سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
منابع مالی نمایشگاه‌های کتاب به طرح‌های فصلی اختصاص یابد

مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» در قم با اشاره به شیوع ویروس کرونا که به منتفی شدن برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و نیز نمایشگاه‌های استانی انجامیده است، پیشنهاد کرد منابع مالی نمایشگاه‌های کتاب به طرح‌های فصلی کتاب اختصاص یابد.

حسین قوامیان مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به ویژگی‌ها و امتیازات طرح‌های فصلی کتاب اشاره کرد و گفت: ازجمله ویژگی‌های مثبت این طرح‌ها یکی این است که یارانه به‌صورت مستقیم به مخاطب اختصاص داده می‌شود. اساساً یکی از راه‌هایی ارائه یارانه مستقیم، اجرای این قبیل طرح‌هاست؛ چون بخشی از یارانه مستقیم به دست مردم می‌رسد و بخشی را هم کتاب‌فروشی به عنوان تخفیف برای مشتری تقبل می‌کند که این فرایند در فروش کتاب تاثیر خوبی دارد.
 
قوامیان تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نمایشگاه‌های استانی را فرصتی برای کتابفروش‌ها عنوان و تاکید کرد: کتابفروشی‌ها در این ایام به ویترینی برای عرضه کتاب تبدیل شده‌اند و این کمک شایانی به افراد اهل کتاب می‌کند تا از تازه‌ها و پرفروش‌های کتاب مطلع شوند.
 
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و قرمز شدن شرایط برخی از استان‌ها بیان کرد: در برخی از استان‌های کشور به خاطر وضعیت قرمز کرونا مردم حضور کمتری پیدا می‌کنند اما برای این امر مجموعه «دنیای کتاب» پیک‌های رایگانی را تدارک دیده است که با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی کتاب را در منزل در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.
 
مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» قم ادامه داد: سطح توانایی و درآمد مردم نسبت به سال گذشته پایین آمده است و همین امر باعث کاهش فروش ما نسبت به پارسال شده است.
 
این فعال حوزه کتاب اضافه کرد: طرح‌های فصلی چند سالی است اجرا می‌شود اما یارانه آن تغییر محسوسی نکرده است، درصورتی که اگر روند افزایشی قیمت کتاب در سال‌های اخیر را مشاهده کنید، فکر کنم بین دو تا سه برابر شده است.
 
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و منتفی شدن نمایشگاه بین المللی کتاب و نمایشگاه‌های استانی پیشنهاد کرد: منابع مالی نمایشگاه‌ها به طرح فصلی کتاب اختصاص یابد.

قوامیان به فروش مجازی نیز پرداخت و یادآور شد: فروش مجازی باعث شد ما به فکر تقویت زیرساخت فضای مجازی باشیم. به‌عنوان نمونه در بخش سایت موجودی‌مان را واقعی کردیم، چراکه موجودی ما در خود کتاب‌فروشی است و آنچه در سایت ارائه می‌کنیم، در کتاب‌فروشی موجود است. اتفاق دیگری که افتاد، این بود که بخش معرفی کتاب را تقویت کردیم و با استفاده از کارشناسان به‌صورت آنلاین هر توضیحی که مخاطب راجع به کتاب درخواست می‌کرد، به او ارائه می‌شد.
 
مدیر کتابفروشی «دنیای کتاب» قم تاکید کرد: برای تقویت زیرساخت هزینه‌های زیادی متحمل شده‌ایم که نیاز به حمایت متولیان فرهنگی احساس می‌شود.
 
متولیان فرهنگی از تعطیلی دومینووار کتاب‌فروشی‌ها جلوگیری کنند
وی همچنین با ابراز تاسف از تعطیلی برخی کتابفروشی‌ها در کشور، گفت: متولیان فرهنگی جلوی تعطیلی دومینووار کتاب‌فروشی‌ها را بگیرند. هر فرهنگ‌دوستی وقتی متوجه می‌شود در یک شهری یک کتاب‌فروشی تعطیل شده است، مخصوصاً کتاب‌فروشی‌های با قدمت زیاد که بخشی از فرهنگ که ما محسوب می‌شوند، متأثر می‌شود.
 
وی اضافه کرد: تسهیلات بانکی شاید به‌طور موقت به سرپا نگه‌داشتن کتابفروشی کمک کند اما خیلی‌ها توانایی بازپرداخت تسهیلات را ندارند. بخشی از کمک‌ها با افزایش یارانه کتاب صورت می‌گیرد، اما نوع دیگر آن کمک‌های بلاعوضی است که برای زیرساخت‌های فضای مجازی و فروش آنلاین لازم است باشد.
 
قوامیان در پایان تصریح کرد: متاسفانه هنوز در کشور، صنف ما به‌عنوان یک صنف فرهنگی شناخته نشده است که حداقل بتوانیم مثل مؤسسات فرهنگی از تسهیلات و یارانه‌ها بهره‌مند شویم. مثلاً هزینه برق یا بیمه نیروی ما با یک فروشگاه هایپر تفاوتی ندارد اما در بخش فرهنگی به عنوان نمونه بیمه نیروهایشان یک‌ سوم است. امیدواریم نمایندگان در مجلس جدید به این مسائل فکر کنند و با ارائه طرح‌های متنوع این حوزه را یاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها