دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
تنظیم شیوه‌نامه صدور پروانه رسته‌های چاپ به حل مشکلات چاپ مازندران کمک می‌کند

علی‌اصغر دریایی گفت: تنظیم شیوه‌نامه واقعی در صدور پروانه تاسیس رسته‌های صنعت چاپ‌ و ساماندهی پروانه‌های تاسیس غیرفعال این صنعت در سراسر استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هما‌هنگی اتحادیه صنف چاپخانه‌داران مازندران می‌تواند تا حد زیادی مشکلات موجود را کاهش دهد.

علی اصغر دریایی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت واحدهای چاپی در این استان گفت:‌ ۱۱۰ چاپخانه افست و ملخی دارای پروانه پروانه تاسیس چاپخانه در سطح استان مازندران فعالیت دارند که از میان آن‌ها ۲۵ واحد دارای پروانه تاسیس چاپ‌ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فاقد پروانه کسب از اتحادیه چاپخانه‌داران مازندران و‌ ۵ واحد هم فاقد مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و پروانه کسب از اتحادیه به فعالیت مشغول‌اند.

وی افزود: در یک نگاه کلی می‌توان گفت که ۷۰ درصد این چاپخانه‌ها در حوزه چاپ و نشر و بسته‌بندی فعالیت دارند و ۳۰ درصد آن‌ها از توانمندی کمتری در بحث دستگاه‌ها و ماشین‌آلات برخوردار هستند.

مدیر چاپ طاهر شهرستان سیمرغ که ۳۵ سال سابقه فعالیت در صنعت چاپ‌ استان مازندارن را دارد، همچنین توضیح داد: اکنون حدود 2000 واحد چاپی به صورت مجاز و غیرمجاز فعالیت دارند؛ در‌حالی که واحدهای دارای پروانه تاسیس رسته‌ای صنعت چاپ فعال در استان که توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان صادر شده، حدود ۶۰۰ نفر است.

دریایی با اشاره به مشکلات پیش روی چاپخانه‌داران این استان توضیح داد: متاسفانه نوسان قیمت‌ها در تمام حوزه‌ها به علت نبود نظارت و وجود مدیران غیرمتخصص صنعت چاپ استان را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است و در این میان چاپخانه‌های دولتی و خصوصی به علت رانت و رقابت ناسالم در استان در شرایط نابرابری قرار دارند.

وی یادآور شد: باید گفت که اکثر چاپخانه‌های استان مازندران در زمان کرونا با مشکل نقدینگی، نوسانات قیمت و رکود تولیدات چاپی مواجه‌اند و امیدواریم که این مساله با کمک و تدبیر دولت در حوزه‌های اقتصادی حل شود.

دریایی همچنین با طرح راهکار و پیشنهاداتی برای برون‌رفت از این موضوع گفت: عدم دخالت مدیران استانی در امور تخصصی و صنفی صنعت چاپ، نخستین گام در این زمینه می‌تواند باشد. در این زمینه تنظیم شیوه‌نامه واقعی در صدور پروانه تاسیس رسته‌های صنعت چاپ‌ و ساماندهی پروانه‌های تاسیس غیرفعال این صنعت در سراسر استان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هما‌هنگی اتحادیه صنف چاپخانه‌داران مازندران می‌تواند تا حد زیادی مشکلات موجود را کاهش دهد.

به گفته وی، واگذاری صدور پروانه کسب تمام رسته‌های صنعت چاپ از اتحادیه‌های شهرستانی به اتحادیه چاپخانه‌داران مازندران نیز راهکار دیگری است که می‌تواند به منسجم شدن این صنعت در استان کمک کند زیرا ساماندهی و جلوگیری از رشد بی رویه رسته‌های صنعت چاپ در سراسر استان به‌مرور تبدیل به مشکل بزرگی می‌شود.

دریایی همچنین در بافت منطقی مالیات مشاغل و ارزش افزوده از طریق ممیزان امور مالیاتی را از جمله درخواست‌های اهالی چاپ این استان معرفی کرد و افزود: در گام بعدی پرداخت وام‌های کم بهره مدت‌دار برای تجهیز و به‌روز‌رسانی دستگاه‌های صنعت چاپ و تقسیط وام‌های معوقه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات صنف ما را کاهش دهد، هرچند معتقدم در بحث کلان تخصیص ارز دولتی برای واردات دستگاه‌های صنعت چاپ و کاغذ و زینگ نیز می‌تواند به بهبود شرایط صنف موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها