دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
اسناد و دست‌نوشته‌های نادر ابراهیمی دیجیتال می‌شود

رئیس خانه شعر و ادبیات فارسی بیان کرد: برای دسترسی آسان مراجعه‌کنندگان به منابع و آثار نادر ابراهیمی در تلاش هستیم تا با همکاری خانواده او بخش قابل‌توجهی از اسناد و دست‌نوشته‌های نادر ابراهیمی را اسکن کرده و در قالب‌هایی چون نرم‌افزار موبایلی و کامپیوتری برای مردم به نمایش بگذاریم.

محمدمهدی رضازاده، رئیس خانه شعر و ادبیات فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره فعالیت کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی در دوران کرونا گفت: با توجه به اینکه فضای موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی، فضای مسقف و با ظرفیت محدودی است، براساس پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانستیم که پذیرای عموم مردم باشیم. کتابخانه نادر ابراهیمی، یک کتابخانه تخصصی است و بیشتر به نویسندگان، صاحبان قلم و پژوهشگران خدمات ارائه می‌کند که البته این جریان هم منوط به این است که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
 
وی افزود: با پیگری‌های انجام شده متوجه شدیم که سایر کتابخانه‌ها نیز خدمات عمومی به مراجعه‌کنندگان ندارد و این وضعیت تا زمانی که مجوز از سوی مراجع متخصص جهت بازدید عمومی صادر شود، ادامه خواهد داشت.
 
رضازاده در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دیجیتال موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی بیان کرد: با وجود اینکه متاسفانه کرونا روزبه‌روز درحال گسترده‌شدن بوده‌است و فضای کتابخانه  و موزه نادر ابراهیمی، ظرفیت گسترده‌ای ندارد، باز هم تلاش کردیم که خدماتی را حتی اندک به مراجعه‌کنندگان خود ارائه کنیم.
 
رئیس خانه شعر و ادبیات فارسی ادامه داد: درحال حاضر، مشغول اجرای طرحی با همکاری و مشارکت سازمان فناوری شهرداری تهران و چندتن از متخصصان طراحی موزه‌ها هستیم تا بتوانیم امکان تور مجازی بازدید موزه و کتابخانه نادر ابراهیمی را فراهم کنیم که مقدمات آن درحال انجام است. همچنین با همکاری خانواده نادر ابراهیمی در تلاش هستیم تا بخش قابل‌توجهی از اسناد و دست‌نوشته‌های نادر ابراهیمی را اسکن کرده و در قالب‌هایی چون نرم‌افزار موبایلی و کامپیوتری برای مردم به نمایش بگذاریم.
 
رضازاده عنوان کرد: البته در ایام کرونا به پژوهشگران علاقه‌مند به آثار نادر ابراهیمی ارائه خدمات داشته‌ایم تا بتوانند در این فضا به منابع دسترسی داشته‌باشند. اگر هم دیگر پژوهشگران و ادب‌پژوهان نسبت به این موضوع علاقه‌مند هستند -باتوجه به اینکه تعدادشان کمتر از قبل بوده- می‌توانند در محیط کتابخانه حضور پیدا کرده و از منابع بهره‌مند شوند.
 
وی با اشاره به اقدام دیگر کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی در ایام کرونا به مراجعه‌کنندگان گفت: همچنین تولید مستند تاریخ شفاهی از زندگی نادر ابراهیمی را با نگاه به اندیشه‌ها، پژوهش‌ها و آرا و افکارش و با همکاری خانواده را در دستور کار داریم و مراحل طراحی آن درحال انجام است.
 
به‌گفته رئیس خانه شعر و ادبیات فارسی، این مستند در قالب مصاحبه با افرادی است که از نزدیک با نادر ابراهیمی ارتباط داشتند، افرادی که کارهای مطالعاتی و یا تولید اثر مشترک با یکدیگر داشتند.
 
رضازاده در پایان افزود: همچنین درحال تجمیع آثار نادر ابراهیمی در یک مکان مشخص هستیم؛ چراکه مراکز نشر مختلف این آثار را جمع‌آوری و نشر داده‌اند و درحال رایزنی و توافق با آن‌ها هستیم تا آثار نادر را به‌عنوان آثار ماندگار تاریخ ادبیات و سینما ایران به ثبت برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها