چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
جشنواره «چاپ» به «چاپ و نشر» تغییر نام داد/ پیوستن «نشان شیرازه» به جشنواره چاپ و نشر

مهرزاد دانش از برگزاری جشنواره ملی چاپ و نشر در شش ماهه دوم امسال خبر داد، مسابقه نشان شیرازه امسال نیز در ذیل این جشنواره برگزار خواهد شد.

مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامه‌های این دفتر برای جشنواره ملی چاپ عنوان کرد: همان‌گونه که سال قبل در نشست خبری جشنواره وعده داده شد، با هدف افزودن صبغه فرهنگی و هنری به جشنواره امسال، یک آئین‌نامه جدید با دریافت نظرات کارشناسان اهل فن تدوین و تنظیم کردیم.
 
وی ادامه داد: طبق این آئین‌نامه و دستورالعمل اجرایی، نام جشنواره به جشنواره ملی چاپ و نشر تغییر پیدا می‌کند که در دو کاربرد کلی شکل می‌گیرد؛ کاربرد اول آن بخش چاپ و بسته‌بندی است که در حوزه‌های فنی صنعتی، زبان فارسی، آرایه‌های طراحی و زیبایی‌شناسانه بصری و نکات محتوایی مسابقات محصولات چاپی برگزار می‌شود که با حضور کارشناسان زبده هر بخش داوری بخش‌های رقابتی انجام می‌شود.
 
دانش با اشاره به جنبه دیگر این بخش جشنواره توضیح داد: همچنین در این بخش تکریم و بزرگداشت اصحاب چاپ را نیز در حوزه‌های کارآفرین نمونه، صادرکننده نمونه و پیشکسوت نمونه خواهیم داشت.
 
وی درباره کاربرد دوم جشنواره نیز گفت: این بخش مربوط به حوزه نشر است که در واقع همان جشن نشان شیرازه است که تاکنون سه دوره آن در خانه کتاب برگزار شده و امسال به دنبال تغییرات ناشی از ادغام سه موسسه وابسته به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشخیص معاونت فرهنگی و هماهنگی با مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار شده ذیل جشنواره ملی چاپ و نشر در معاونت امور فرهنگی و توسط دفتر چاپ و نشر برگزار شود.
 
دانش در این زمینه یادآور شد: البته به دلیل صیقل‌خوردگی و جاافتادن برنامه وزین نشان شیرازه، تغییر زیادی در آن ندادیم و با حفظ همان صبغه و هویت و همان نام و ساختار به عنوان بخش دوم جشنواره ملی چاپ و نشر برگزار می‌شود که نکته‌هایی مانند برترین طراحی کتاب، برترین مدیر هنری نشر، برترین ناشر حامی طراحی کتاب و برترین طراحی جلد و متن و قلم در آن لحاظ می‌شود.
 
وی تاکید کرد: تلاش کردیم در ساختار جدید علاوه بر حفظ جایگاه صنعتی چاپ در رشته‌های فنی، جنبه‌های فرهنگی و هنری را نیز به هویت و پیکره جشنواره اضافه کنیم  و در کنار همه این‌ها، بحث نشر و کتاب را نیز از ارکان اساسی این رویداد قرار دهیم.
 
دانش همچنین درباره زمان برگزاری جشنواره توضیح داد: درباره زمان و نحوه اجرا چند نکته را مدنظر قرار دادیم؛ در سال‌های گذشته ما در روز ملی صنعت چاپ یعنی 11 شهریور این جشنواره را برگزار می‌کردیم اما امسال این روز مصادف با ایام سوگواری امام حسین (ع) است که این فضا تناسبی با برگزاری جشن ندارد.
 
به گفته وی، از سوی دیگر به دنبال شیوع کرونا و لزوم پرهیز از هرگونه ازدحام و اجتماع متراکم روند برگزاری عین شیوه‌های قبلی امکان پذیر نیست، از سوی دیگر بازه زمانی ما تا 11 شهریور خیلی کمتر از این است که مراحل برگزاری جشنواره را برنامه‌ریزی کرد.
 
دانش همچنین درباره آغاز زمان فعالیت‌های جشنواره گفت: به همین دلیل تلاش داریم بعد از تصویب نهایی آئین‌نامه و تامین اعتبارات لازم این کار را به شش ماهه دوم سال موکول کنیم و اگر تا آن زمان مخاطرات کرونا ادامه داشته باشد نوع برگزاری جشنواره با توجه به پروتکل‌های بهداشتی تغییر می‌کند و مراسم اختتامیه نیز به صورت حضوری نیست و به دنبال شیوه‌های جایگزین برای اهدای جایزه به برگزیدگان هستیم.
 
وی در پایان درباره زمان شروع فعالیت‌ها در این زمینه گفت: برای کارهای اجرایی جشنواره ملی چاپ و نشر بعد از تصویب نهایی و ابلاغ متن مصوب آئین‌نامه از سوی حوزه وزارتی، رایزنی‌های خود را برای انتخاب اعضای شورای سیاست‌گذاری آغاز می‌کنیم و بقیه مناسبات توسط اعضای شورا تصمیم‌گیری خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها