سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
ترجمه و تالیف بیش از ده اثر کلاسیک در جامعه‌شناسی شناخت ماحصل کار اوست

اسمعیل خلیلی از انتشار آخرین کتاب زنده‌یاد منوچهر آشتیانی خبر داد و گفت: قرار بود «جامعه‌شناسی شناخت» طی روزهای آتی از سوی انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شود که عمرش ایشان کفاف نداد.

اسمعیل خلیلی، از شاگردان منوچهر آشتیانی ضمن ابراز تاسف از درگذشت منوچهر آشتیانی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: 40 روز پیش به دلیل سکته مغزی به بیمارستان منتقل شد اما روند درمان درست پیش نرفت و پس از 10 روز به منزل منتقل شد و در آن‌جا هم همسر ایشان پریناز نوایی مطابق با همه سال‌هایی که طی بیماری کنار ایشان بود در این دوره بیماری نیز از او به خوبی پرستاری کرد.
 
وی افزود: آشتیانی صبح امروز پس از طی یک دوره طولانی بیماری درگذشت و به احتمال زیاد مراسم تشییع ایشان فردا برگزار می‌شود و انجمن جامعه‌شناسی و موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در روزهای آتی مراسم ترحیم مجازی درخور ایشان برگزار خواهد کرد.
 
خلیلی درباره زندگینامه مرحوم آشتیانی توضیحاتی ارایه کرد و گفت: ایشان متولد 1309 و از خانواده‌ای بود که نسب‌شان به میرزای آشتیانی که فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد می‌رسید.

وی ادامه داد: او در سال 1334 بعد از اینکه در دانشسرای عالی در مقطع لیسانس رتبه اول را کسب کرد و پایان‌نامه خود را زیر نظر استاد معین گذراند راهی آلمان شد و تا سال 1974 میلادی در آنجا فعالیت‌های گسترده‌ای را در ایجاد و تاسیس کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور داشت.
 
به گفته خلیلی، آشتیانی پایان‌نامه‌های بسیاری را با متفکرانی چون گادامر، لویت و... گذراند. سپس به ایران بازگشت و به دانشگاه ملی پیوست اما هیچ‌گاه به صورت دایم تدریس نداشت و گاهی در دانشگاه‌های تربیت مدرس و علامه طباطبایی واحدهای درسی را تدوین می‌کرد.
 
وی با بیان اینکه از مرحوم آشتیانی بالغ بر 10 اثر کلاسیک در جامعه‌شناسی شناخت باقی مانده است به برخی از کتاب‌های او اشاره کرد و افزود: کتاب «زمان‌های اجتماعی و تاریخی در جامعه شناسی و تاریخ» که اخیرا از ایشان منتشر شده بود اثر بسیار مهمی بود که در آن تفاوت زمان در علم فیزیک، جامعه‌شناسی، فلسفه و ... تشریح شده بود همچنین کتاب جایگاه دیالکتیک هگل جز آخرین آثاری بود که از آشتیانی طی یک سال گذشته انتشار یافت.
 
خلیلی در بخش پایانی سخنانش از انتشار آخرین کتاب منوچهر آشتیانی با عنوان «جامعه‌شناسی شناخت» خبر داد و گفت: قرار بود این کتاب طی روزهای آتی از سوی انتشارات پگاه روزگار نو روانه بازار نشر شود که متأسفانه عمر ایشان کفاف نداد. آشتیانی در این کتاب تاریخی از جامعه‌شناسی شناخت را بیان می‌کند البته او 10 سال پیش کتابی کلی در این موضوع منتشر کرد اما در این اثر نگاه جامعی به تاریخ علم جامعه‌شناسی شناخت داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها