چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
«سردخانه مشکوک» مرز جغرافیایی مشخصی ندارد

رضا هنرمند در رابطه با کتاب جدیدش «سردخانه مشکوک» گفت: این اثر مرز جغرافیایی را شکسته و به‌سوی کلیت جهان هستی رفته است. مضمون این کتاب، ظلم قشر بالادستی به توده اجتماعی است که مسخ جهان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، رضا هنرمند شاعر اصفهانی که زمستان 1395 مجموعه شعری به‌نام «جانوران ذهن» را ازسوی انتشارات شانی در قالب شعر سپید به چاپ رساند، این روزها با کتاب «سردخانه مشکوک» به میان علاقه‌مندان شعر بازگشته است. این مجموعه شعر را انتشارات «آثار برتر» منتشر کرده است.

رضا هنرمند در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: این مجموعه شعر، روایتی است رنج‌گونه از جهانی پُر از کشتار. «سردخانه‌ مشکوک» درواقع سرنوشت جغرافیایی است که در آن آدم‌ها هر ساعت به‌طرزی مشکوک و وقیح، سعی در حذف یکدیگر دارند و عشق، هنر، مهربانی، آزادی و آگاهی زیر چکمه‌های شعار و ظلم، تبدیل به نیمه‌جانی می‌شود که از آن تنها خاطراتی محو باقی می‌ماند.
 
وی ادامه داد: «سردخانه مشکوک» مرز جغرافیایی را شکسته و به سوی کلیت جهان هستی رفته است. مضمون این کتاب، در پی رویداد‌های جهان است؛ ظلم قشر بالادستی به توده اجتماعی که مسخ جهان شده است و آدم‌ها پا روی یکدیگر می‌گذارند و می‌خواهند به هر قیمتی شده، زنده بمانند. در این مجموعه دوست داشتم درباره سیاست‌های جغرافیای خودمان بنویسم اما همانطور که می‌دانید استعاره و تمثیل بیشتر می‌تواند کارساز باشد.
 

 
این شاعر اصفهانی پیرامون نام این مجموعه هم عنوان کرد: اسمی که برای این مجموعه انتخاب کرده‌ام، در اصل یک استعاره است به جایی که عشق در آن مرده است و اخلاقیات در آن از معنا تهی است و همه اتفاقات به‌صورت مشکوک و مرموزی روی می‌دهد. گویی انسان ماهیت اصلی خودش را در جهان از دست داده است و مثل یک ماشین هر کاری برای بقا می‌کند و حاضر است روی هر چیز پا بگذارد که بتواند خودش با کیفیت آرمانی زندگی کند.
 
هنرمند افزود: جرقه خلق این مجموعه از دو سال پیش آغاز شد؛ دقیقا بعد از خلق کتاب «جانوران ذهن» که آن هم پیرامون دغدغه‌های انسان درباره واقعیت‌های پیرامونش بود؛ پرسش‌های بی‌پاسخ انسان و تاکید بر تنهایی انسان مدرن و زبانی اعتراضی نسبت به بیان آن. در زمستان 1395 مجموعه «جانوران ذهن» توسط انتشارات شانی در قالب شعر سپید به چاپ رسید. این مجموعه در 50 قطعه شعر، پاره خطی از آفرینش تا مرگ را طی می‌کند؛ دغدغه‌های انسانی چشم گشوده به جهان که هر روز عمرش پر است از سوال‌هایی بی‌جواب. انسانی فرو رفته درون خودش که زبان به اعتراض گشوده و احساس می‌کند زیستن در این جهان چیزی فراتر از این روزمرگی‌های همیشگی است و به هر چیز چنگ می‌زند تا بتواند راه را از بیراهه تمیز دهد. این کتاب با شعر «ترس اول» آغاز می‌شود و با شعر «مرگ» به پایان می‌رسد.
 

 
وی در پایان تصریح کرد: به دلیل معضلاتی که ما در حوزه چاپ و انتشار کتاب داریم، در طی این چند سال بسیاری از نویسندگان و شاعران به حاشیه رفته‌اند و دلیل آن، کم‌توجهی به حوزه نشر کتاب است. یک نویسنده در جریانی خودجوش اثری را خلق می‌کند و این مجموعه‌ای از تجربه زیستی و رویداد‌ها است. چنین مسائلی یک نویسنده را سرد می‌کند، و این یعنی مرگ روند زیستی یک نویسنده.
 
یادآوری می‌شود، کتاب «سردخانه مشکوک» که توسط نشر آثار برتر به چاپ رسیده است، هم اکنون به‌صورت اینترنتی از سایت «نبض هنر» و به صورت حضوری در کلیه کتابفروشی‌های معتبر موجود است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرام ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    با سلام. توضیحات بسیار عالی و موضوع انتخابی کتاب هم واقعیت دنیای امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها