چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
وقف کتاب، انتقال فرهنگ به آینده است

حجت‌الاسلام والمسلمین شیری با اشاره به اینکه وقف کتاب، انتقال فرهنگ به آینده است، گفت: واقفانی کتاب‌ها را برای تعالی فرهنگ وقف کرده‌اند. مخصوصا در زمینه علوم حوزوی و دینی، سنت حسنه وقف را بیشتر می‌بینیم. این سنت از گذشته تا امروز در بین متشرعین ما وجود داشته است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین شوذب شیری؛‌ مدیرکل بازرسی و رئیس امور ایثارگران سازمان اوقاف و امور خیریه در حاشیه برگزاری نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، با اشاره به موضوع وقف‌های فرهنگی ازجمله وقف کتاب و کتابخانه، بیان کرد: یکی از مولفه‌های مهم وقف، همین کتاب‌‌هایی است که در طول تاریخ وقف شده است. امروز در کتابخانه‌های بزرگی همچون کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه، مساجد، امامزادگان و ... بیش از 90 درصد کتاب‌های خطی و قدیمی، وقف هستند.
 
وی افزود: واقفانی این کتاب‌ها را در زمینه‌های مختلف، برای تعالی فرهنگ وقف کرده‌اند. مخصوصا در زمینه علوم حوزوی و دینی، سنت حسنه وقف را بیشتر می‌بینیم، بیشتر این کتاب‌ها وقف شده‌اند. مثلا کتاب‌هایی در حوزه‌های دین،  فقهی، روایی وقف شده که مربوط به حدود هزار سال یا چندین قرن قبل است. این سنت از گذشته تا امروز در بین متشرعین ما وجود داشته است.
 
مدیرکل بازرسی سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: حدود 1200 جلد کتاب در کتابخانه شخصی‌ام داشتم. فرزندانم در رشته دیگری متفاوت از تحصیلات من به تحصیل پرداخته‌اند و این کتاب‌ها سال‌ها بعد بلااستفاده در این کتابخانه می‌ماند، لذا ماه رمضان امسال نیمی از این کتاب‌ها را به امامزاده ابراهیم قم وقف کردم تا علاقه‌مندان از آن‌ها استفاده کنند. 600 عنوان دیگر را نیز تا زمانی که در قید حیات هستم استفاده می‌کنم و بعد آن‌ها نیز وقف خواهند شد. اگر میلیون‌ها کتاب وقف شده، چندین برابر آن‌ها، آدم‌هایی این کتاب‌ها را می‌خوانند که تأثیری زیادی در احیای انسانیت خواهد داشت.
 
حجت‌الاسلام شیری با اشاره به یکی از ملزومات مهم برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، آماده ساختن زیرساخت‌هاست، ادامه داد: حوزه‌های علمیه ما وقفی هستند و تاکنون چندین هزار طلبه در این حوزه‌ها درس خوانده و رفته‌‌اند. 70 هزار مسجد در کشور داریم که همه وقفی هستند و انسان‌های بسیاری در این مساجد نماز خوانده‌اند. در همه این مکان‌ها کتاب‌های بسیاری وجود دارد که اهالی علم از آن‌ها بهره برده‌اند. هرکس کتابی بخرد، بخواند و آن‌را وقف کند کمک خواهد کرد که تاریخ به آینده منتقل شود. در واقع وقف کتاب، انتقال فرهنگ به آینده است.
 
وی درباره فعالیت‌های مرتبط  با حوزه ایثار و شهادت در سازمان اوقاف، اظهار کرد: در سازمان اوقاف یکی از بخش‌های تحت‌نظر، امامزادگان هستند که حدود 30 هزار شهید در امامزادگان دفن هستند. یعنی حداقل با 30 هزار خانواده شهید در ارتباط هستیم. علاوه بر آن حدود هشت هزار امامزاده داریم که به شهادت رسیده‌اند. اینها نمادهای روشنی از فرهنگ زیارت و شهادت و هستند. اخیرا نیز در حال برگزاری سلسله همایش‌هایی با موضوع تبیین سیره این امامزادگان هستیم.
 
رئیس امور ایثارگران سازمان اوقاف و امور خیریه، افزود: وقف در جهت توسعه فرهنگ جهاد و شهادت، بسیار اهمیت دارد. تعدادی از خانواده شهدا علاوه بر وقف جان عزیزانشان، مال هم وقف کرده‌اند. بیش از دو سوم وقف‌های ثبت شده در سازمان اوقاف مربوط به امام حسین (ع) است. سیدالشهداء (ع) مظهر ایثار و جهاد و شهادت است. اینکه کسی در این زمینه، مکانی یا کتابی یا مالی را وقف کند، این وقف در راستای ترویج فرهنگ حسینی و مکتب عاشوراست که پیوند عمیقی با برهه‌های مختلفی از تاریخ کشور ما ازجمله دفاع مقدس دارد. لذا سازمان اوقاف معجونی از برنامه‌های حوزه ایثار و شهادت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها