چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
سقف خرید هم با افزایش قیمت کتاب بیشتر شود/خوشبختانه استقبال خیلی خوب بوده

شیرین گوهری با اشاره به سقف خرید و درصد تخفیف طرح تابستانه کتاب 99 بیان کرد: به‌نظر می‌رسد همزمان با افزایش قیمت کتاب، باید سقف مبلغ خرید نیز برای هر نفر در طرح‌های حمایتی افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، «شهر کتاب اردیبهشت» جزو مراکز فرهنگی و تجاری در حوزه کتاب است که جای خود را بیش از پیش در میان علاقه‌مندان به کتاب باز کرده است. آمار نشان می‌دهد که طرح تابستانه کتاب 1399 و هم‌زمانی این محبوبیت در اصفهان باعث شده تا استقبال دوست‌داران کتاب نیز از این مرکز افزون شود.

شیرین گوهری؛ مسئول بخشِ کتاب این فروشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به استقبال دوست‌داران کتاب از این طرح بیان کرد: از روز هجدهم که در واقع طرح تابستانه کتاب 99 آغاز شد، خوشبختانه استقبال خیلی خوب بوده و به‌ویژه روز اول، اوج استقبال از این طرح بود. تا پایان روز چهارم، تعداد کتاب فروخته شده حدود هزار و 500 جلد بود که حدود دو سوم این کتاب‌ها در رده سنی بزرگسال و یک‌سوم آن نیز کودک و نوجوان بوده است. از لحاظ موضوعی نیز پس از رمان، ادبیات داستانی و روانشناسی، به ترتیب حوزه‌های هنر، تاریخ، فلسفه و ادیان از پرفروش‌ترین مضامین شهرکتاب اردیبهشت اصفهان بوده است.

وی افزود: بالاترین فروش بین روزهای طرح تابستانه کتاب، در حدود 500 جلد کتاب بوده که این متعلق به روز اول است. اتفاقی که در این چند دوره طرح‌های حمایتی خانه کتاب افتاده، این است که مشتریان نسبت به این موضوع تجربه و آگاهی پیدا کرده‌اند و روز اول این طرح برای خرید برنامه‌ریزی می‌کنند تا مبادا اعتبار فروشگاه به اتمام برسد.

گوهری تصریح کرد: با شرایط فعلی قیمت کتاب‌ها، سقف مبلغ مشخص شده به‌ازای یک نفر، تقریبا بی‌مفهوم است، مگر این‌که مشتری دست بگذارد روی کتاب‌های کم‌قیمت. اکنون رمان‌های معمول و همه‌خوان از بالای 50 هزار تومان آغاز می‌شود. با توجه به افزایش قیمتی که در سال گذشته داشته‌ایم، 150 هزار تومان اعتبار مشخص شده، کم است. این قیمت مشخص شده برای سقف خرید هر نفر، در طول برگزاری این طرح به مراتب تغییر قیمت کتاب، تفاوتی نکرده و همان مبلغ مانده است. به‌نظر می‌رسد همزمان با افزایش قیمت کتاب، باید سقف مبلغ خرید برای هر نفر در این طرح افزایش پیدا کند.
 

مسئول بخشِ کتاب «شهرکتاب اردیبهشت» اصفهان، با بیان مزایای این طرح، گفت: قطعا نتیجه این طرح مثبت خواهد بود. مخصوصا برای فروشگاه‌های محلی. شاید تصور بر این باشد که با تأسیس فروشگاه‌های چندمنظوره فرهنگی بزرگ، اقتصاد فروشگاه‌های محلی کمی افت کند. با وجود چنین طرح‌هایی، می‌توان به آینده پایای این فروشگاه‌ها هم امیدوار بود. درصورتی‌که به قدر زیادی هم درصد تخفیف مشخص شده، با توجه به قیمت‌های این روزها خیلی هم وسوسه‌کننده نیست که بتواند تفاوت چشمگیری در اقتصاد ایجاد کند.

وی ادامه داد: البته شاید در تعداد انبوه، رقم قابل‌توجهی به‌دست بیاید، اما وقتی نمایشگاه کتاب را در‌نظر می‌گرفتید، با در دست داشتن بُن تخفیف و خرید از نشرهای خاص، می‌توانستید تا 40 درصد تخفیف بگیرید و مخصوصا سقف خریدی هم وجود نداشت. این برای یک مخاطب حرفه ای کتاب، چشمگیر بود. الان یک کتاب جیبی نشر ماهی 25 هزار تومان است! یعنی در نظر بگیریم، تخفیف موردنظر روی سقف خرید، اندازه یک کتاب جیبی است. باید این را اضافه کنم، در شرایط فعلی اقتصاد کشور علاقه‌مند به کتاب، اگر با تاکسی هم تا فروشگاه آمده باشد، هزینه‌اش بیشتر می‌شود. به‌نظرم برای عاشقان کتاب، باید تسهیلات بیشتری قرار داده شود؛ از سقف خرید گرفته تا درصد تخفیف.
 
گوهری یادآوری کرد که بهترین شیوه در این میان، کار اشتراکی کردن از سوی فروشگاه‌ها و خانه کتاب است، به‌صورتی‌که این تسهیل برای دوست‌داران کتاب بیشتر شود و نتیجه شیرین‌تری رقم بزند. به‌طور مثال، شهرکتاب یک باشگاه مشتریان دارد که برای مشتریان کارت بانکی تهیه شده است، هر زمانی که با آن کارت خرید کنند، تخفیفی برای آنان وجود دارد، یعنی در پرتو طرح تابستانه کتاب، درصد تخفیف بیشتر شده است. مخصوصا همین اواخر، طرح چهل کتاب نشر چشمه هم در اصفهان، توسط فروشگاه ما صورت پذیرفت و این هم‌زمانی برای علاقه‌مندان تشویق‌کننده بود.

مسئول بخشِ کتاب «شهرکتاب اردیبهشت» اصفهان در پایان با اشاره به استقبال این روزهای اهالی استان اصفهان از کتاب، بیان کرد: البته باید درنظر گرفت که شهرکتاب اردیبهشت اصفهان، تنها یکی از 85 کتاب‌فروشی است و فقط درصدی از فروش این روزهای کتاب است. خدا را شکر می‌کنیم که این روز‌ها شهر کتاب اردیبهشت اصفهان، میان مردم جا افتاده است. دلیل استقبال کتاب‌دوستان، تعداد و تنوع مضامین کتابی است که اینجا موجود است و جز آن، دیگر اقلام فرهنگی هم با تنوع متفاوتی این‌جا وجود دارد. این باعث می‌شود که یک علاقه‌مند هم برای خرید به اینجا بیاید و هم تماشا. بخش صنایع دستی ما، با تنوع چندهزارتایی محصولات، یکی از بخش‌های جانبی شهرکتاب است که در این چند روز افزون بر خرید کتاب در پرتو طرح تابستانه، استقبال خوبی از آن شده است.

شهرکتاب اردیبهشت اصفهان، جز یک فروشگاه تجاری، مکانی فرهنگی است که دارای کافه، رویدادهای فرهنگی، برنامه رونمایی کتاب، سخنرانی و کارگاه‌های انتقال تجربه در حوزه کتاب است و این، دغدغه بانیان این مجموعه را برای معرفی و بازگرداندن دوباره کتاب به سبد خانوار تشویق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها