یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
تصویری از دغدغه‌های کودکان و خانواده‌ها در ماجراهای الینا

مژگان کلهر از انتشار کتاب‌های «الینا در عروسی به صرف خارش نام دارد»، «الینا در مسابقه فوتبال؛ قرمز یا آبی؟» و «الینا در کارآگاه‌بازی با پلنگ صورتی» برای کودکان خبر داد.

مژگان کلهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره آثار تازه ‌منتشر شده‌اش گفت: به تازگی سه عنوان جدید از من برای گروه سنی کودک از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات افق منتشر شده که ماجراهای دختربچه‌ای به نام الینا را به تصویر می‌کشد. الینا به همراه برادرش مانی و پدر و مادرش زندگی می‌کند و در هر جلد ماجرای تازه‌ای برایشان پیش می‌آید.
 
این نویسنده درباره روند تولید این کتاب‌ها توضیح داد: حدود چهار سال پیش به پیشنهاد محمدرضا شمس به همراه تعدادی از نویسندگان مانند فرهاد حسن‌زاده، مهدی رجبی و آتوسا صالحی در نشر افق جلساتی داشتیم و قرار شد در قالب مجموعه رمان کودک نشر افق، هر کدام یک شخصیت را انتخاب کنیم و بر اساس آن شخصیت مجموعه‌ داستان‌هایی بنویسیم. البته نمونه‌هایی از این کار، در آثار خارجی وجود داشت ولی نمونه تالفی آن را ندیده بود. من هم شخصیت الینا را انتخاب کردم و از بین موضوعات روز و دغدغه‌هایی که بچه‌ها و خانواده‌ها با آن درگیرند، موضوعاتی را انتخاب کردم و در قالب داستان به آن‌ها پرداختم.
 
وی درباره جلدهای مختلف این مجموعه گفت: نخستین جلد این مجموعه «الینا در عروسی به صرف خارش نام دارد» که به موضوع «شپش» می‌پردازد. معمولا با بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی بچه‌ها و خانواده‌ها با این موضوعات درگیر می‌شوند و در مدرسه توصیه‌هایی به دانش‌آموزان می‌شود. من در این کتاب در قالب داستانی ساده، اطلاعات بهداشتی زیادی را برای بچه‌ها و خانواده‌هایشان مطرح کرده‌ام.
 

کلهر در ادامه بیان کرد: مثلا در جلد دوم با عنوان «الینا در مسابقه فوتبال؛ قرمز یا آبی؟» به موضوع فوتبال و اینکه دختران هم به این بازی علاقه‌ دارند، پرداخته‌ام. در جلد سوم هم با عنوان «الینا در کارآگاه‌بازی با پلنگ صورتی» هم به موضوع توجه نکردن و بی‌اهمیت جلوه‌دادن حرف بچه‌ها از سوی بزرگترها پرداخته‌ام. درواقع انتخاب این موضوعات براساس اطلاعاتی بود که از محیط اطرافم ‌گرفتم.
 
وی درباره جلدهای دیگر این مجموعه توضیح داد: این مجموعه کلا پنج جلد است. نگارش جلد چهارم آن به پایان رسیده و تصویرگری شده و مراحل پایانی چاپ را می‌گذراند. عنوان جلد چهارم فعلا «الینا در هتل حیوانات» است و ممکن است نامش تغییر کند. در این جلد هم اطلاعات خوبی درباره حیوانات به بچه‌ها داده می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه جلد پنجم این مجموعه هم در دست نگارش است، گفت: با اینکه مدت زیادی از انتشار سه جلد نخست این مجموعه نگذشته اما تا به‌حال بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت کرده‌ام.
 
به گفته کلهر، خواندن این کتاب‌ها نه‌تنها برای بچه‌ها، بلکه برای والدین هم می‌تواند مفید باشد و به آن‌ها یادآوری کند که رفتارهای نادرست در برخورد با فرزندشان یا موضوعی خاص می‌تواند تاثیرات نامطلوبی داشته باشد.
 
بخش کودک و نوجوان انتشارات افق، کتاب‌های «الینا در عروسی به صرف خارش نام دارد»، «الینا در مسابقه فوتبال؛ قرمز یا آبی؟» و «الینا در کارآگاه‌بازی با پلنگ صورتی» را با شمارگان هزار و 100نسخه و قیمت 18 هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها