیرا تیراژ کتاب بسیار پایین آمده است و چاپ کتاب صرفا به انتشار چند نسخه برای اعلام وصول یا برای اینکه افراد اعلام کنند ما نویسنده یا ناشریم، محدود شده است.
 
سلیمانی با بیان اینکه به یاد می‌آورم حدود ۱۵ سال پیش، کتاب‌ در تیراژ ۱۰ تا ۱۵ هزار نسخه چاپ می‌شد، عنوان کرد: این در‌حالی است که طی یکی دو سال اخیر، شاهد انتشار کتاب در ۱۰۰ تا ۲۰۰ نسخه هستیم. دیگر کار از چاپخانه‌هایی که خود را برای چاپ کتاب‌ تجهیز کرده بودند خارج شده و به سمت چاپ دیجیتال و رومیزی رفته‌ است.
 
 
وی یادآور شد:‌ البته توانایی انجام کار در سطح استان وجود دارد و چاپخانه‌های خوبی مشغول کار هستند اما برخی کارها مانند چاپ کتاب، با دلیل و بدون دلیل به خارج استان می‌رود؛ درحالی که امکانات کافی در استان موجود است، چاپخانه‌ها از تجهیزات به‌ر‌وزی برخوردار هستند و می‌توانند کار را به‌صورت کامل انجام دهند.
 
سلیمانی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات کنونی چاپخانه‌های استان گلستان، پاسخگوی ناشران است، گفت: مساله اینجا است که از نظر کیفیت چاپی آثار، کمی عقب هستیم که برای حل این موضوع باید آزمون و خطای بیشتری کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.
 
وی عوان کرد: گله‌ای که از متصدیان امور دارم این است که چرا تامین مواد اولیه مورد نیاز چاپخانه‌ها به‌درستی مدیریت نمی‌شود. اگرچه به ناشران کاغذ یارانه‌ای می‌دهند اما مساله اینجا است که این کاغذها به چاپخانه‌ها نمی‌رسد و اغلب از بازار آزاد به چاپخانه‌ها می‌آیند.
 
به گفته سلیمانی، این در‌حالی است که می‌توانند در هر استان، چاپخانه‌های فعال حوزه کتاب را شناسایی کنند و سپس کاغذ را در اختیار چاپخانه‌ها بگذارند و هر ناشر یا مولفی که قصد چاپ کتاب داشت، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نامه بگیرد و میزان بندهای مورد نیاز مشخص شود تا نظارت بر توزیع این کاغذها بهتر شود. با این اقدام، هم کتاب چاپ می‌شود، هم قیمت‌ها کنترل می‌شود و هم واسطه‌گری‌ها کم می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها