شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
مهم‌ترین نقطه ضعف نشر آثار دفاع مقدسی نبود ارتباط با مراکز دانشگاهی و پژوهشگاهی است

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران،‌ ضمن اشاره به خدمات کتابخانه‌ای در کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت، از ارتباط ضعیف تولید آثار در این حوزه با مراکز علمی و دانشگاهی انتقاد کرد.

رحیم نریمانی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره شرایط فعالیت کتابخانه بنیاد شهید به‌ویژه در شرایط کرونا گفت: در بحث رسانه، کتاب یکی از رسانه‌های برجسته در زمینه انتقال پیام، آرمان‌ها، خاطرات و اسناد شهدا به مخاطبان است و در این راستا، بنیاد شهید  امور ایثارگران، ۱۱هزار عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت را در کتابخانه تخصصی خود دارد.
 
وی افزود: سال گذشته تاکید بر این بود که برخی از این کتاب‌های تخصصی که منحصر‌به‌فردند، برای دسترسی راحت‌تر در قالب دو برنامه راهبردی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. زمینه نخست؛ بحث انعقاد تفاهم‌نامه با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود که بر این اساس، تمامی کتاب‌هایی که در بنیاد شهید و امور ایثارگران کل کشور در حوزه ایثار و شهادت وجود داشت در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار داده‌شد تا این نهاد بتواند یک قفسه تخصصی ایثار و شهادت در تمامی کتابخانه‌های عمومی کل کشور ایجاد کند.
 
نریمانی بیان کرد: با این شرابط تمامی کتاب‌ها از سیستم دولتی و اداری خارج شد و در دسترس عموم قرار گرفت. این کتاب‌ها در تمامی ژانرها و سنین مورد استفاده قرار می‌گیرد و این اولین حوزه کاری ما برای دسترسی راحت‌تر عموم مردم از جمله پژوهشگران به کتاب‌ها بود.
 
 مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فعالیت دیگر این نهاد در بحث دسترسی آسان‌تر مردم به کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت اشاره کرد: بحث بعدی؛ استفاده از فضای وب و شبکه‌های مجازی بود که موجب راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال بنیاد تحت عنوان MAC.NAVIDSHAHED.COM شد که حدود هزار ۸۶۰ عنوان کتاب نشر شاهد (از سال ۱۳۶۸ تاکنون) که انتشارات تخصصی بنیاد شهید و امور ایثارگران است، در این آدرس به‌صورت پی‌دی‌اف و رایگان قرار داده شده‌است.  
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت بنیاد در بحث مجلات بود. چهار مجله چندین سال است که در بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت عناونین؛ شاهد کودک، شاهد جوان، شاهد نوجوان و شاهد یاران درحال تولید است که به‌صورت الکترونیک نیز در کتابخانه دیجیتال بازگذاری می‌شوند.
 
نریمانی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های کتابخانه بنیاد، برگزاری مسابقات کتابخوانی در تمامی استان‌ها است. تربیت نسل جدیدی از نویسندگان نوقلم در حوزه ایثار و شهادت از اهداف مهم ما به‌شمار می‌آید و در این راستا، جشنواره بین‌المللی کتاب حوزه ایثار و شهادت را برگزار کردیم که در آن حدود ۴۵۰۰ کتاب در حوزه ایثار و شهادت مورد داوری قرار گرفت و از هر استان نیز یک نویسنده خلاق در این زمینه برگزیده شد.
 
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تامین منابع کتابخانه‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: تمامی کتابخانه‌های تخصصی ایثار و شهادت در سراسر کشور، به‌جز کتابخانه مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران به نهاد کتابخانه‌های عمومی واگذار شده‌است تا منابع حوزه ایثار و شهادت کتابخانه‌های عمومی کل کشور تامین شود و دیگر بنیاد شهید اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.
 
وی با اشاره به پیشنهاد خود برای بهبود عملکرد فعالیت‌های کتابخانه‌ای و تاثیرگذاری بیشتر بر بحث گسترش کتابخوانی گفت: یکی از موضوعاتی که فعالات حوزه کتاب به‌غیر از حمایت از صنعت نشر و کاهش هزینه‌های چاپ بر آن تاکید دارند، این است که سرانه مطالعه در کشور را در تمامی موضوعات ارتقاء بدهیم؛ چراکه یکی از معضلات کشور پایین‌بودن سرانه مطالعه است و باید مورد توجه برنامه‌ریزان فرهنگی در تعیین اولویت‌هایشان قرار بگیرد.
 
نریمانی بیان کرد: یکی از نقاط قوت کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت، جذابیت، الهام‌بخش بودن و سرگرم‌کننده بودنشان است. مردم باخواندن این کتاب‌ها، با فرهنگ اصیل خود آشنا می‌شوند؛ اما مهم‌ترین نقطه ضعف این حوزه، عدم ارتباط حوزه‌های تولید فکر، اندیشه و محصول حوزه ایثار و شهادت با حوزه‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشگاهی است. تا زمانی که این ارتباط تقویت نشود از تولید محصول فکری مطلوب در این زمینه باز خواهیم‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها