پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
بزرگترها در روزهای کرونایی معارف عاشورایی را در خانه برای بچه‌ها شرح دهند

حمید گروگان، نویسنده کودک و نوجوان، معتقد است در این روزهای کرونایی که بچه‌ها کمتر امکان حضور در مجالس عزاداری دارند، بزرگترها باید در خانه معارف عاشورایی و چرایی و چگونگی قیام امام حسین(ع) را برایشان شرح دهند.

حمید گروگان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آستانه ماه محرم گفت: حال که با توجه به شیوع کرونا، احتمال حضور بچه‌ها در مجالس و هیات‌های عزاداری کاهش یافته است، در این شرایط سه راه وجود دارد تا بچه‌ها بتوانند با قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا آشنا شوند، نخست اینکه پدر و مادرها از طریق خرید کتاب‌های مختلفی که از سوی نویسندگان کودک و نوجوان برای بچه‌ها نوشته شده و تعدادشان هم کم نیست، بچه‌ها را با امام حسین (ع) و واقعه کربلا آشنا کنند و با مراجعه به ناشران و کتابفروشی‌ها این آثار را تهیه کنند.
 
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان افزود: راه دوم این است که والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها معارف عاشورایی و چرایی و چگونگی قیام امام حسین (ع) را با خواندن کتاب‌ها یا استفاده از مفروضاتشان برای بچه‌ها شرح دهند. مانند روشی که در گذشته وجود داشت و ما عمده مسائل فرهنگی و عاشورایی را از زبان پدر و مادر و مخصوصا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌شنیدیم ولی متاسفانه الان کمتر شاهد این مساله هستیم.
 
گروگان در ادامه بیان کرد: راه سوم این است که از طریق برنامه‌هایی که آموزش و پرورش در تلویزیون برای آموزش بچه‌ها پخش می‌کند تا درس‌ها را بیاموزند، از کارشناسان این حوزه دعوت کنند تا در ساعاتی از روز این مسائل را برای بچه‌هایی که در خانه هستند با زبان شیرین بیان کند.
 
وی در ادامه درباره کتاب «تشنه ‌لبان» که به قلم او منتشر شده، توضیح داد: در این کتاب روایتی از صبح تا غروب آفتاب روز دهم محرم که به شهادت امام‌ حسین (ع) منجر می‌شود، به تصویر کشیده می‌شود و حال و هوای آن روز و معرفی یاران و اصحاب امام حسین (ع) و قبیله بنی‌‌هاشم می‌پردازد. و فلاش‌بک‌هایی در متن وجود دارد که به گذشته اصحاب و یاران امام حسین (ع) و حال و هوای آن‌ها و چگونگی پیوستن‌شان به سپاه آن حضرت و چگونگی مبارزه و شهادت‌شان اشاره می‌کند.
 
این نویسنده و منتقد ادبی درباره کاربرد این کتاب برای مخاطبان، گفت: مخاطبان با مطالعه «تشنه لبان» با شخصیت‌های مختلفی که به ایشان پیوستند و به شهادت ‌رسیدند، آشنا می‌شوند. این شخصیت‌ها هرکدام نماینده یکی از تیپ‌های اجتماعی و سیاسی آن دوران هستند. یعنی ما از بچه کوچک تا نوجوان و جوان و میان‌سالان و حافظان قرآن و ... نمایندگان مختلفی از تیپ‌های اجتماعی و سیاسی در اصحاب و یاران امام حسین (ع) می‌بینیم.
 
وی افزود: همچنین در کنار معرفی این افراد و یاران امام حسین (ع) به معرفی شخصیت‌های ممتازی مانند حضرت زینب (س)، خواهران دیگر امام حسین (ع)، همسر امام حسین (ع)، فرزندان آن حضرت و همسران شهدایی که در آن روز حضور داشتند و مشوق همسرانشان برای همراهی امام حسین (ع) بودند، پرداختم.
 
به گفته گروگان، هرچند این کتاب از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و برای نوجوانان دوره دوم دبیرستان قابل فهم و خواندن است، بزرگترها و والدین هم می‌توانند از آن بهره‌ ببرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها