دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
سفارش از پخش؛ تحویل از کتاب‌فروشی محله/ تک‌فروشی کتاب فقط حق کتاب‌فروش است

کاظم علمی با بیان اینکه تک‌فروشی کتاب فقط حق کتاب‌فروش است، گفت: اگر بتوانیم کتاب‌فروشی‌ها را تقویت کنیم در اصل به توزیع‌کنندگان و ناشران کمک‌ و چرخه فعالان این حوزه را تقویت کرده‌ایم.

کاظم علمی؛ مدیر شرکت توزیع گسترش فرهنگ و مطالعات در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به طرحی که در سایت این انتشارات در حال اجرا است، عنوان کرد: بر اساس این طرح متفاضیان خرید کتاب از سایت گسترش بدون پرداخت مبلغی در سایت، فقط باید خريد خود را نهايي كنند، سپس همكاران ما در کمترین زمان ممکن كتاب‌های درخواستی را به نزديك‌ترين كتاب‌فروشي محل سکونت‌ مشتری می‌فرستند.
 
وی افزود: همکاران ما پس از ثبت سفارش با مشتری تماس می‌گیرند و پس از هماهنگي‌هاي لازم با افراد کتاب را به کتاب‌فروشی‌های نزدیک مشتریان می‌رسانند و آن‌ها می‌توانند به همان کتاب‌فروشی بروند و كتاب خود را از آنجا دريافت و هزینه‌ کتاب را بپردازند.
 
علمی با بیان اینکه این اقدام با هدف مانایی کتاب‌فروش و کمک به فعالان این صنف انجام می‌شود، عنوان کرد: مشتریان با این شیوه‌ خرید خود، هم هيچ هزينه ارسالي پرداخت نمی‌کنند و هم از كتاب‌فروشي محله‌شان كه يكي از مهم‌ترين حلقه‌هاي صنعت نشر كشور است، حمايت كرده‌اند.
 
وی تاکید کرد: این طرح از یکی سال و نیم قبل به‌صورت آزمایشی در برخی شهرها اجرا می‌شد که با استقبال خوبی از سوی مشتریان و متقاضیان روبه‌رو شد، به‌مرور طرح را توسعه دادیم و از یک‌سال قبل بیش از ۹۰ درصد سفارش‌ها به همین شیوه به دست مشتریان می‌رسد و برای شهرهایی که کتاب‌فروشی ندارند کتاب‌ها به منازل متقاضیان ارسال می‌شود.
 
علمی با بیان اینکه معتقدم تک‌فروشی کتاب فقط باید توسط کتاب‌فروش انجام شود، ادامه داد: اگر بتوانیم کتاب‌فروشی‌ها را تقویت کنیم در اصل به توزیع‌کنندگان و ناشران کمک کرده‌ایم و چرخه فعالان این حوزه را تقویت کرده‌ایم و این موضوع برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد که بتوانیم زنجیره نشر را پویا و مانا نگهداریم.
 
وی با اشاره به اهمیت نقش هر یک از رسته‌های فعال در صنعت نشر توضیح داد: زمانی که کتاب‌فروش با حضور مشتریان مختلف تقویت شود و بتواند کتاب‌های بیشتری بفروشد، موزع هم فعال می‌شود و ناشر نیز به دنبال آن فعالیت‌های خود را بیشتر می‌کند و چرخ‌های این ماشین به حرکت در می‌آید.
 
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر فروش اینترنتی کتاب با تخفیف صدمات زیادی به جامعه کتاب‌فروشان وارد کرده است، یادآور شد: اگرچه خرید و فروش اینترنتی خوب است اما در حوزه نشر این موضوع آسیب‌های زیادی به صنف وارد کرده و موجب شده که همکاران زیادی از این بخش آسیب ببینند و به‌نظرم اجرای این طرح می‌تواند تا حد زیادی به فعالان صنف کمک کند.
 
به گفته علمی، زمانی که ما مشتری را به سمت کتاب‌فروشی هدایت می‌کنیم این کار فقط برای خرید یک کتاب نیست؛ بلکه می‌تواند مستمر و همیشگی باشد و یک رابطه خوب ایجاد شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها