پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
ششمین کنگره شمس تبریزی مهرماه سال‌جاری در خوی برگزار می‌شود

سرپرست تولیت شمس تبریزی شهرستان خوی گفت: ششمین کنگره علمی و بین‌المللی شمس تبریزی روز هفتم مهرماه سال‌جاری در شهرستان خوی برگزار می‌شود.

رضا جعفرپور، سرپرست تولیت شمس تبریزی خوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، بیان کرد: ششمین کنگره علمی و بین‌المللی شمس تبریزی، روز هفتم مهرماه سال‌جاری  و با حضور سخنرانانی از تهران و به دلیل محدودیت‌های کرونا، با حضور تعداد کمی از مهمانان در یک نوبت صبح در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هفتم مهرماه که مصادف با روز بزرگداشت عارف بزرگ شمس تبریزی است، افزود: توجه به جایگاه عرفان اسلامی و شناساندن و تبیین اندیشه‌های شمس و مولانا و همچنین شناساندن وجود مزار شمس در خوی، از اهداف اصلی برگزاری کنگره‌های علمی و جشنواره‌های سالانه شمس تبریزی است.

سرپرست تولیت شمس تبریزی خوی گفت: این کنگره علمی همچنین در روزهای هشتم و نهم مهرماه به‌صورت مجازی و در بستر «وبینار» که متعلق به نمایندگی
سازمان یونسکو در ایران بوده، ادامه خواهد یافت.

جعفرپور با اعلام اینکه تاکنون 56 مقاله و متن سخنرانی علمی و پژوهشی به دبیرخانه علمی کنگره ارسال شده، اضافه کرد: آماده‌سازی نسخه دیجیتال و چاپ کتاب‌های مجموعه مقالات همایش‌های سال 97 و 98 در پنج جلد، کتاب دو سالانه جشنواره شمس و مولانا و تولید بسته‌های چندرسانه‌ای و پخش زنده برنامه شب‌های شمس در بستر فضای مجازی از مهمترین برنامه‌های این مؤسسه درسال جاری است.
 
این مسئول در ادامه سخنان خود گفت: در این همایش مجازی، اساتید مطرح شمس‌شناس و مولوی‌پژوه از داخل و خارج در قالب اعضای هیأت علمی این کنگره و همچنین ارسال‌کنندگان مقاله سخنرانی می‌کنند. این جشنواره بنا بود مردادماه برگزار شود که به دستور ستاد کرونا اجرای آن به آینده موکول شد.

وی افزود: لیلی انور از فرانسه، محمد ابوالهاشم از  دانشگاه چیتاگنگ بنگلادش، شهین اعوانی از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، احمد پاکتچی از پژوهشکده دانشنامه‌نگاری، شهرام پازوکی از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، شهریار حسن‌زاده از دانشگاه آزاد خوی، تورقای شافاق از دانشگاه مدنیت استانبول ترکیه، مرتضی شجاری از دانشگاه تبریز، ایرج شهبازی از دانشگاه تهران، حسینعلی قبادی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، قاسم کاکایی از دانشگاه شیراز، محمدباقر محسنی از دانشگاه آزاد خوی، عبدالمهدی مستکین از کمیسیون ملی یونسکو، مهدی محبتی از دانشگاه زنجان، فاطمه مدرسی از دانشگاه ارومیه، نعمت یلدریم از دانشگاه ارزروم ترکیه و سید محمود یوسف ثانی از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه از سخنرانان ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا خواهند بود.

شمس تبریزی از مشاهیر برجسته عرفان بوده و آرامگاه وی در خوی که طی اعصار و قرون به فراموشی سپرده شده و گرد غربت برآن نشسته بود، اینک به کانون عرفا و ادبا تبدیل شده است.

شمس‌الدین محمد تبریزی ازجمله عرفای بزرگ و حکمای نامدار و شوریده‌ای است که تأثیر شگفت و شگرفش در تاریخ حکمت و عرفان اسلامی، با ظهور بی‌بدیل مردی
از تبار عاشقان و عارفان یعنی مولانا محمد جلال‌الدین مولوی آشکار و اظهار می‌شود که مولانا خود از ملاقات او حیران و خیالی از خیالات او می‌داند.

برج شمس تبریزی روی مزاری منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد، این بنا در محله امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی در آذربایجان غربی واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها