دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
برهم‌خوردن عرف طرح‌های فصلی با اعمال تخفیف مازاد

اعمال تخفیف مازاد و استمرار چنین اقداماتی منجر می‌شود مخاطب که به ۳۰ یا ۳۵ درصد تخفیف عادت کرده است، دیگر ۲۰ درصد تخفیف طرح‌های فصلی به چشمش نمی‌آید و این موضوع متاسفانه به ضرر کسانی است که در این حرفه زحمت می‌کشند.

محمد یراقچی مدیر کتاب‌فروشی کتاب پنجره در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه عرضه تخفیف مازاد در طرح‌های فصلی کتاب گفت: تا جایی‌ که می‌دانم این کار هم تخلف است؛ زیرا طرح‌ فصلی خودش ۲۰ درصد تخفیف دارد و اگر کتاب‌فروشی بیش از این بخواهد تخفیف بدهد، عرف این جریان را به هم می‌زند.
 
وی ادامه داد: چنین اقدامی در اصل صدمه زدن به همکاران دیگر است و پسندیده نیست و شنیده‌ام که انجام این کار مجاز نیست و جزییات اصلی را برگزارکنندگان کار می‌دانند.
 
یراقچی با بیان اینکه طرح‌های فصلی معمولا سه تا چهار مرتبه در سال اجرا می‌شود، افزود: تخفیف کلی این طرح ۲۰ درصد است که این میزان تخفیف طبیعی و بدون اشکال است و سال‌ها برگزاری آن نشان داده که توانسته در مجموع موفق باشد.
 
وی یادآور شد: اعمال تخفیف مازاد و استمرار چنین اقداماتی منجر می‌شود مخاطب که به ۳۰ یا ۳۵ درصد تخفیف عادت کرده است، دیگر ۲۰ درصد تخفیف طرح‌های فصلی به چشمش نمی‌آید و این موضوع متاسفانه به ضرر کسانی است که در این حرفه زحمت می‌کشند و شامل ناشر، موزع و کتاب‌فروش است.
 
مدیر کتاب پنجره با بیان اینکه طرح‌های فصلی تشویقی برای مردم است تا به کتاب‌فروشی‌ها بیایند، گفت: با حضور مردم در کتاب‌فروشی‌ها گردشی در میان کتاب‌ها و کتاب‌فروشی‌‌ها ایجاد می‌شود و مکانیزم آن کاملا حساب شده و قابل کنترل است.
 
یراقچی با اشاره به پیگیری ارائه کتاب با تخفیف‌های بالا عنوان کرد: ما در اتحادیه پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم به وضعیت تخفیف‌ها سر و سامان بدهیم؛ زیرا مقرراتی در قانون نظام صنفی برای تخفیف و حراج وجود دارد و بر اساس آن میزان این تخفیف از قاعده و نظمی برخوردار است.
 
وی با تاکید بر تبعیت از اتحادیه، گفت: حراج دائمی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که در صنف با آن روبه‌رو هستیم؛ موضوعی که بیشتر در فضای مجازی و اینترنت وجود دارد که همه این کارها کمر کار کتاب را می‌شکند.
 
مرگ کتاب‌فروشی‌های مستقل در سایه تخفیف
یراقچی درباره تبعات عرضه کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف تاکید کرد: نتیجه کار در دراز مدت این است که کتاب‌فروشی‌های مستقل همه از بین می‌روند و فقط عده‌ای سودجو از آن سود می‌برند، اما ارزش کتاب روز‌به‌روز پایین‌تر می‌آید.
 
وی با اشاره به عرضه کتاب با تخفیف‌های غیرمتعارف گفت: همواره معتقدم ارزش و اعتبار کتاب در نزد مردم طی سال‌های اخیر به دلیل حضور افراد سودجویی که کتاب‌های قاچاق و زیرزمینی چاپ می‌کردند، بسیار پایین آمده است و این موضوع آسیب‌های زیادی به کتاب و چرخه نشر وارد کرده است.
 
یراقچی افزود: این گروه که در سطح کشور پراکنده هستند و فقط مخصوص تهران نیستند، کتاب‌ها را به شکل عجیب و غریب قیمت‌گذاری می‌کنند و کتاب‌های موفق بازار که ۵۰هزار تومان است را ۸۰ هزار تومان قیمت می‌زنند، بعد ۵۰ درصد تخفیف می‌دهند و مشخص نیست مترجم و ناشر اصلی چه کسی است.
 
مدیر کتاب پنجره با بیان اینکه ایجاد این بازار مکاره به کتاب‌فروشی لطمه‌های زیادی وارد کرده است، عنوان کرد: در این میان کتاب‌فروشی که کتاب را نهایتا با ۲۵ تا ۳۰ درصد تخفیف خریداری می‌کند، نمی‌تواند با بازار بیرون که ۵۰ درصد تخفیف به مخاطب بدهد رقابت کند.
 
وی تاکید کرد: نکته جالب اینجا است که الان هیچ کالایی را در کشور نمی‌بینید که آن را با ۵۰ درصد تخفیف بفروشند و فقط کتاب است که این وسط مظلوم واقع شده است و تبعات این موضوع از نظر فرهنگی خیلی بد است.
 
یراقچی در پایان با طرح این موضوع که اکنون وضعیت کتاب‌فروشی‌ها بسیاربسیار نگران‌کننده است، گفت: با توجه به شرایط رکود و تورمی که در کشور داریم این وضعیت می‌تواند صدمات زیادی به کتاب‌فروشان بزند و باید از اعمال تخفیف‌های غیرمتعارف گرفته شود وگرنه تا پایان سال مشخص نیست چه بلایی سر این صنف می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط