شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
اجازه تخفیف مازاد در تابستانه را به هیچ کتاب‌فروشی ندادیم

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌گوید در ایام برگزاری طرح تابستانه 99، هیچ کتاب‌فروشی درخواست ارائه تخفیف نداشته و طبیعتا هیچ مجوزی نیز در این‌باره صادر نشده است.

هومان حسن‌پور رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به عرضه کتاب با تخفیف مازاد همزمان با طرح تابستانه کتاب ۹۹ از سوی برخی کتابفروشی‌ها گفت: تخفیف کتاب طبق قانون نظام صنفی با هماهنگی اتحادیه انجام می‌شود و اینکه گفته شده این کار با اتحادیه هماهنگ شده است؛ باید بگویم ما هماهنگی لفظی نداریم و اگر کسی از اعضا بخواهد کتاب‌ها را با تخفیف عرضه کند، بر اساس قوانین درخواست می‌دهد و یک مقطع زمانی برای این کار مشخص می‌کند.
 
وی افود: این کار بر اساس قواعد و قوانین انجام می‌شود؛ چراکه باید تلاش کنیم تا ضرری به سایر همکاران وارد نشود. بنابراین؛ مطابق با روال قانونی، بعد از این‌که درخواست به‌صورت کتبی به اتحادیه ارائه شد، ما نیز درصورت تایید؛ به‌شکل کتبی اجازه این کار را به کتاب‌فروش می‌دهیم.
 
حسن‌پور با بیان این‌که بر اساس اجازه کتبی اتحادیه، کتاب‌فروش می‌تواند تنها در بازه زمانی مشخص شده، کتاب‌هایش را با تخفیف عرضه کند، عنوان کرد: این موضوع، ارتباطی به برگزاری طرح‌های مختلف ندارد و بر اساس قانون، حداکثر 10 روز اجازه عرضه تخفیف به واحد صنفی داده می‌شود.
 
وی به طور مشخص درباره طرح موضوع تخفیف مازاد از سوی کتاب‌فروشی‌ها در ایام طرح تابستانه 99 گفت: در یک مقطع؛ چند نفر پیشنهاداتی کردند که این طرح را بگذاریم و ما گفتیم؛ موضوع باید در هیات مدیره بررسی شود و دیگر پیگیری نشد و این بحث در همین‌جا به اتمام رسید.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه به درخواست‌هایی که طی بازه زمانی تیر و مرداد برای عرضه کتاب با تخفیف به اتحادیه داده شده است، افزود: یک کتابفروش از ۱ تا ۱۰ تیر، همچنین کتاب‌فروش دیگری از ۱۵ تا ۲۵ مرداد و یک کتاب‌فروش دیگر از ۲۵ مرداد به مدت 10 روز درخواست عرضه کتاب با تخفیف داشته‌اند و در زمان طرح تابستانه؛ درخواستی ثبت نشده است.
 
وی تاکید کرد: درست است که شرایط اقتصادی بسیاری از همکاران صنف دچار چالش‌ شده است و بسیاری از آن‌ها آتش به مال خود زده‌اند؛ اما نباید فراموش کنیم که بالابردن نرخ تخفیف، تبعاتی دارد. با این اقدام، برخی خریداران اطمینان خود را از دست می‌دهند و برخی فکر می‌کنند که قیمت کتاب همین است و کتاب‌فروشی‌های دیگر کتاب را گران می‌فروشند.
 
حسن‌پور با بیان اینکه اگر توازن به‌هم بریزد، کتاب‌فروشی‌ها صدمه می‌خورند، عنوان کرد: قانون‌گذار، قانونی پیش‌بینی کرده که در شرایط خاص واحد صنفی سقوط مالی نکند و بتواند با عرضه کالاهایش با تخفیف خود را نجات دهد که چنانچه اشاره شد، باید به شکل قانون درخواست و اجازه‌نامه از سوی اتحادیه صادر شود.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با طرح این موضوع که ما با ارائه تخفیف به این شکل موافق نیستیم، گفت: ما ترجیح می‌دهیم کتاب‌فروش کتاب را به قیمت پشت جلد بفروشد؛ اما تا جایی که کار قانونی باشد و عضو اتحادیه خواسته قانونی داشته باشد، موضوع را بررسی می‌کنیم و به او اجازه این کار را می‌دهیم؛ زیرا همانط‌ور که گفتم امسال فشار مالی زیادی بر اعضا وجود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط