چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
آیت‌الله تسخیری تلاش کرد معارف اهل سنت را وارد عالم تشیع کند

مدیر گروه قرآن و حدیث مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمان ریاست آیت الله تسخیری بر این مجمع، با اشاره به ابعاد شخصیتی آن مرحوم از او به عنوان بهترین فرد برای تعامل مذاهب اسلامی یاد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی اسدی‌نسب مدیر گروه قرآن و حدیث مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمان ریاست آیت الله تسخیری بر این مجمع، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، گفت: ارتباط جهان تشیع و جهان اهل تسنن دچار یک مشکل و چالش بود. اولین سوال این بود که چگونه به این چالش ورود و چگونه با آن تعامل کنیم. با توجه به حساسیت‌های خیلی زیادی که در رابطه با وحدت و تعامل این دو مذهب عمده اسلامی وجود داشت، لذا کار خیلی سخت و با وسواس زیاد باید انجام می‌شد.
 
وی تاکید کرد: استعمار از این تفرقه استفاده می‌کرد و آن را عمیق‌تر جلوه می‌داد. این فضا به شخصیتی نیاز داشت که دارای شرایط خاص باشد، یکی از شرایط این بود که فرد مورد نظر یک عالم برجسته، آگاه نسبت به مبانی دینی، آگاه به حساسیت‌های داخلی و ظرفیت‌های موجود باشد.
 
اسدی‌نسب به دیگر ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله تسخیری اشاره کرد و یادآور شد: ما نیاز داشتیم که فردی این مسئولیت را بر عهده بگیرد که زبان اهل تسنن را بفهمد، ظرفیت‌ها و حساسیت‌های آن‌ها را درک کند، شبهات و سوالات آن‌ها را بداند و به مبانی آن‌ها آگاه باشد.
 
مدیر گروه قرآن و حدیث مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمان ریاست آیت الله تسخیری بر این مجمع، ادامه داد: لازم بود زمینه‌های فکری و تعامل را درک شود از طرفی اخلاق اسلامی رعایت شود. منظورم از اخلاق اسلامی بیشتر ظرفیت سعه صدر است؛ کسی باید متکفل این امر می‌شد که هم بتواند تهمت و افترا دشمنان و وهابیون را تحمل کند و هم نسبت به داخل و مخالفان تقریب و افرادی که حساسیت را درک نمی‌کنند و دچار خودشیفتگی شده‌اند، سعه صدر نشان دهد که حقیقتاً این مسائل در شخصیت آیت‌الله تسخیری جمع شده بود و بهترین فرد برای این تعامل بود.

وی تصریح کرد: ایشان اهدافی را دنبال می‌کرد که مهم‌ترین آن شناساندن معارف شیعه به سمع و رؤیت اهل تسنن بود. وهابیون و دیگران طوری تبلیغ کرده بودند که انگار شیعه چیزی ندارد و یک فرقه منحرف است و به اعتقادات دینی پایبند نیست.
 
اسدی‌نسب به دومین هدف مرحوم آیت‌الله تسخیری هم پرداخت و تاکید کرد: ایجاد وحدت بین شیعه و سنی مهمترین هدف ایشان در مجمع بود. سومین هدف رفع کردن حساسیت‌هایی بود که میان حوزه‌های علمیه شیعیان وجود داشت.
 
مدیر گروه قرآن و حدیث مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمان ریاست آیت الله تسخیری بر این مجمع، یکی دیگر از کارهای مرحوم تسخیری را تلاش برای ورود معارف اهل تسنن به عالم تشیع عنوان کرد و گفت: ما نباید از معارف اهل تسنن غافل باشیم. ورود معارف اهل تسنن به جهان تشیع باعث بالندگی و رشد تشیع می‌شود البته در طول تاریخ، شیعه غافل نبوده‌ است.
 
وی همچنین با تاکید بر اینکه بین شیعه و سنی میراث مشترک زیادی است و مرحوم آیت‌الله تسخیری در راستای تقویت وحدت شیعه و سنی، شیوه آیت‌الله بروجردی را توصیه می‌کردند، یادآور شد: ایشان در عرصه‌های روایی، کلامی، قرآنی و فقهی به مکتوب کردن این میراث مشترک شروع کردند. مثلاً در عرصه روایت 60 جلد نگارش شد و در جهان اهل تسنن ارائه می‌شود و این کتاب در نمایشگاه‌های عربی جای خودش را پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها