چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
صادرات 600 میلیارد تومان محصولات چاپی توسط خراسان رضوی از ابتدای امسال تاکنون

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا و همزمانی روز ملی صنعت چاپ با ایام محرم و صفر، طی جلساتی تصمیم بر این شد برگزاری بیستمین دوره جشنواره استانی صنعت چاپ به نیمه دوم آبان‌ماه منتقل شود. 

افشین تحفه‌گر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، درباره زمان برگزاری بیستمین دوره جشنواره استانی صنعت چاپ، ضمن بیان این نکته که روز 11 شهریور در تقویم کشور روز ملی صنعت چاپ است و هر ساله در این روز جشنواره‌ای با همین نام در کشور برگزار می‌شود و استان‌ها متناسب و متناظر با جشنواره کشوری جشنواره‌های استانی را نیز برگزار می‌کنند، اظهار کرد: جشنواره معمولا جشن اصحاب صنعت چاپ است و به‌طور ویژه از افرادی که در طول یک سال زحماتی در حوزه صنعت چاپ کشیده‌اند و نیز پیشکسوتان این صنعت، تقدیر و تمجید خواهد شد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امسال با توجه به شرایط ویژه کشور به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و اینکه این روز با ایام ویژه عزاداری سالار شهیدان مصادف شد، ستاد برگزاری جشنواره در تهران تصمیم گرفت که برگزاری این جشنواره به بعد از ماه محرم و صفر منتقل شود.

تحفه‌گر افزود: شرایط خاص کشور به‌واسطه شیوع بیماری کرونا نیز یکی دیگر از دلایلی بود که مسئولان مربوطه این حوزه تصمیم گرفتند برگزاری جشنواره را به زمانی که کشور در شرایط بهتری بود منتقل کنند، البته امیدواریم در آن زمان بتوان از فضایی عمومی‌تر برای برگزاری جشنواره صنعت چاپ و حضور اصحاب این حوزه استفاده کرد.

وی تشریح کرد: به‌همین منظور در جلساتی که با افراد مسئول در اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی و ستاد بیستمین جشنواره صنعت چاپ داشتیم، قرار بر این شد این دوره از جشنواره با توجه به وشعیت شیوع کرونا شرایط به گونه‌ای فراهم شود که اگر امکان برگزاری حضوری وجود نداشت، بتوان از فضای مجازی برای برگزاری جشنواره استفاده کرد. البته امکان دارد که جلسه اختتامیه بیستمین جشنواره صنعت چاپ برای معرفی برگزیدگان به صورت حضوری اما محدود برگزار شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: درنهایت تصمیم بر این شده است که جشنواره در نیمه دوم آبان ماه که با هفته وحدت مصادف می‌شود، برگزار شود که در آن یک هفته به مسائل این حوزه با توجه به استعداد و توانایی که در بحث صادرات کالا دارد و می‌تواند در جهش تولید موثر باشد، بیشتر پرداخته شود و موانعی که بر سر راه تولیدکنندگان صنعت چاپ وجود دارد بررسی موشکافانه‌تری شود. در این جشنواره ‌همچنین مدیران مسئول و فعالین این حوزه دعوت هستند تا در جلساتی که برگزار می‌شود، طرفین بتوانند راهکاری برای رفع مشکلات این حوزه بیندیشند.


تحفه‌گر درباره نحوه برگزاری جشنواره تصریح کرد: در نهایت برای برگزاری جشنواره استانی تصمیم بر این شد که در هفته صنعت چاپ توسط برنامه وبینار از کارشناسان استانی، کشوری، مدیران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین افرادی که می‌توانند در زمینه قانون‌گذاری برای رفع موانع تولید اقدامی انجام دهند، دعوت شود تا با حصور اصحاب صنعت چاپ زمینه‌ای فراهم شده و مشکلات بررسی شود و به راهکاری برای برون رفت از این مشکل پرداخته شود. 

وی در مورد برگزاری اختتامیه این جشنواره نیز بیان کرد: برگزاری اختتامیه نیز همانطور که گفته شد به صورت حضوری اما محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت کامل برای معرفی برگزیدگان استانی برگزار خواهد شد. برگزیدگان نیز توسط هیئتی که در ستاد برگزاری جشنواره مسئولیت این کار را هر ساله بر عهده دارند، انتخاب خواهند شد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: نحوه انتخاب و تقدیر از برگزیدگان بر اساس اولویت‌های یک سال گذشته بخش‌های مختلف صنعت چاپ صورت می‌گیرد که شامل مدیران، کارآفرینان، پیشکسوتان، نوآوران در حوزه آموزش، تولید و حتی صادرات می‌شود، در اختتامیه علاوه بر اعلام نفرات برگزیده از درگذشتگان این حوزه نیز یاد خواهد شد. این جشنواره در هر استان به‌صورت جداگانه برگزار خواهد شد و سپس در مرحله کشوری، اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به برگراری جشنواره کشوری خواهد کرد. 

تحفه‌گر همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایبنا، عنوان کرد: استان خراسان رضوی با نزدیک به 400 واحد چاپی و تنوع چاپ در کشور رتبه دوم را پس از تهران به خود اختصاص داده، در صادرات محصولات چاپی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و خوشبختانه در یکی دو سال اخیر با توجه به اینکه فرایند صدور مجوز برای محصولات چاپی تلطیف شده، افزایش قابل توجهی در این حوزه داشته که این سهولت در صدور مجوز ارتباط خوبی با کشورهای مختلف برای صدور محصولات چاپی را برای ما در پی داشته است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: ما از ابتدای امسال تاکنون چیزی حدود 600 میلیارد تومان صادرات محصولات چاپی داشته‌ایم که در نوع خود بی‌نظیر است و باید بتوان برای فعالیت گسترده‌تر و بیشتر در افزایش صادرات این حوزه موانع جلودار تولیدکنندگان را شناسایی و از بین برد. 

تحفه‌گر اظهار کرد: همانطور که همه می‌دانیم موانع در این حوزه بسیار است، اما ظرفیت برای افزایش صادرات، روزآمدی و کارآمدی این صنعت نیز می‌تواند بیشتر شود؛ در بخش کتاب نیز شراط مشابهی حاکم است و مشکلات فراوانی در این زمینه وجود دارد اما خوشبختانه علی‌رغم تمام مشکلات در مقایسه با سایر صنوف شاید بتوان گفت که صنعت چاپ و نشر از شرایط بهتری برخوردار بوده است. 

وی افزود: برای مثال در مردادماه سال گذشته چیزی حدود 200 میلیون تومان صادرات کتاب داشته‌ایم که در گذشته چیزی با عنوان صادرات کتاب به شکل امروزی وجود نداشته است و این صادرات به کشورهایی از جمله افغانستان، پاکستان، کردستان عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس که مخاطبین حوزه صادرات کتاب ما هستند، انجام می‌گیرد؛ صادرات کتاب با توجه به اینکه انتقال فرهنگ را به همراه دارد و ما را هم‌‌راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار می‌دهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: البته ما با توجه به مشکلات داخلی که برای تهیه و تامین کاغذ و مواد اولیه که هم با صنعت چاپ در ارتباط است و هم با حوزه نشر، علی‌رغم تمام اقداماتی که برای این موارد انجام می‌شود مانند ارائه کاغذ یارانه‌ای و ... همه ما باید برای مرتفع شدن مشکلات هم‌چنان تلاش کنیم. پرداختن به این مشکلات یکی از دلای اصلی برگزاری جشنواره امسال است تا بتوانیم در جلساتی که در فضای وبینار برگزار می‌شود، به بررسی مشکلات بپردازیم و راهکارهایی برای حل آن‌ها پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها