یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کتاب‌فروشان در شرایطی نیستند که بتوانند به مشتری تخفیف دهند

به گفته یراقچی، فقط کتاب‌فروشی که ناشر باشد می‌تواند بعد از اتمام اعتبار به مشتری تخفیف بدهند، وگرنه کتاب‌فروشان چنین توانی ندارند.

محمد یراقچی، مدیر نشر و کتاب‌فروشی کتاب پنجره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اینکه در طرح تابستانه کتاب، استقبال بیشتر از طرح پیشین بوده است، گفت: شاید این اتفاق به دلیل تبلیغات و اطلاع‌رسانی کتاب‌فروشی پنجره باشد؛ چرا که در فضای اینستاگرام به‌صورت مرتب قبل و در طول طرح تبلیغ کردیم. همچنین به شماره تلفن مشتریان خود، پیغام فرستادیم و درباره آغاز طرح تابستانه اطلاع‌رسانی کردیم.

به گفته مدیر کتاب‌فروشی پنجره، در دوره قبل، بعد از اتمام اعتبار در نظر گرفته شده برای این کتاب‌فروشی، امکان شارژ اعتبار وجود نداشت. او ادامه داد: حتی پیشنهاد تامین اشتراکی تخفیف میان خانه کتاب و ادبیات و کتاب‌فروشی هم پذیرفته نشد. در این دوره به دلیل مناسب بودن زمان برگزاری حتی در روز نخست که تعطیل رسمی بود، فروش داشتیم. البته سیستم ما قطع بود، اما  توانستیم لیست کتاب‌ها را روز بعد وارد کنیم.

فروش آنلاین نمی‌تواند جایگزین فروش حضوری باشد
این کتاب‌فروشی بعد از پاندمی بیماری کووید 19، مشتریان خود را به خرید از راه سفارش در اینستاگرام یا تماس تلفنی تشویق کرده است. یراقچی توضیح داد: هنوز بیشتر مشتری‌های ما حضوری خرید می‌کنند. فروش غیرحضوری کمک است و نمی‌تواند جایگیزین باشد. در این دوره رکود، که همه اصناف به آن دچار هستند، انتظار بیشتری هم نمی‌توان داشت. باید توجه داشت اگر مردم بخواهند به صورت مجازی خرید کنند، نمی‌توانند با کتاب‌فروش ارتباط برقرار کنند.

او فعالیت کتاب‌فروشی را همانند داروخانه دانست و ادامه داد: برخی از داروها را می‌توانید به‌صورت آنلاین خرید کنید اما در خرید آنلاین هیچ وقت محلول‌های خاص برای درمان پیدا نخواهید کرد و فقط از داروهایی که پیش از این با آن آشنا بودید، استفاده خواهید کرد. افراد می‌توانند زمانی را در کتاب‌فروشی داشته باشند و دور از هیاهوی بیرون از محیط استفاده کنند.

به گفته یراقچی مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها به دلیل گسترش استفاده از فضای مجازی، رکود عمومی بازار و کاهش انگیزه مطالعه در کشور، کاهش یافته است.

ارائه تخفیف توسط کتاب‌فروشان سیاست درستی نیست
یراقچی با اشاره به اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای تابستانه کتاب، نسبت به قیمت کتاب در بازار رقم کمی در نظر گرفته شده است، گفت: اینکه برخی از کتاب‌فروشی‌ها برای از دست‌ندادن مشتری تخفیف می‌دهند، سیاست درستی نیست. فقط کتاب‌فروشی که ناشر باشد، می‌تواند چنین اقدامی انجام دهد، این کار میان کتاب‌فروشان عمومیت ندارد و کتاب‌فروشان چنین توانی ندارند.

کتاب‌فروشی پنجره، ویترین بزرگی برای تبلیغ کتاب ندارد. در این کتاب‌فروشی، کتاب‌های کمک آموزشی و درسی فروخته نمی‌شود. فقط در حدود 10 درصد از اجناس به صنایع‌دستی اختصاص داده شده است. به گفته مدیر این کتابفروشی، شاید فعالیت 31 ساله در آن و تلاش برای ادامه فرهنگ کتاب‌فروشی ماندن، موجب تداوم حیات آن شده است. او افزود: کتاب‌فروشی‌ها حافظه جمعی شهر هستند؛ حیف است که این حافظه پاک شود. مسئولان باید کمک کنند تا باقی بماند.

طرح «تابستانه کتاب99» که با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از 18 مردادماه آغاز و تا 30 مرداد ادامه خواهد داشت. سقف مجاز خرید برای هر خریدار 150 هزار تومان است. در این طرح به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها فراهم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها