دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
حمایت از خدمات پست منصفانه‌ترین روش توزیع یارانه است

محمود آموزگار، معتقد است در‌حالی‌که شبکه توزیع کتاب با کفایت در کشور وجود ندارد و از سوی دیگر پست توانایی ارائه خدمات به دور‌ترین نقاط کشور را دارد، یکی از منصفانه‌ترین روش‌های توزیع یارانه در حوزه نشر حمایت از خدمات پست است.

محمود آموزگار، نائب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره جایگاه پست در حوزه نشر با اشاره به اینکه خدمات پست از قدیمی‌ترین  خدمات عمومی محسوب و دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود، بیان کرد: بسیاری از دولت‌ها برای محموله‌های فرهنگی از‌جمله کتاب و نشریات که ارسال سریع آن‌ها ضرورت محسوب می‌شود، تعرفه ویژه‌ای تخصیص می‌دهند؛ این تعرفه‌ها به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود که بالا‌تر از قیمت محموله تمام نشود.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری دولت آلمان برای ارائه خدمات پستی به  فعالان حوزه نشر و  مخاطبان کتاب، افزود: آلمان ازجمله کشور‌هایی است که برای پست کتاب و نشریات اقدامات قابل‌توجهی را انجام می‌دهد. تعرفه خدمات پست برای کالا‌های فرهنگی در کشوری مثل آلمان تقریبا صفر است؛ علاوه‌بر خدمات پستی، مالیات بر ارزش افزوده همه کالا‌ها درآلمان تا 19 درصد بهاء کل قیمت کالا‌ست اما این میزان برای کالا‌های فرهنگی از‌جمله کتاب و مجله به 7 درصد می‌رسد.  
 
نائب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با بیان اینکه یکی از منصفانه‌ترین روش‌های توزیع یارانه در حوزه نشر حمایت از خدمات پست، گفت: یکی از بهترین روش‌های تخصیص یارانه در حوزه نشر، هدایت آن به سمت کاهش هزینه‌های خدمات پستی است؛ چراکه همه افراد جامعه می‌توانند از این یارانه استفاده کنند.

وی افزود: این حمایت با توجه به شرایط ویژه صنعت نشر از نظر نبود شبکه توزیع با کفایت و توانمند برای ارسال کتاب به همه نقاط کشور از یک سو و توانمندی پوشش شرکت پست در ارائه خدمات به دور‌ترین مناطق از سوی دیگر این نتیجه مهم را به دست می‌دهد که هزینه‌های ارسال کالا‌های فرهنگی با حمایت دولت به حدافل برسد.
 
آموزگار تعیین نرخ‌نامه مناسب برای پست کتاب را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و ادامه داد: در‌حالی‌که شبکه توزیع کتاب در ایران نتوانسته به همه نیاز‌های فرهنگی مردم پاسخ دهد، پست می‌تواند این خلاء را از بین ببرد؛ البته به شرطی که تعرفه‌های مناسب تعیین شود به‌ویژه در شرایطی که قیمت کتاب افزایش پیدا کرده‌است. تدوین سیاست‌ها به‌گونه‌ای باشد تا ارسال بسته‌های فرهنگی با پست با حداقل هزینه‌ تامین و تضمین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط