یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
ارسال رایگان کتاب برای معلولین و نابینایان در زنجان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان با اشاره به اینکه تاکنون 5 هزار نسخه کتاب صوتی در اختیار افراد نابینا و کم‌بینا قرار گرفته است، گفت: در صورت درخواست کتاب از طریق افراد نابینا و کم‌بینا، کتاب‌ها با پست رایگان به کل استان ارسال می‌شود.

امیرعلی نیک‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: پس از شیوع ویروس کرونا شرایط فعالیت کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده است و مدیریت آنها به گونه دیگری انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه پس از چند دوره تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، بازگشایی موقتی در تیرماه انجام شد، گفت: پس از آن دوباره کتابخانه‌ها در مقطعی تعطیل و فعالیت‌ها مجازی شد.

وی با بیان اینکه در مرحله آخر بازگشایی، فعالیت کتابخانه‌ها صرفا برای امانت دادن کتاب مجاز شده است، افزود: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی استان فقط کتاب امانت می‌دهند و سالن‌های مطالعه بسته است.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه در حدود 88 هزار نفر از شهروندان زنجان عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند، بیان کرد: 550 نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی استان، از عزیزان معلول، نابینا و کم‌بینا هستند که با توجه به شرایط ویروس کرونا، برای آنها شرایط ویژه تعیین شده است؛ به این شکل که در صورت درخواست کتاب از طریق افراد نابینا و کم‌بینا، کتاب‌ها با پست رایگان به کل استان ارسال می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: تصریح کرد: طبق آمار تاکنون ۵ هزار نسخه کتاب صوتی در اختیار افراد نابینا و کم‌بینا قرار گرفته و در صورت وجود درخواست برای یک کتاب، نسخه صوتی آن تهیه و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تعبیه رمپ برای تردد معلولین و نابینایان و کم‌بینایان در کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: یک کتابخانه جدا برای افراد نابینا و کم‌بینا در استان وجود دارد که کتاب‌های مخصوص با خط بریل و نسخه صوتی در آن موجود است.

نیک‌بخش به سایر برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی استان در ایام کرونا هم اشاره کرد و گفت: از جمله این برنامه‌ها نشست‌های کتابخوان هفتگی و ماهیانه است که در این شرایط به‌صورت مجازی در حال برگزاری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های نقد و معرفی کتاب نیز به‌صورت آنلاین از طریق لایو اینستاگرامی و یا گروه‌های تلگرامی برگزار می‌شود.

وی درباره عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان نیز گفت: این کار در شرایط کرونایی به‌صورت مجازی انجام می‌شود و خوشبختانه استقبال از آن نیز بالا بوده است.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه در حال حاضر 97 باب کتابخانه عمومی در استان فعال است، گفت: از این تعداد 37 باب در مناطق روستایی واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها