یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
خواب پرهزینه ماشین‌های چاپ در گمرک

دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات نو و دست دوم چاپ از عدم ترخیص ماشین‌های چاپ در گمرک خبر داد و گفت: بانک مرکزی با وجود اینکه قرار نیست هیچ ارزی برای دستگاه‌ها اختصاص دهد اما ماه‌ها است که اجازه ترخیص ماشین‌ها را نداده و این موضوع هزینه‌های زیادی بر تجار تحمیل کرده است.

سیدحسین صالحی، دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات نو و دست دوم چاپ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت واردات ماشین‌های چاپ در ماه‌های اخیر و مشکلاتی که تجار و دست‌اندرکاران این حوزه دارند، توضیح داد: بانک مرکزی مدت‌ها است که در قبال تخصیص ارز سیاست انقباضی دارد و در این میان برای ترخیص کالاهای مختلف از جمله ماشین‌های چاپ اجازه ترخیص صادر نمی‌کند که این موضوع هزینه‌های گزافی برای فعالان این حوزه تحمیل می‌کند.
 
وی ادامه داد: مشکل اینجا است؛ ماشینی که از ماه‌ها قبل ثبت سفارش شده و هزینه آن به‌طور کامل پرداخت شده هم در این فهرست قرار دارد، درحالی که برای ترخیص دستگاهی که همه پول آن داده شده، نباید مشکلی باشد.
 
صالحی با اشاره به مشکل کمبود ارز گفت: می‌دانیم که در زمینه تامین ارز مشکلاتی وجود دارد اما تمام تاجران ارز را به‌صورت آزاد پرداخت کرده‌اند و نیازی به ارز دولتی و بانک مرکزی ندارند. متاسفانه این سیاست همه کارها را قفل کرده است.
 
وی با بیان اینکه تا چند ماه قبل ترخیص‌ها به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شد، عنوان کرد: اما از یک ماه و نیم قبل به هیچ کالایی اجازه ورود نمی‌دهند و متاسفانه این موضوع هزینه‌های زیادی برای واردکنندگان ماشین‌های چاپ وارد کرده و برنامه‌های سفارش‌دهندگان و خریداران را نیز مختل کرده است.
 
صالحی در این زمینه توضیح داد: واردکننده که با سختی‌های زیاد نوسانات نرخ ارز علاوه بر حق توقف به گمرک مجبور به پرداخت دموراژ هم شده است؛ زیرا دموراژ شامل حق توقف و نرخ سپرده کانتینری است که از کشتیرانی اجاره کرده و روزانه باید پرداخت شود.
 
وی با اشاره به تحویل سه ماهه یک ماشین گفت: موردی داشتیم که ۲۲ فروردین یک دستگاه به گمرک وارد شده و ۲۸ تیر اجازه ترخیص آن داده شده، درحالی که قرار نبوده دولت هیچ ارزی اختصاص دهد و این موضوع ضررهای مالی زیادی به واردکننده تحمیل کرد و اکنون هم بیش از ۴۰ روز است که ماشین جدیدی ترخیص نشده است.
 
صالحی با بیان اینکه در وضعیت اقتصادی کنونی چنین سیاست‌هایی فقط بار مضاعف بر دوش تولیدکننده می‌گذارد، افزود: مساله اینجا است که ما تلاش می‌کنیم همه تحریم‌های ظالمانه بر علیه ایران را در کشورهای مختلف دور بزنیم، به کشور تولیدکننده سفارش‌ محصول بدهیم و با هزار مشکل به ایران برسد اما مشکل اصلی در داخل کشور است که اجازه ترخیص کالا را نداریم و این موضوع برای ما عجیب است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها