پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
تخصیص اعتبار فروش ناعادلانه است

 راضیه جلالی با تاکید بر اینکه به راحتی می توان اعتبار را عادلانه به کتابفروشی‌ها تخصیص داد از اختصاص اعتبار فروش گلایه کرد و گفت:  تخصیص اعتبار فروش ناعادلانه است.

راضیه جلالی مسئول فروش کتاب گارسه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به طرح‌های فصلی کتاب گفت: طرح‌های فصلی به لحاظ مالی آورده‌ای برای کتاب‌فروشی ما ندارد و توجیه اقتصادی ندارد.
 
وی اضافه کرد: 20 درصد تخفیفی که در این طرح اعمال می‌شود از نظر چرخه اقتصادی برای فروش کمک زیادی به ما نمی‌کند اما از طرفی ممکن است باعث جذب مشتری‌های جدید به فروشگاه شود.
 
این فعال حوزه کتاب نکته مثبت طرح را برای مشتری مثبت ارزیابی کرد و گفت:  شاید خیلی از افراد باتوجه به افزایش شدید کاغذ و قیمت روزافزون کتاب برای خرید ترغیب شوند. مثلاً با خودشان حساب کتاب می‌کنند وقتی 150 هزار تومان کتاب می‌خرند 30 هزار تومن تخفیف می‌گیرند و انگار با این تخفیف می‌توانند یک کتاب به سبد خریدشان اضافه کنند.
 
جلالی با استناد به گفته خود که طرح فصلی آورده‌ای برایشان ندارد، بیان کرد: این‌که می‌گویم برای ما توجیه اقتصادی ندارند از این بابت است که در یکی از طرح‌های فصلی شرکت نکردیم و فکر کردیم چون همه کتاب‌فروشی‌ها در طرح شرکت کرده‌اند و ما نیستیم لذا باید یک رکود مالی داشته باشیم اما برای ما از لحاظ مالی هیچ تغییری نکرد.
 
مسئول فروش کتاب گارسه قم به یکی از مشکلات طرح اشاره کرد و افزود: برخی از کتاب‌ها در سیستم نیست و ثبت نشده‌اند، مثل دوره‌ها، کتاب‌های خوارزمی، تخصصی‌ها و تازه‌های نشر که در سایت نیست. ما خودمان قبل از خرید به مشتری این اطلاع را می‌دهیم تا برای انتخاب و خرید با مشکل مواجه نشود.
 
وی مراجعه به کتابخانه در قم را نوعی تفریح برشمرد و گفت: آن‌هایی که در شهر قم اهل کتاب هستند به علل مختلف عموماً به کتاب‌فروشی‌ها به عنوان یک مکان تفریحی نگاه می‌کنند. مشتری یک ساعت می‌آید داخل فروشگاه لای‌به‌لای کتاب‌ها می‌گردد، یک کتاب انتخاب می‌کند و خریدش را انجام می‌دهد.
 
جلالی تصریح کرد: فروش حضوری ما خیلی بیشتر است. این نکته را به این خاطر عرض می‌کنم که زمان شروع کرونا فروشگاه بسته بود و ما با اینکه به صورت مجازی و ارسال رایگان کتاب‌ها را می‌فرستادیم اما به عینه رکود را دیدیم و لمس ‌کردیم و فروش ما تا یک‌چهارم کاهش پیدا کرد.
 
وی در ادامه به دیگر نقطه ضعف طرح اشاره کرد و یادآور شد: یکی از ضعف‌ها و آسیب‌ها این است که بین کتاب‌فروشی‌ها از جهت تخصیص اعتبار خیلی تفاوت گذاشته می‌شود. به یک کتابفروشی مثلاً 30 میلیون تومان اعتبار تخصیص می‌دهند اما برای ما که بیشترین عنوان کتاب در استان قم را داریم در حد 2 میلیون و پانصد هزار تومان اختصاص داده‌اند که همان روز اول اعتبار مالی ما برای تخفیف تمام شد.
 
مسئول فروش کتاب گارسه تخصیص اعتبار فروش را ناعادلانه ارزیابی کرد و تاکید کرد: در 24 ساعت اول اعتبار ما تمام شد و حتی یک نفر از بچه‌های فروشگاه کد ملی خودشان را  استفاده نکردند. من دیدم که دوستانم از کد ملی خودشان برای مشتری استفاده کردند. به هر حال با توجه به صدور فاکتور، هم فروش کاملاً مشخص است و هم بازه‌های زمان که پیک فروش فروشگاه است. بنابراین کاملاً می‌شود رصد کرد کدام فروشگاه فروش بیشتری داشته است و آیا آن اعتبار برای فروشگاه کافی است یا نه.

وی در پایان گفت: به نظرم به راحتی می‌توان اعتبار را عادلانه تخصیص دهند اما متأسفانه همان‌طور که عرض کردم بین فروشگاه تفاوت قائل می‌شوند و این موضوع کاملاً ناعادلانه است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها