جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
«تابستانه کتاب 99» برای شهرکتاب قم بهترین طرح در ادوار طرح‌های حمایتی بود

مدیر کتابفروشی شهرکتاب قم با مثبت ارزیابی کردن طرح «تابستانه کتاب 99» به لحاظ فروش تعداد عناوین و مراجعه‌کنندگان به این کتابفروشی، آن را بهترین طرح در ادوار گذشته توصیف کرد.

امیر یزدان‌پناه مدیر کتابفروشی شهرکتاب قم در آخرین روز از اجرای طرح «تابستانه کتاب 99» در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، برگزاری طرح‌های فصلی حمایت از کتابفروشی‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این طرح‌ها در تشویق مردم به کتاب‌خوانی تاثیر بسیار زیادی دارد. حداقل طی این دو سالی که بنده در این طرح شرکت می‌کنم، شاهد این اتفاق بوده‌‌ام و این موضوع را لمس کرده‌ام.
 
وی با بیان اینکه در کنار فواید زیادی که این طرح در راستای مطالبه جامعه کتاب‌خوان دارد، برخی معضلات و مشکلات خاص نیز وجود دارد، اضافه کرد: یکی از مشکلات تخصیص اعتبار است که بنده فرمول خاصی در آن پیدا نکردم. اگرچه اجرا و تخصیص اعتبار حتما چارچوب خاصی دارد، اما به‌نظرم معیارها دقیق رعایت نمی‌شود.
 
یزدان‌پناه تصریح کرد: وقتی اعتبار کم است و تعداد روزهای اجرای طرح زیاد، در همان روزهای ابتدایی اعتبار ما تمام می‌شود و لذا وقتی مشتری مراجعه می‌کند، ما نمی‌توانیم تخفیف بدهیم. این اتفاق جلوه خوبی ندارد و برای مشتری ذهنیت منفی تولید می‌کند و این پرسش برای آن‌ها پیش می‌آید که با وجود تبلیغات چرا تخفیف ارائه نمی‌شود. این اتفاق بارها و بارها طی سال‌های گذشته افتاده است.
 
وی افزود: البته بعد از پیگیری‌ها، مجددا اندکی اعتبار ما شارژ می‌شود و مشتری‌های جدید از تخفیف استفاده می‌کنند اما این سوءتفاهم برای مشتریان و مراجعین قبلی به وجود می‌آید که چرا برای ما اعتبار تخفیف وجود نداشت. بنابراین یک دوگانگی اتفاق می‌افتد که ما نمی‌توانیم جواب مشتری را بدهیم و او را قانع کنیم.
 
مدیر کتابفروشی شهرکتاب قم با ابراز رضایت از این دوره اجرای طرح «تابستانه کتاب 99»، تصریح کرد: در این دوره اما شرایط بهتر شد. در زمان‌های مشخص بعد از اتمام اعتبار به ما تخصیص دادند و تنها یک روز ما اعتبار نداشتیم.
 
وی همچنین با اشاره به فروش مجازی و غیرحضوری کتاب نیز گفت: بالای 90 درصد از مشتریای ما به صورت حضوری خرید کردند. علی‌رغم این‌که ما زیرساخت‌های فروش مجازی را فراهم کردیم و به صورت‌های مختلف در فضای مجازی تبلیغ کردیم اما اکثراً به صورت حضوری مراجعه کردند. این موضوع در طرح بهاره کاملاً برعکس بود و تقریباً 90 درصد فروش‌مان غیرحضوری بود.
 
این فعال حوزه کتاب وجود این شرایط را ناشی از افتتاح فروشگاه شهرکتاب قم دانست و بیان کرد: شاید یکی از دلایل حضور مردم افتتاح مکان جدید شهر کتاب قم بود. ما یک جابه‌جایی انجام دادیم و به فروشگاه جدید نقل مکان کردیم. شاید خیلی از مخاطبان علاقه‌مند بودند فضای فروشگاه جدید ما را ببینند و همین باعث شد فروش حضوری ما رونق بگیرد.
 
وی طرح «تابستانه کتاب 99» را برای شهرکتاب قم بهترین طرح در بین ادوار قبل عنوان کرد و افزود: این طرح به لحاظ فروش تعداد عناوین و تعداد مشتری‌ها بهترین طرحی بود که ما در آن مشارکت داشته‌ایم.
 
یزدان‌پناه یادآور شد: احساس می‌کنم باید با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر اعتبار فروش اختصاص داده شود و اگر نسبت اجرای طرح به لحاظ زمان با مقدار اعتبار تخصیص یافته برابری کند، خیلی از مشکلات رفع خواهد شد.
 
وی گفت: وقتی اعتباری کم است، بهتر است تعداد روزهای اجرای طرح کوتاه‌تر شود چرا که درصورت محدود بدون اعتبار توان ادامه طرح را در روزهای پایانی عملا امکان‌پذیر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها