دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
تاثیر بلاتکلیفی پنج ماهه وزارت صمت بر واردات کالاهای مورد نیاز صنعت چاپ

غلامرضا شجاع گفت: بلاتکلیفی پنج ماهه وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب بلاتکلیفی صنایع از جمله صنعت چاپ و نشر هم شده است زیرا تا زمانی که این وزارتخانه پروفرمایی را تایید نکند بانک مرکزی ارزی برای واردات کالاهای مورد نیاز این صنعت مثل زینک اختصاص نمی‌دهد.

غلامرضا شجاع مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نامشخص بودن تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاثیر آن بر فعالیت تولیدکنندگان گفت: حدود پنج ماه است که این وزارتخانه وزیر ندارد و هرکسی که به‌عنوان سرپرست مشغول کار می‌شود، برای کار دلگرمی ندارد که البته این مساله طبیعی است؛ زیرا وقتی بلاتکلیف است، نمی‌تواند کار خاصی در این مجموعه دنبال کند.
 
وی افزود: بعد از استعفای رضا رحمانی، وزیر سابق صمت، به مدت سه ماه حسین مدرس‌خیابانی سرپرست این وزارتخانه شد و درحالی که همه منتظر وزیرشدن او بودند، از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفت.
 
شجاع با بیان اینکه حدود یک ماه و نیم است که جعفر سرقینی به‌عنوان سرپرست در این وزارتخانه مشغول شده است، عنوان کرد: در ماه‌های اخیر، تولیدکنندگان بخش‌های مختلف از جمله حوزه چاپ دچار بلاتکلیفی شده‌اند، بسیاری از کارها نیمه‌تمام باقی مانده و مشخص نیست چه زمانی تکلیف این وزارتخانه روشن می‌شود.
 
وی تاکید کرد: بسیاری از صنایع و تولیدی‌ها از جمله همکاران ما دچار مشکل شده‌اند؛ اکنون حدود ۲۰ سازمان زیرمجموعه مستقیم با این وزارتخانه که یکی از وزارتخانه‌های مهم اقتصادی کشور است، هستند، زیرا بخش‌های مختلف مانند صنعت، معدن و تجارت را در بر می‌گیرد.
 
شجاع با اشاره به بلاتکلیفی پروفرماهای ورود کالاهای اساسی برای صنعت چاپ در این پروسه توضیح داد: ما در شرکت تعاونی منتظر تایید مهدی صادقی‌نیارکی، معاون امور صنایع این وزارتخانه هستیم تا بتوانیم پروفرمای واردات زینک را دریافت کنیم و با وجود پیگیری‌های مختلف عملا مدت زیادی است که این‌کار انجام نشده است.
 
وی با بیان اینک زینک یک کالای اساسی در حوزه چاپ و نشر کشور است که در کشور تولید نمی‌شود، گفت: طی دو سه روز گذشته به علت کمبود این کالا در کشور قیمت زینک در کشور ۳۵ درصد گران شده است و هر ورق زینک از ۳۰ تومان به قیمت ۴۲ تومان رسیده و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد در هفته آتی به ۵۰ هزار تومان هم‌ می‌رسد.
 
شجاع با گلایه از گرانی سایر اقلام مورد نیاز حوزه چاپ و نشر که اکنون ورود آن‌ها محدود شده است، عنوان کرد: هر بند کاغذ تحریر از ۳۸۰ هزار تومان از سه‌شنبه هفته گذشته به دلیل عدم کنترل قیمت‌ها امروز بندی ۵۷۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین؛ مقوای ایندربرد یا پشت سفید که کیلویی ۲۵ هزار تومان بود اکنون ۳۱ هزار تومان و هر کیلو کاغذ گلاسه که ۱۴ هزار تومان بود به ۲۷ هزار تومان رسیده است.
 
به گفته وی، بلاتکلیفی وزارت صمت موجب بلاتکلیفی صنایع از جمله صنعت چاپ و نشر هم شده است زیرا تا زمانی که این وزارتخانه پروفرمایی را تایید نکند، بانک مرکزی ارزی اختصاص نمی‌دهد.

 

وی همچنین از ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری در این رابطه خبر داد و گفت: در این نامه با شرح وضعیت موجود در وزارت صمت خواستار رسیدگی به این موضوع شدم و گفته‌ام که ادامه این روند نتیجه‌ای جز معطلی و افزایش معضلات منابع و تولید کنندگان و نابسامانی‌ها و گرانی‌های لجام‌گسیخته و بدون حساب و کتاب کالاهای اساسی مورد نیاز صنایع نخواهد داشت و امیدوارم این نامه نتیجه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها